راه ترقی

آخرين مطالب

آیا دوز سوم واکسن کووید 19 به محافظت از بیماران دارای نقص ایمنی کمک می‌کند؟ اقتصاد

آیا دوز سوم واکسن کووید 19 به محافظت از بیماران دارای نقص ایمنی کمک می‌کند؟
  بزرگنمايي:

راه ترقی - دوز سوم واکسن‌های کووید 19 ممکن است به محافظت بهتر از برخی افراد دچار نقص ایمنی کمک کند؛ اما مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ایالات متحده هنوز توصیه‌ی رسمی ارائه نداده است.

افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند، حتی پس از واکسیناسیون کامل، همیشه دفاع قدرتمندی در برابر ویروس کرونا ایجاد نمی‌کنند. شواهد نشان می‌دهد دوز سوم واکسن کووید 19 ممکن است به محافظت از برخی افراد دارای نقص ایمنی کمک کند. کارشناسان مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ایالات متحده در تاریخ 22 جولای گفتند در حال‌ حاضر داده‌های کافی وجود ندارد که نشان بدهد دوز سوم تا چه حد می‌تواند مؤثر باشد؛ درنتیجه، آژانس هنوز دوز سوم را توصیه نمی‌کند و می‌گوید افراد واکسینه‌شده در این گروه باید همچنان ماسک بزنند. با افزایش موارد کووید 19 در سطح جهان، یافتن راه‌هایی برای محافظت از افراد دارای نقص ایمنی که در معرض خطر بالای ابتلا به بیماری شدید هستند، ضروری است. تخمین زده می‌شود 2٫7 درصد از افراد بزرگ‌سال (6٫8 میلیون نفر) در ایالات متحده دارای نقص ایمنی هستند. بر اساس مطالعات، تا زمانی که انتقال ویروس کرونا متوقف نشود، میلیون‌ها فرد دریافت‌کننده عضو پیوندی، بیماران سرطانی تحت درمان و دیگران، حتی اگر به اندازه کافی خوش‌شانس باشند که به واکسن‌های کووید دسترسی پیدا کنند، همچنان در برابر کووید شدید آسیب‌پذیر هستند. طبق داده‌های ارائه‌شده در جلسه 22 جولای کمیته مشورتی اقدامات ایمن‌سازی مرکز کنترل و پیشگیری بیماری، از 45 فرد واکسینه‌شده‌ای که از 11 مارس تا 5 می به‌ علت ابتلا به کووید 19 در بیمارستان‌های ایالات متحده بستری شدند، 20 نفر یا 44 درصد از افراد دارای نقص ایمنی بودند. مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که دوز سوم واکسن‌های کووید 19 می‌تواند سطح آنتی‌بادی‌های مبارزه‌کننده با ویروس کرونا را در خون برخی بیماران دچار نقص ایمنی افزایش بدهد؛ اما هنوز مشخص نیست آیا گروه‌های خاصی ممکن است بیش از دیگران از مزیت دوز سوم بهره‌مند شوند و دوز اضافه در پیشگیری از کووید 19 تا چه حد مؤثر است. برای مثال، سیستم ایمنی برای حمله به ویروس کرونا و پیشگیری از بیماری شدید به‌جز آنتی‌بادی‌ها، ابزارهای دیگری نیز دارد. مطالعات مربوط به شرایط واقعی تصویر شفاف‌تری از مقدار سودمندی دوزهای اضافه در هریک از گروه‌ها ارائه خواهد کرد. سارا الیور ، همه‌گیرشناس مرکز کنترل و پیشگیری بیماری، در جلسه 22 جولای گفت با توجه به مطالعات انجام‌شده، به نظر می‌رسد دوز اضافه برای افراد دارای نقص ایمنی بی‌خطر باشد. به گفته‌ی الیور، مطالعه‌ای شامل بیماران کلیوی تحت دیالیز نشان داد علائم گزارش‌شده پس از دوز سوم با آنچه پس از دوز دوم مشاهده شده بود، مطابقت دارد. بیشتر عوارض جانبی واکسن (مانند خستگی، درد در محل تزریق، لرز یا درد عضلانی) خفیف بودند. مقاله‌های مرتبط:
واکسن کووید اضافی ممکن است به محافظت از بیماران پیوندی کمک کند واکسن‌های ترکیبی کووید 19 موجب پاسخ ایمنی قوی می‌شوند 99 درصد مرگ‌ومیر ناشی از کووید 19 در ایالات متحده مربوط به افراد واکسینه‌نشده است
مقامات ایالات متحده هنوز در حال بحث در مورد مزیت‌های دوز اضافه هستند؛ اما برخی کشورها اقداماتی انجام داده‌اند تا دوز اضافه‌ی واکسن کووید را به بیماران دارای نقص ایمنی خود برسانند. برای مثال، مقامات فرانسوی در تاریخ 11 آوریل اعلام کردند افراد دارای نقص ایمنی شدید می‌توانند یک ماه پس از دوز دوم، دوز سوم واکسن را دریافت کنند. مقامات بریتانیایی نیز طرح توزیع دوزهای اضافه را پیشنهاد کرده‌اند. در ادامه خلاصه‌ای از آنچه مطالعات در مورد مزیت‌های دوز اضافه واکسن کووید برای افراد دچار نقص ایمنی نشان داده‌اند، آمده است: پژوهشگران در تاریخ 15 ژوئن در مجله‌ی Annals of Internal Medicine گزارش کردند دوز سوم واکسن کووید 19 (فایزر، مدرنا یا جانسون اند جانسون) باعث افزایش سطح آنتی‌بادی در برخی گیرندگان عضو پیوندی شده است که قبلاً واکنش ضعیفی در برابر واکسن نشان داده بودند. از 30 بیمار واکسینه‌شده، 6 نفر پیش از دریافت دوز سوم دارای سطوح پایین از آنتی‌بادی‌هایی بودند که ویروس کرونا را تشخیص می‌دهند. 24 نفر دیگر آنتی‌بادی‌های قابل تشخیص نداشتند. دو هفته پس از دوز سوم، تمام 6 بیماری که ابتدا سطح آنتی‌بادی پایینی داشتند، دارای مقادیر بالایی بودند. از 24 فرد فاقد آنتی‌بادی، 16 نفر همچنان آنتی‌بادی تولید نکردند، 2 نفر سطوح پایینی از آنتی‌‌بادی داشتند و 6 نفر سطوح بالایی از آنتی‌بادی تولید کردند. در مطالعه‌ی دیگری که در تاریخ 23 ژوئن در مجله‌ی New England Journal of Medicine گزارش شد، 67 نفر از 99 فرد دریافت‌کننده عضو پیوندی که واکسن فایزر را دریافت کرده بودند، پس از دوز سوم از سطح قابل‌ تشخیص آنتی‌بادی‌ها برخوردار بودند. پژوهشگران در تاریخ 13 جولای در مجله‌ی The Lancet گزارش کردند بیش از 75 درصد از بیماران دریافت‌کننده پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز پس از دو دوز واکسن کووید فایزر دارای آنتی‌بادی‌های قابل تشخیص بودند. 52 بیمار از میان 88 بیمار مورد مطالعه دارای سطح آنتی‌بادی بالاتر از‌ حد مطلوب مورد نیاز برای توقف ویروس کرونا بودند. همچنین پژوهشگران دریافتند بیمارانی که طی سه ماه از زمان دریافت واکسن، تحت درمان‌ سرکوب‌کننده‌ی سیستم ایمنی قرار گرفته بودند، سطح آنتی‌بادی پایینی دارند. دوز سوم واکسن ممکن است برای این گروه مفید باشد؛ اما کارشناسان مطمئن نیستند. طبق مطالعات، دوز سوم ممکن است به برخی بیماران کلیوی تحت دیالیز نیز کمک کند. پژوهشگران در مطالعه‌ی مقدماتی که در تاریخ 6 جولای به شکل پیش‌چاپ منتشر شد، گزارش کردند نیمی از 12 بیمار دیالیزی که پس از دریافت دو دوز واکسن آنتی‌بادی تولید نکرده بودند، در پاسخ به دوز اضافه پاسخ آنتی‌بادی نشان دادند. گروه دیگری از پژوهشگران در تاریخ 31 مه در مجله‌ی Nephrology Dialysis Transplantation گزارش کردند 42 درصد (یا 5 نفر از 12 نفر) از بیماران آنتی‌بادی منفی، پس از دوز سوم واکسن آنتی‌بادی دارند. مقامات مرکز کنترل و پیشگیری بیماری در جلسه‌ی مذکور گفتند در ایالات متحده توصیه برای دوز اضافه برای افراد دارای نقص ایمنی احتمالا ارائه نمی‌شود؛ مگر اینکه سازمان غذا و دارو تحت مجوزهای کنونی استفاده‌ی اضطراری آن را صادر یا تا زمانی که آژانس واکسن‌ها را برای استفاده‌ی گسترده به‌طور کامل تأیید کند. درحالی‌که کارشناسان همچنان در حال بررسی سودمندی دوز اضافه برای بیماران دارای نقص ایمنی هستند، این افراد باید همچنان ماسک بزنند، از دیگران فاصله بگیرند و از حضور در فضاهای شلوغ خودداری کنند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/285168/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «دهنوی»

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان دره شهر

حملات موشکی به سرزمین صهیونیستی دل خانواده‌های شهدا و ایثارگران را شاد کرد

گردهمایی از جنس غرور و اقتدار ملی در جزیره کیش/ شادی وصف ناپذیرکیشوندان از عملیات وعده صادق سپاه

بیانیه مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران در حمایت از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تنبیه رژیم صهیونیستی

با لغو پروازها، اقامت هتلی مسافران کیش تمدید شد

حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد از اقدام شجاعانه سپاه پاسداران

تمدید اقامت هتلی مسافرانی که پروازشان لغو شده در جزیره کیش

برنامه ریزی جهادی برای استفاده حداکثری از آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد

اجتماع بزرگ مردم انقلابی کیش در حمایت از پاسخ دندان شکن رزمندگان اسلام به رژیم صهیونیستی

تقدیر بنیاد شهید و امور ایثارگران از شرکت بیمه دی

برگزاری مراسم اختتامیه فعالیت‌های قرآنی ماه مبارک رمضان بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس

مادران شهدا آیه های ایثار و گنجینه های استواری و صبر هستند

تکریم 5 عضو جامعۀ ایثارگری تبریز توسط سلمانی

وعده صادق هژمونی اسرائیل و استکبار جهانی را در هم شکست

هفتمین روز شهادت شهید مدافع امنیت محسن حسین نیا در بهنمیر مازندران برگزار شد

شانس آخر بوکسورهای ایران برای المپیکی شدن

کنت باید ادعای ویسی را بار دیگر اثبات کند

آمار تحسین برانگیز خیبر برای صعود به لیگ برتر

مک آلیستر: وقت واکنش لیورپول فرا رسیده

سه پست مختلف برای بازیکن مورد علاقه ساکت!

عیسی به دنبال رکورد دست نخورده شهاب زاهدی

هت‌تریک هجومی عبدی برای گلزنی به ذوب آهن

پوریا سرآبادانی گربه سیاه فولاد خوزستان

لحظه تکل شدید عالیشاه روی پای عمری

کنعانی‌زادگان به دنبال عنوان گلزن‌ترین مدافع لیگ

ماشاریپوف وظایف مهدی‌پور را بر عهده گرفت!