راه ترقی

آخرين مطالب

رالی بازیگران در پیست زندگی نامه‌نویسی انديشه

رالی بازیگران در پیست زندگی نامه‌نویسی
  بزرگنمايي:

راه ترقی - خراسان / به فاصله کوتاهی پس از انتشار زندگی نامه خودنوشت حمید جبلی، علیرضا خمسه هم دست به انتشار روایت زندگی‌اش زد و رقیب جبلی و رضا کیانیان شد
 خواندن یا شنیدن قصه زندگی دیگران معمولاً یکی از ژانرهای پرطرفدار است؛ به‌ویژه اگر آن شخص از شهرت برخوردار باشد و ویژه‌تر آن‌که خودش دست به قلم شده و زندگی‌نامه و خاطراتش را در طول سال‌ها نوشته باشد. 
حالا اگر این شخص از قشر هنرمندان و به‌اصطلاح امروزی‌ها سلبریتی هم باشد که دیگر اوضاع فرق می‌کند و ممکن است کتابش هم مانند دیگر آثارش، به شهرت قابل قبولی برسد. این موضوع البته تنها مختص کشور ما نیست و در همه جای دنیا همین‌طور است. سلبریتی‌های زیادی در دنیا، در اواخر عمر حرفه‌ای خود، به نوشتن کتاب زندگی‌نامه و خاطرات رو می‌آورند تا شهرتی دوباره کسب و به شکلی تازه با مخاطبانشان ارتباط برقرار کنند. از طرفی مخاطبان هم دوست دارند بدانند سلبریتی‌ها چطور زندگی می‌کنند و به‌طور کلی در زندگی‌شان چه خبر است و به همین دلیل، معمولاً از این نوع کتاب‌ها استقبال می‌شود. چند روز پیش، خبر رسید که علیرضا خمسه، بازیگر نام‌آشنای کشورمان، زندگی‌نامه یا به گفته خودش سال‌شمارِ زندگی‌اش را از کودکی تاکنون به نام «خمسه به روایت خمسه» منتشر کرده‌است ؛ البته او در این مسیر تنها نیست و به فاصله کوتاهی قبل از او، حمید جبلی هم دست به نگارش زندگی نامه خودش زد. پیش از این دو نیز، رضا کیانیان دست به چنین کاری زده و در حقیقت آغازگر رقابت در این عرصه بود .به همین بهانه، در این مطلب نگاهی می‌اندازیم به کتاب خاطرات و زندگی‌نامه چند بازیگر کشورمان که خودشان دست به قلم شده یا نویسنده‌هایی زندگی‌نامه‌شان را نوشته‌اند.
خمسه به روایت خمسه

راه ترقی

علیرضا خمسه بازیگر شناخته‌شده سینما، تئاتر و تلویزیون است و مخاطبان این‌ سال‌های تلویزیون، او را بیشتر با شخصیت «بابا پنجعلی» سریال پایتخت می‌شناسند. علیرضا خمسه پیش از نوشتن کتاب سال‌شمار زندگی‌اش، دو کتاب منتشر کرده بود که یکی از آن‌ها کتابی درباره روان‌شناسی موفقیت و دیگری ترجمه‌ای درباره آموزش پانتومیم است. کتاب خاطرات این بازیگر را که «خمسه به روایت خمسه» نام دارد، نشر خط و طرح منتشر کرده‌است. به گفته علیرضا خمسه این کتاب روایتگر اشعار، مقاله‌ها، ترجمه‌ها و همه آن چیزی است که او طی سال‌های زندگی‌اش نوشته و هرکدام در پوشه‌ای از انباری یا قفسه کتابخانه پراکنده بوده‌است. «خمسه به روایت خمسه» روزشمار زندگی این هنرمند هم هست و او سعی کرده‌است سرگذشتش را از روزگار تولد تاکنون برای مخاطب بیان کند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید خمسه در روزگار جوانی‌اش، یعنی دهه 50 و اوایل دهه 60 شعر هم می‌سروده و بخشی از اشعارش را به انتخاب شمس لنگرودی، شاعر معاصر ایرانی، در کتاب گنجانده‌است. «خمسه به روایت خمسه» با مقدمه‌ای از امید نجوان، فاطمه معتمدآریا، کیومرث پوراحمد و خسرو دهقان در چهار بخش سال‌شمار، یادداشت‌ها، نوشته‌ها و مقاله‌های پراکنده، شعرها و متون نمایشی منتشر شده‌است.
پسربچه شصت ساله

راه ترقی

این مردم نازنین

راه ترقی

«این مردم نازنین» روایت صد خاطره از رضا کیانیان، بازیگر کهنه‌کار ایرانی است و مخاطب با خواندن این کتاب می‌تواند طعم شهرت را تا حدودی بچشد و تلخی و شیرینی آن را حس کند. این کتاب روایتی از اتفاقات جذاب و جالبی است که در برخورد مردم با رضا کیانیان رخ داده است؛ حالا چه در کوچه و خیابان، چه در طول سفرها و... . کتاب با این خاطره شروع می‌شود: «بعد از سریال آپارتمان نوشته فرهاد توحیدی و کارگردانی اصغر هاشمی و تهیه‎کنندگی بهروز خوش‌رزم و مدیر تولیدیِ کسی که قسط آخرم را نداد، شهرتم آغاز شد. دیگر مردم مرا می‌شناختند و گاهی به اسم صدا می‌زدند. یک روز که از دفتر مجله گزارش فیلم برمی‌گشتم و در بولوار کشاورز به طرف پارک لاله می‌رفتم، سر خیابان توس، سه تا دختر دبیرستانی مرا دیدند و جیغ زدند! بالاخره آن اتفاق جادویی افتاد. دختران با دیدن من جیغ زدند. خوشحال شدم. خیلی. شهرت به سراغ من آمده بود. در پیاده‌رو می‌رفتم. طعم شهرت را مزه‌مزه می‌کردم. شیرین بود. مثل همیشه خیالم به پرواز درآمد. رفتم به آینده. به شهرتی غلیظ‌تر. بیشتر و بیشتر. تا این‌که از خودم پرسیدم همین را می‌خواستی؟ کمی در ذهنم مکث کردم. جواب‌ها را سنگین و سبک کردم و...». این کتاب را نشر مشکی در 168 صفحه منتشر کرده‌است.
عزت، جمشید، علی و دیگران
زندگی‌نامه و خاطرات عزت‌ا... انتظامی، جمشید مشایخی و علی نصیریان، دیگر بازیگران ایرانی هم منتشر شده است که البته به قلم خودشان نیست و دیگران این کتاب‌ها را نوشته‌اند. «من عزتم، بچه سنگلج» عنوان کتابی درباره زندگی عزت‌ا... انتظامی است که غزاله سلطانی نگارش و تدوین آن را به عهده داشته است. این کتاب را نشر سخن در سال 92 منتشر کرد. «حدیث پیر فرزانه» پژوهشی منظوم در زندگی و آثار هنری جمشید مشایخی است که فرود شمخالی در سال 94 منتشر کرد. «آقای هالو» که نامش برگرفته از یکی از شخصیت‌هایی است که علی نصیریان آن را بازی کرده‌، کتابی با موضوع زندگی و آثار این هنرمند کشورمان به قلم نگار حسینی است. این کتاب علاوه بر روایت زندگی این بازیگر، به مرور رویدادهای هنری دهه 20 تا 90 هم می‌پردازد.
الهه آرانیان

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/284482/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سخنگوی دولت: دهک‌های پایین را صاحب مسکن می‌کنیم

تراز تجاری مثبت منطقه آزاد ارس در سال 1402/ جهش سرمایه‌گذاری در منطقه را شاهدیم

دو انتصاب جدید در شرکت توسعه بنادر و فرودگاه قشم

حضور بانوان هوادار در تبریز ممنوع شد

انریکه: رکورد را خراب کردی، کسی از امباپه نپرسیده بود

خداحافظ نایکی؛ لیورپول با آدیداس بست

ترکیبی که بهترین تیم آسیا را از مرگ نجات می‌دهد

ستاره 21 ساله یوونتوس در رادار الاتحاد

تکرار یک رکورد تاریخی در سری A با قهرمانی اینتر

امید آلومینیوم به ارسال تأییدیه یوئل برای مجوز حرفه‌ای

«پرویزخان» به خانه‌ها می‌آید

قرارداد واگذاری شش ساله برای پرسپولیس و استقلال

برهانی در آستانه ریاست دوباره آکادمی استقلال

بوربور: فهرست انتخاباتی «وفاق» بدون وحدت با شانا و شریان بسته شده است

حمله روزنامه دولت به کریمی قدوسی: همین افراد دستمایه ایران‌هراسی و تحریم می‌شوند

عامل حمله به ساختمان کنسولی سفارت ایران در فرانسه به حبس محکوم شد

برگزاری کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری های عصبی – کمر درد»

دیالوگی که آغاز بازیگری مریم کاویانی بود

اتفاقات عجیبی که در مهمانی لاکچری افتاد!

«خاطره ها» را با صدای مرتضی پاشایی گوش دهید

فرزندان این گروه از خدمت سربازی معاف می‌شوند

شیشه‌هایی که مانع از رشد بیوفیلم دریایی می‌شوند

کتاب «قوانین و مقررات صادرات و واردات» منتشر شد

فروش بیش از 117 هزار سکه در مرکز مبادله؛ ربع‌سکه در صدر تقاضا

افت بازار سرمایه پس از 4 روز رشد

پیش‌بینی فعالان بازار از قیمت طلا چیست؟

جزئیات فروش آنلاین میوه و سبزیجات در میادین میوه و تره‌بار تهران

خرید چندنرخی با یک کالابرگ!

ویسی: نام فولاد اینجاست اما اعتبارش نیست

واکنش جالب تنیسور 16 ساله به مصاف با رافائل نادال

دو ایرانی بالاترین مدرک جهانی اتومبیلرانی را به دست آوردند

بلژیک مغلوب دانش‌آموزان ایران شد؛ هلند حریف یک‌هشتم نهایی

مطلق‌زاده: فوتبال برای مسئولان خوزستان مهم نیست

پاکسازی کمپ مهاجران در پاریس در فاصله کوتاه باقیمانده تا المپیک

بن بست فوتبالی عربستان و گران ترین تیم تاریخ آسیا؟

جریمه 238 میلیونی برای 3 باشگاه

کلیپ زیبای باشگاه اینتر به مناسب 2 ستاره شدن لوگوی این تیم

ترین‌های هفته؛ تیر دروازه های هفته بیست‌و‌چهارم لیگ برتر

«صبح ایران» در مرحله دوم انتخابات مجلس هم لیست می‌دهد

واکنش فاضلی به توییت جنجالی کریمی قدوسی

اعتماد مدعی شد: برادر رائفی‌پور در افغانستان و یمن کیسه‌های آرد و برنج و خرما خیرات می‌کند

تا یه گندی میزنه خودش رو میزنه به خرس مردگی

نقش بازی کردن زنده یاد "رضا داوود نژاد"

کارهایی که باعث برگشت روح به جسم تجربه گر مرگ شد

«تتلو» در دومین جلسه دادگاه: بابت همه اشتباهاتم عذرخواهی می‌کنم

نماهنگ خاطره انگیزی با صدای زنده یاد ناصر عبداللهی

نخستین گوساله‌ گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه متولد شد

ببینید دنیای کوانتوم چه قدر غیر قابل باوره!

نسل جدیدی از نانوذرات نقره به تولید صنعتی رسید

شاعرانه/ چه خوش است با خیال تو نهفته رازکردن