راه ترقی

آخرين مطالب

تحقق عدالت جنسیتی و توجه به مطالبات زنان در اولویت است/ دولت آینده از «کمند» حمایت کند معاونت امور زنان و خانواده

تحقق عدالت جنسیتی و توجه به مطالبات زنان در اولویت است/ دولت آینده از «کمند» حمایت کند
  بزرگنمايي:

راه ترقی - معصومه ابتکار: رویداد کمند حرکتی امیدآفرین و گشایش افق های تازه ای برای دختران دانشجو بود که امیدواریم که همه دانشگاه‌های کشور بتوانند این رویداد را اجرا کنند.

معصومه ابتکار: رویداد کمند حرکتی امیدآفرین و گشایش افق های تازه ای برای دختران دانشجو بود که امیدواریم که همه دانشگاه‌های کشور بتوانند این رویداد را اجرا کنند.
معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری گفت: در دولت دوازدهم تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا با همکاری و هم پیمانی با دستگاه های مختلف، تحقق عدالت جنسیتی و توجه به مطالبات و و نیازهای ضروری زنان و تحکیم بنیان خانواده را در اولویت قرار دهیم.
معصومه ابتکار در سخنان ویدیوکنفرانس در آیین اختتامیه رویداد کمند (طرح ملی کار، مهارت و نوآوری دختران دانشجو) دانشگاه شیراز اظهار کرد: رویداد کمند حرکتی امیدآفرین و گشایش افق های تازه ای برای دختران دانشجو بود که امیدواریم که همه دانشگاه‌های کشور بتوانند این رویداد را اجرا کنند.جای بسی خوشحالی است که توانستیم از اواخر سال 97 کار مشترکی را در قالب رویداد کمند برای تقویت مهارت های کارآفرینی و کسب و کار دختران دانشجو انجام دهیم.
وی ادامه داد: خوشبختانه تاکنون دو دوره از اجرای طرح کمند با همکاری بسیار ارزشمند دانشگاه ها انجام شده و در دوره دوم 16 استان این رویداد را اجرا کردند.
ابتکار بیان کرد: یکی از بهترین همکاری های ما با وزارت علوم بوده است که جا دارد از تمامی مسئولین این وزارتخانه تشکر و قدردانی ویژه ای داشته باشم.
این مقام مسوول عنوان داشت: در حقیقت ما یک الگوسازی انجام دادیم. الگویی که قابلیت تکرار در همه دانشگاه ها را دارد و حتی برای پسران دانشجو نیز قابل اجرا است.
معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور، افزود: اختتامیه رویداد کمند باید آغاز حرکتی برای تقویت مهارت های کسب و کار دانشجویان دختر باشد تا دختران دانشجوی ما بتوانند در ترم آخر تحصیلی با فضای کسب و کار و اشتغال آشنا شوند.
وی با اعتقاد به اینکه‌ یکی از مهمترین ابعاد کار کمند به نتیجه رساندن ایده های خلاقانه دانشجویان است، گفت: سایر دانشگاه ها نیز می بایست این تجربه و الگو را از دانشگاه هایی که این طرح را انجام دادند، بگیرند. البته ما اتفاقات رخ داده در این رویداد را مستندسازی می کنیم و در اختیار سایر دانشگاه ها قرار می‌دهیم.
ابتکار افزود: دانشگاه هایی که این طرح را اجرا کردند باید این رویداد را آغاز کار خود تلقی کنند و دانشگاه شیراز هم بایستی نهالی که امروز کاشته شده را تبدیل به باغی پرثمر کند. در واقع این کار نباید محدود به یک رویداد شود بلکه باید استمرار داشته باشد.
وی درخواست کرد: دولت آینده نیز می بایست شرایطی را برای ادامه یافتن این کار ارزشمند و حمایت از دختران برای ورود به کسب و کار فراهم کند. امیدوارم این افق گشایی که در دولت دوازدهم اتفاق افتاده است ادامه پیدا کند و این افق کماکان برای جوانان و دانشجویان باز بماند و منشا امید، تحرک، تلاش و خلاقیت برای نسل آینده باشد.
نقش آفرینی بانوان در مقیاسی فراتر از مراکز دانشگاهی
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این آیین اظهار کرد: طرح ملی کمند با حمایت معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده و صندوق‌های حامی کارآفرینی با هدف ایجاد ارتباط بین دانشجویان و شرکت‌های دانش بنیان در دانشگاه‌های منتخب سراسر کشور برگزار شد که جا دارد از تمام تلاشگران در این عرصه قدردانی کنم.
غلامرضا غفاری ادامه داد: آنچه که در دنیای مدرن و جدید موجب ایجاد هویت می شود، توانایی ها و قابلیت هایی است که کنشگران اجتماعی به ویژه کنشگران جوان و دانشجویان ما کسب می کنند و از طریق دستاوردها، توانایی ها و قابلیتی که دارند هم عزت نفس و خودپنداری مثبتی را برای خود رقم می زنند، هم نوعی امید و اعتماد در آنها تقویت می شود و هم راحت تر می توانند ارتباط و پیوند خود را با چرخه زندگی حفظ کنند.
وی افزود: بی تردید چنین قابلیتی امکان اثرگذاری و داشتن توانایی و قدرت را در آنها تقویت می کند.
غفاری اضافه کرد: برنامه کمند یکی از برنامه هایی است که در حوزه فرهنگی و در راستای تقویت توانمندی های فرهنگی و اجتماعی دانشجویان مورد توجه قرار گرفت که این برنامه در تعداد قابل توجهی از دانشگاه های کشور با حمایت معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری و اهتمام مجموعه های دانشگاهی اجرا شد.
وی یادآور شد: تلاش ما بر این است که توانمندی و داشتن خودپنداره مثبت و احساس مثبت نسبت به زندگی و دوره دانشجویی را در دختران دانشجو تقویت کنیم.
غفاری بیان داشت: با توجه به اثرگذاری و تأثیری که دختران و زنان ما در فرآیند توسعه فرهنگی و اجتماعی جوامع انسانی دارند این برنامه ها می تواند بسترسازی های لازم را در این زمینه فراهم کند.
وی عنوان داشت: این رویدادها می تواند این امکان را فراهم کند تا در مقیاسی فراتر از مراکز دانشگاهی شاهد اثرگذاری و نقش آفرینی بیشتر برای دختران و زنان باشیم که این امر در فرآیند توسعه نقش بی بدیل و ارزنده ای دارد.
غفاری یادآور شد: در حقیقت توسعه فرهنگی و اجتماعی با ارتقای کیفیت زندگی تعریف می شود. کیفیت زندگی مجموعه نظام تعاملات و ارتباطاتی است که در بین کنشگران اجتماعی شکل می گیرد. رویدادی مانند کمند نقش بسزایی در ایجاد هویتی دارد که افراد برای خود خلق می کنند و این هویت را در تحولات اجتماعی باز تعریف می کنند.
وی اظهار کرد: البته آثار و پیامدهای رویداد کمند باید فراتر از جمع دانشگاهی و دانشجویی تعریف شود و باید شاهد اشاعه و ترویج و سرایت پذیری این رویداد به عرصه های دیگر حیات و مناسبت های اجتماعی باشیم. امیدوارم این نوع برنامه ها با توجه به اثر و پیامدهای مثبتی که دارند ادامه پیدا کنند.
غفاری ادامه داد: اگر این برنامه ها بدون محدودیت های کرونایی و به صورت حضوری برگزار می شد قطعا شاهد اثرات مثبت بیشتری از این رویدادها بودیم. به هر حال این مجموعه باید گسترش پیدا کند و گسترش این مجموعه منوط به تلاش و اهتمام فعالیت و کنشگری ارزنده ای است که از ناحیه دانشجویان صورت می گیرد. در واقع دانشجویان نقش اول را در برگزاری و استمرار این رویدادها عهده‌دار هستند و مجموعه های دیگر تسهیل گر هستند. امیدواریم این تلاش و کوشش ادامه دار باشد.
تبدیل طرح کمند به یک سنت دانشگاهی
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری هم در این آیین، اظهار کرد: امیدوارم این آیین اختتامیه آغازی برای بازیابی هویت و توانمندی دختران دانشجو برای کمک به توسعه کشور باشد.
محمد هادی عسکری ادامه داد: طرح کمند از ویژگی های متعددی برخوردار است. زنان بخش بزرگی از جامعه را تشکیل می دهند و اگر ما بخواهیم به توسعه به عنوان یک آرمان ملی توجه کنیم حتما باید به مشارکت گسترده بانوان در نوسازی اقتصادی ملی و توسعه اجتماعی توجه کنیم و امکان رشد و شکوفایی استعدادهای همه اقشار جامعه از جمله زنان و دختران را فراهم کنیم.
وی با اعتقاد به اینکه رویداد کار، مهارت و نوآوری جنبه کارآفرینی داشت، گفت: با توجه به رسالت دانشگاه و به رسمیت شناختن نقش و راهبرد اصلی دانشگاه در توجه به مسایل اجتماعی پیرامون دانشگاه، ما به این نتیجه رسیدیم که باید از ظرفیت جمعیت جوان زیر 40 سال و فرصت ارزشمندی که جوانان دانشجو در اختیار کارگزاران کشور قرار می دهند استفاده کنیم.
عسکری بیان داشت: در حال حاضر فضای اشتغال دولتی جوابگوی نیاز گسترده دانش آموختگان دانشگاه ها نیست. از طرفی ما موظف هستیم که با برنامه هایی که تدارک می بینیم و تلاشی که برای افزایش ضریب اشتغال پذیری دانش آموختگان دانشگاه ها داریم به حل این مشکل کمک کنیم.
وی افزود: طرح کمند یکی از طرح های محوری و راهبردی بود که توانست در این زمینه نقش خود را ایفا کند. جای بسی خوشحالی است که با همت سرکار خانم دکتر ابتکار و تلاش رؤسای دانشگاه ها در تعداد قابل توجهی از دانشگاه کشور طرح کمند را در فاز اول و دوم دنبال کردیم و امیدواریم بتوانیم این طرح را در استان های دیگر هم در قالب موافقت نامه ای که امضا شده پیگیری کنیم و شاهد راه اندازی طرح کمند در دانشگاه های کشور باشیم.
عسکری ادامه داد: نقطه برجسته ای که در طرح کمند دنبال شد، برخورداری از صندوق کارآفرینی امید در این طرح است که طرح های برگزیده می توانند از این طریق تسهیلات خوبی دریافت کنند و برخورداری از این تسهیلات می تواند روحیه امید و خودباوری را در نسل فرهیخته و توانمند دختران دانشجوی ما تقویت کند.
وی افزود: طرح کمند و سایر طرح هایی که در بسته توانمندسازی دختران کشور اجرا شدند به حدی از بلوغ و کفایت رسیدند که مجموعه های دانشجویی و معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه ها هم می توانند در سنوات آینده این طرح را به یک سنت دانشگاهی تبدیل کنند.
مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری ابراز کرد: امیدواریم این طرح که مزایای گسترده و دستاوردهای بسیار شگرفی را برای خانواده ها، دختران دانشجو و جامعه اسلامی دارد به صورت ویژه دنبال شود.
بالفعل کردن پتانسیل های بالقوه دانشجویان
حمید نادگران، رییس دانشگاه شیراز نیز در این آیین اظهار داشت: بیش از یک سال و نیم است که جهان با پاندمی کرونا مواجه است و در طول این مدت بسیاری از کسب و کارها آسیب دیدند و برنامه های آموزشی و پژوهشی دانشگاه ها نیز به صورت مجازی ادامه پیدا کرد.
وی افزود: دانشگاه بزرگ شیراز پس از شیوع بیماری کرونا طرح های مختلفی را در زمینه های مختلف برای اقشار مختلف دانشگاهیان به ویژه دانشجویان ارائه داد
نادگران ادامه داد: ما به راحتی توانستیم از تهدید کرونا فرصت بسازیم. وبینارها و برنامه های بسیار خوب فرهنگی که از طریق فضای مجازی برگزار شد، یکی از مهمترین اقدامات دانشگاه در دوران کرونا به شمار می رود.
وی اضافه کرد: دانشگاه شیراز به عنوان یکی از دانشگاه های برتر و تراز یک کشور از همان ابتدای شیوع بیماری کرونا درصدد کاهش افسردگی ها و مشکلات روحی و روانی ناشی از کرونا بود و برنامه های بسیار خوبی نیز در این زمینه از سوی معاونت حوزه فرهنگی دانشگاه تدارک دیده شد.
نادگران یادآوری کرد: یکی از برنامه های ما در دوران کرونا برگزاری رویداد کمند بود. ما بر این باور هستیم که در دانشگاه علاوه بر آموزش و پژوهش، فعالیت های فوق برنامه دانشجویی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
وی بیان داشت: دانشگاه های نسل سوم و چهارم در دنیا دانشگاه هایی هستند که بر اساس نوآوری و فن آوری، مهارت و حل مسائل جامعه بنا گذاشته شده اند. دانشگاه شیراز نیز برای تحقق این امر به سمت برنامه هایی از جمله برگزاری رویداد کمند رفته است.
نادگران عنوان کرد: رویداد کمند ویژه دختران دانشجوی دانشگاه شیراز برگزار شد و ما از دختران دانشجو خواستیم که مهارت و نوآوری خود را در قالب برخی از کارهای هنری و تجاری به منصه ظهور برسانند.
وی ادامه داد: خوشبختانه تعداد قابل توجهی از دانشجویان در این طرح شرکت کردند و امروز که به اختتامیه این رویداد می رسیم متوجه شدیم که دختران دانشجوی ما از استعدادها، مهارت ها و نوآوری های بسیاری برخوردار هستند که باید به آنها کمک کنیم و این پتانسیل های بالقوه را بالفعل کنیم.
این مقام مسئول عنوان کرد: دانشجو در کسوت دانشجویی اگر در محیط و فضایی قرار بگیرد که پتانسیل ها و توانمندی های خود را اثبات کند و با جدیت پیش برود می تواند مهارت های را یاد بگیرد و حتی این مهارت ها را به دیگران آموزش بدهد.
وی ابراز کرد: امیدواریم این برنامه ها در دانشگاه ها به مثابه دانشگاه های مهارت آموز به عنوان بخشی از مهارت های اصلی پیگیری شود و در این رویدادها از پتانسیل ها و توانمندی های دانشجویان پسر و دختر استفاده کنیم.
رییس دانشگاه شیراز بیان کرد: برگزاری این رویدادها هم باعث ایجاد فضای سعی و خطا برای دانشجویان می شود و هم شرایطی را برای مسئولیت پذیری در بین دانشجویان فراهم می کند و امیدواریم که بخش قابل توجهی از دانشجویان بتوانند از این طریق هنرهای خود را در آینده در شرکت های معتبر و شناخته شده استارت آپی و دانش بنیانی پیش ببرند. ما نیز در دانشگاه شیراز زمینه مناسبی را برای بهره بردن از تمامی این جذابیت ها و پتانسیل ها فراهم می کنیم.
طرح ملی کار، مهارت و نوآوری دختران دانشجو موسوم به کمند با هدف آشنایی دختران دانشجو با مفاهیم کار، مهارت آموزی و کارآفرینی، برگزاری کارگاه‌های تخصصی کار و مهارت افزایی برای دختران، ایجاد ارتباط بین دانشجویان و شرکت‌های دانش بنیان، پارک های علم و فناوری و صندوق های حامی کارآفرینی در دانشگاه‌های منتخب سراسر کشور برگزار شد. ارائه محصولات و طرح‌های دختران دانشجو جهت بازدید صاحبان صنایع، ایجاد فضای با نشاط در بین دانشجویان، توانمندسازی دختران دانشجو و حمایت از ایده‌ها و طرح‌های نوآورانه آن‌ها از دیگر اهداف این طرح ملی است.
منبع: ایرنا

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/285015/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «دهنوی»

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان دره شهر

حملات موشکی به سرزمین صهیونیستی دل خانواده‌های شهدا و ایثارگران را شاد کرد

گردهمایی از جنس غرور و اقتدار ملی در جزیره کیش/ شادی وصف ناپذیرکیشوندان از عملیات وعده صادق سپاه

بیانیه مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران در حمایت از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تنبیه رژیم صهیونیستی

با لغو پروازها، اقامت هتلی مسافران کیش تمدید شد

حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد از اقدام شجاعانه سپاه پاسداران

تمدید اقامت هتلی مسافرانی که پروازشان لغو شده در جزیره کیش

برنامه ریزی جهادی برای استفاده حداکثری از آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد

اجتماع بزرگ مردم انقلابی کیش در حمایت از پاسخ دندان شکن رزمندگان اسلام به رژیم صهیونیستی

تقدیر بنیاد شهید و امور ایثارگران از شرکت بیمه دی

برگزاری مراسم اختتامیه فعالیت‌های قرآنی ماه مبارک رمضان بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس

مادران شهدا آیه های ایثار و گنجینه های استواری و صبر هستند

تکریم 5 عضو جامعۀ ایثارگری تبریز توسط سلمانی

وعده صادق هژمونی اسرائیل و استکبار جهانی را در هم شکست

هفتمین روز شهادت شهید مدافع امنیت محسن حسین نیا در بهنمیر مازندران برگزار شد

شانس آخر بوکسورهای ایران برای المپیکی شدن

کنت باید ادعای ویسی را بار دیگر اثبات کند

آمار تحسین برانگیز خیبر برای صعود به لیگ برتر

مک آلیستر: وقت واکنش لیورپول فرا رسیده

سه پست مختلف برای بازیکن مورد علاقه ساکت!

عیسی به دنبال رکورد دست نخورده شهاب زاهدی

هت‌تریک هجومی عبدی برای گلزنی به ذوب آهن

پوریا سرآبادانی گربه سیاه فولاد خوزستان

لحظه تکل شدید عالیشاه روی پای عمری

کنعانی‌زادگان به دنبال عنوان گلزن‌ترین مدافع لیگ

ماشاریپوف وظایف مهدی‌پور را بر عهده گرفت!