راه ترقی

آخرين مطالب

چرا امسال بدترین سرماخوردگی تابستانی را تجربه می‌کنیم اقتصاد

چرا امسال بدترین سرماخوردگی تابستانی را تجربه می‌کنیم
  بزرگنمايي:

راه ترقی - با رفع محدودیت‌های ناشی از دنیاگیری کووید 19، ویروس‌های رایجی که موجب آبریزش بینی، سنگینی سر و دیگر علائم سرماخوردگی می‌شوند، با علائم شدیدتری برمی‌گردند.

ماه‌ها محدودیت دنیاگیری با هدف مهار شیوع کووید 19 اثر ناخواسته اما خوشایندی در پیشگیری از انتشار آنفلوانزا، سرماخوردگی و ویروس‌های دیگر داشته است؛ اما اکنون که ماسک‌ها برداشته می‌شوند و دورهمی‌ها، آغوش‌ها و دست‌ دادن‌ها برمی‌گردد، ویروس‌های عادی عامل آبریزش بینی، سنگینی سر، سرفه و عطسه نیز برمی‌گردند. متخصصان بیماری‌های عفونی می‌گویند عوامل زیادی در این تابستان گرم و سرفه‌آور نقش دارند. خانه‌نشینی‌ دنیاگیری از بسیاری افراد در برابر کووید 19 محافظت می‌کند؛ اما سیستم ایمنی ما رویه‌ی معمول مواجهه با میکروب‌های مختلف را که در محیط‌های شلوغ با آن‌ها رو‌به‌رو می‌شدیم، از دست داده است. سیستم ایمنی شما احتمالا مثل قبل قوی است؛ اما اگر برای مدتی علیه مهاجم میکروبی هشدار نداده باشد و سپس دوباره از سوی عامل بیماری‌زایی مورد حمله قرار بگیرد، بازگشت فعالیت کامل آن مدتی زمان می‌برد. همچنین برخی از مواجهه‌های ویروسی در گذشته ایمنی پایداری به همراه داشته؛ اما برخی بیماری‌ها ممکن است ایمنی موقتی به ما داده باشند که در زمان قرنطینه از بین رفته است. دکتر پل اسکولنیک ، متخصص ایمنی‌شناسی و ویروس‌شناسی دانشکده پزشکی کارلیون ویرجینیا، می‌گوید: مواجهه‌ی مکرر با پاتوژن‌های مختلف سیستم ایمنی را آماده یا تقویت می‌کند تا در برابر آن پاتوژن واکنش نشان بدهد. اگر این برخوردها را نداشته باشید، سیستم ایمنی شما ممکن است کمی آهسته‌تر واکنش نشان بدهد یا پاسخ کاملی نشان ندهد و این امر به حساسیت بیشتر در برابر برخی عفونت‌های تنفسی و گاهی اوقات علائم طولانی‌تر منجر می‌شود. به گزارش نیویورک تایمز ، مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا می‌گوید موارد ابتلا ویروس‌های تنفسی رایج از جمله ویروس سین‌سیشیال تنفسی (RSV) و ویروس‌های پاراآنفلوآنزای انسانی که موجب علائم سرماخوردگی معمولی و آنفلوانزا می‌شوند، تابستان امسال در حال افزایش است. به گفته‌ی سخنگوی این مرکز، افزایش موارد RSV که به‌ویژه برای افراد بسیار جوان و بسیار مسن می‌تواند خطرناک باشد، در این زمان از سال غیر عادی است. مقاله‌های مرتبط:
کووید 19 چگونه بر فصل آنفلوانزای آینده تأثیر خواهد گذاشت؟ فاصله‌گیری اجتماعی و شست‌و‌شوی دست می‌تواند نرخ شیوع آنفلوانزا را نیز کاهش دهد پیامد شیوع نیافتن آنفلوانزا در دوران دنیاگیری کووید 19 چیست؟
افزایش موارد RSV بیشتر در چندین ایالت جنوبی آمریکا قابل‌ توجه بود؛ اما این ویروس در سراسر این کشور در حال ظاهر شدن است و شیوع آن عمدتاً در کودکان خردسال ردیابی شده که برخی از آن‌ها با علائم شدید در بیمارستان بستری شده‌اند. افزایش موارد RSV که در اروپا، آفریقای جنوبی، استرالیا و نیوزیلند نیز مشاهده شده، احتمالا نتیجه خانه‌نشینی‌ دنیاگیری است که جمعیت خردسال حساس بسیار بزرگ‌تری ایجاد کرده است. گروهی از نوزادان که اکنون کودکان نوپایی هستند، در شرایطی که تعداد معدودی از ما در محیط بیرون به فعالیت‌های عادی مشغول بودیم، تا حد زیادی در برابر ویروس RSV محافظت شدند. همچنین از آن زمان، گروه جدیدی از نوزادان متولد شده‌اند و در این شرایط ویروس این فرصت را پیدا کرده است که دو برابر گذشته، کودکان حساس را آلوده کند و ناقلان بیشتری برای انتشار آن به کودکان بزرگ‌تر و افراد بزرگ‌سال که معمولا علائم خفیف‌تری دارند، ایجاد کرده است. سو هوانگ ، مدیر مرکز ملی آنفلوانزای سازمان جهانی بهداشت در مؤسسه تحقیقات و علوم محیطی نیوزیلند، می‌گوید محدودیت‌های شدید این کشور نه‌تنها موجب توقف کووید 19 شده، بلکه RSV و آنفلوانزا را مهار کرده است. دکتر هوانگ و همکارانش نتیجه‌ی مطالعه خود در این زمینه را در ماه فوریه در مجله Nature منتشر کردند؛ اما همان‌طور که مرزهای این کشور رو به استرالیا باز شد، موارد RSV طی چند هفته افزایش پیدا کرد و از آنجا که ویروس بیشتر از حالت معمول با کودکان حساس مواجه شد، کودکان بسیاری در بیمارستان‌ها بستری شدند. دکتر هوانگ می‌گوید: طی 20 سال کار به‌عنوان ویروس‌شناس هرگز چنین چیزی ندیده‌ بودم. معمولا به دلیل زمستان قبلی، درجه‌ای ایمنی قبلی وجود دارد. وقتی چنین محافظتی نداشته باشید، کمی شبیه آتش‌سوزی جنگل است که آتش فقط ادامه پیدا می‌کند و زنجیره انتقال همچنان تداوم دارد. به گفته‌ی دکتر کاترین ادواردز ، استاد پزشکی کودکان در مرکز پزشکی دانشگاه وندربیلت، پزشکان ممکن است کودکان خردسال را برای تأیید مورد RSV آزمایش کنند و بسیاری از افرادی که علائم سرماخوردگی دارند، برای رد احتمال ابتلا به کووید 19 آزمایش می‌شوند؛ اما بیشتر افراد احتمالا از ویروس تنفسی خاصی که موجب علائم آن‌ها شده است، بی‌خبر خواهند ماند. دکتر ادواردز می‌گوید: ما دوباره همدیگر را می‌بینیم و ویروس‌های خود را به اشتراک می‌گذاریم و فکر می‌کنم شاید همه‌ی ما در مقابل ویروس‌هایی که اخیرا با آن‌ها مواجه نشده‌ایم، کمی حساس‌تر باشیم. دانستن اینکه هر فرد دقیقا به کدام نوع ویروس دچار شده، دشوار است. در بزرگ‌سالان علائم به‌طور‌کلی یکسان است و نمی‌توانید بگویید آیا این ویروس RSV، رینوویروس، پاراآنفلوانزا یا ویروس سرماخوردگی دیگری است. مقاله‌ی مرتبط:
فصل آینده آنفلوانزا می‌تواند بسیار غیرعادی و بد باشد
به گفته‌ی ساتیا داندکر ، متخصص عفونت‌های ویروسی و ایمنی‌شناسی مخاط از دانشگاه کالیفرنیا، اقدامات جداسازی سیستم ایمنی بدن ما را ضعیف نکرده است؛ اما عوامل دیگر از جمله استرس ، عادات بد خواب و افزایش مصرف الکل می‌تواند در چگونگی پاسخ سیستم ایمنی بدن ما در برابر ویروس تنفسی نقش داشته باشد. او می‌گوید: از این نظر که چه کسی در برابر عفونت پاسخ می‌دهد و با آن مقابله می‌کند و چه کسی بیمار خواهد شد، پاسخ متغیر عظیمی در جامعه وجود خواهد داشت. وقتی فرد در معرض عامل بیماری‌زا قرار می‌گیرد، سیستم ایمنی و سلول‌های ایمنی باید بتوانند به‌سرعت واکنش نشان بدهند. با وجود استرس و عوامل دیگر، ارتش سلول‌های ایمنی کمی مختل و کند شده و ممکن است نتواند با سرعت کافی پاسخ بدهد و به عامل بیماری‌زا فرصت غلبه بر میزبان بدهد. به گفته‌ی آلیسون آگوو، متخصص بیماری‌های عفونی در مرکز کودکان جانز هاپکینز گفت حتی اگر بسیاری از محدودیت‌های دنیاگیری رفع شود، مردم باید برای پیشگیری از شیوع تمام بیماری‌های تنفسی اقدامات احتیاطی را ادامه دهند. دکتر آگوو می‌گوید: به دانش‌آموزان ابتدایی بگویید: دستان خود را بشویید، عطسه خود را بپوشانید، استراحت کنید. سعی کنید در برابر مواردی که می‌توانید، واکسینه شوید. واکسن کووید را دریافت کنید تا زمانی که به سرماخوردگی مبتلا می‌شوید، ترس ابتلا به کووید در شما کمتر شود. نرخ بالاتر RSV و ویروس‌های تنفسی دیگر در این تابستان تا حد زیادی در مقاله‌ای که زمستان سال گذشته در مجله‌ی PNAS منتشر شد، پیش‌بینی شده بود؛ اما چیزی که مشخص نیست آن است که ویروس آنفلوانزا چه موقع ظاهر می‌شود و چه تأثیری خواهد داشت. به گفته‌ی راشل بیکر ، نویسنده مطالعه مذکور و همه‌گیرشناس و پژوهشگر دانشگاه پرینستون گفت یکی از نگرانی‌های بالقوه این است که آنفلوانزا، RSV و کووید 19 همه به‌طور هم‌زمان در جامعه گردش کنند. دکتر بیکر می‌گوید: «معمای بزرگ این است که آنفلوانزا کجا است؟ فکر می‌کنم فصل آنفلوانزای بسیار نامعلومی در پیش داریم. لزوما بدتر نخواهد شد؛ اما چه زمانی و به چه شکلی برخواهد گشت؟»

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/284133/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

دارندگان کارت سوخت بخوانند

انیمیشن فان عمر مومنی از پنالتی برناردو سیلوا مقابل رئال مادرید

کنایه باشگاه پاری سن ژرمن به برد مقابل بارسلونا؛ قاب عکس بازی در کنار تابلوی منا لیزا!

برتری 5-2 آژاکس مقابل بایرن مونیخ و صعود به فینال لیگ قهرمانان اروپا

4 گل برتر دور برگشت مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا فصل 2023/24

ریو فردیناند و چالش انتخاب های دوگزینه ای از بین بازیکنان آرسنال و بایرن مونیخ

نصیرزاده: تیم ملی خواهان خمس بود اما باشگاه مخالفت کرد

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

حسینی در مسیر قهرمانی سپاهان و تراکتور!

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

عراق از حملات امروز به اصفهان ابراز نگرانی کرد

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

مرادمند: خداراشکر که در این بازی چَک خوردیم!

چشمی: بازی خیلی زیاد سخت شد

استقلال عنوان بهترین دفاع لیگ را از دست داد

قهرمان لیگ ثانیه آخر مشخص می‌شود

سیدحسین: از کمیته انضباطی متشکرم!

پاکو خمس هم نتوانست؛ جدایی سرمربی مطرح اسپانیایی از تراکتور

بخش اول گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

بخش دوم گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

رضاوند: دوست نداریم حق پرسپولیس هم ضایع شود

سلیمان‌زاده: تیم ما سازمان‌یافته بازی کرد

روایت سفیر ایران در فرانسه از ماجرای تهدید به انفجار یک فرد در مقابل کنسولگری ایران

راهپیمایی تهرانی‌ها در حمایت از عملیات «وعده صادق»

لاوروف: روسیه از طریق کانال‌های دیپلماتیک به اسرائیل اطلاع داده که ایران خواهان افزایش درگیری نیست

واکنش معنادار وزیر روحانی درخصوص تذکر دفتر رهبری به مسئولان بخاطر رفتار بی‌قاعده در حجاب

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: مسئولان متوجه اطرافیان کذاب و هتاک باشند

قدردانی امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل‌کشی اسرائیل در غزه

رپ خوانی بحرانی برای سید جواد هاشمی

شیرین: تا وقتی بله نگفته بودیم، هیشکی قصد ازدواج نداشت حالا همه میخوان زن بگیرن!

وقتی ناراحتی از اینکه مخ زن خودت رو زدی

وقتی هیچی از هنر نقاشی نمیدونی

دابسمش علی لهراسبی برای مخاطبانش

سلمان: در باز است، باز پرنده است، پس در پرنده است!

قطعه «گلادیاتور» اثر هانس زیمر با ساز دودوک

پزشکان پایبند تعرفه‌های قانونی نیستند

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد