راه ترقی

آخرين مطالب

ابتلا پس از تزریق واکسن، به معنای موثر نبودن نیست دانش

ابتلا پس از تزریق واکسن، به معنای موثر نبودن نیست
  بزرگنمايي:

راه ترقی - آریا /مبتلا شدن افرادی که هر دو نوبت واکسن کرونا را زده اند، به معنای مؤثر نبودن واکسن نیست.
مجری ام اس ان بی سی با ترغیب مردم به تزریق واکسن کرونا گفت: مبتلا شدن افرادی که هر دو نوبت واکسن کرونا را زده اند، به معنای مؤثر نبودن واکسن نیست.
مجری یکی از برنامه‌های ام اس ان بی سی با اشاره به ذهنیت‌ها درباره واکسن کرونا گفت: در همه این توئیت‌ها سؤالات مختلفی در این باره مطرح شده است که وقتی افراد (با واکسن زدن هم) کرونا می‌گیرند، فایده واکسن زدن چیست. این ذهنیتی است که در میان افرادی که واکسن نزده اند ایجاد شده است، آن هم از زمانی که گزارش‌ها درباره مثبت شدن نتیجه آزمایش کرونای برخی افرادی که هر دو نوبت واکسن را زده اند منتشر شد. این ذهنیتی است که جان میلیون‌ها نفر را به خطر می‌اندازد. اگر افرادی دور و بر شما هستند که از مبتلا شدن برخی افرادی که واکسن زده اند به عنوان بهانه‌ای برای واکسن نزدن استفاده می‌کنند، موضوعی هست که آن‌ها باید بدانند: نتیجه آزمایش (برخی) افرادی که هر دو نوبت واکسن کرونا را زده اند، ممکن است مثبت شود. اما بین مثبت شدن نتیجه آزمایش و بیمار شدن تفاوت هست. واکسن با تولید آنتی بادی‌هایی که به مبارزه با ویروس در صورت ورود به بدنتان کمک می‌کنند، تا حد زیادی در جلوگیری از بیماری شدید و مرگ مؤثرند. واکسن یک سلاح سحرآمیز نیست که بیماری را نابود کند. ما از اول هم این را می‌دانستیم. هرگز هیچ کسی که چیزی درباره تولید واکسن می‌داند نگفته است که واکسن کرونا در ما مصونیت ایجاد می‌کند. واکسن (صرفاً) در ما مصونیت ایجاد می‌کند تا اگر ویروس وارد بدنمان شد، بدنمان واکنش بسیار کمتری به آن در مقایسه با زمانی که واکسن نزده ایم نشان دهد.
بیش از 162 میلیون نفر در آمریکا هر دو نوبت واکسن کرونا را زده اند و فقط نتیجه آزمایش تعداد اندکی از آن‌ها مثبت شده است. همچنین یک بررسی جدید نشان می‌دهد بیشتر مبتلایان در میان افرادی که واکسن زده اند، عوارض خفیفی دارند، البته اگر عوارضی در آن‌ها بروز کند. مواردی در میان افرادی که هر دو نوبت واکسن زده اند هم هست که در بیمارستان بستری شده اند و در واقع بعضی هایشان جان خود را از دست داده اند. اما کارشناسان بهداشتی می‌گویند این امر نسبتاً نادر است. بیش از 97 درصد بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌ها واکسن نزده اند.
هیچ واکسنی صددرصد مؤثر نیست، بنابراین احتمال این هست که افرادی که واکسن می‌زنند مبتلا شوند. واکسن را مثل کمربند ایمنی بدانید. ما کمربند ایمنی می‌بندیم تا از خود در برابر صدمه شدید و جدی در صورت تصادف حفاظت کنیم. بستن کمربند به این معنی نیست که اگر تصادف کردیم حتی یک خراش هم بر نداریم، اما می‌تواند جانمان را نجات دهد.
مبتلا شدن بعد از تزریق هر دو نوبت واکسن کرونا نباید به این معنی تلقی شود که واکسن‌ها مؤثر نیستند، بلکه باید دلیل قوی تری برای واکسن زدن باشد. چون اگر همه واکسن بزنند، احتمال سرایت ویروس بسیار کمتر خواهد شد و افراد بسیار کمتری موجب انتشار ویروس خواهند شد. افرادی که واکسن نمی‌زنند (باید بدانند) که این خودداری از تزریق واکسن فقط به خودشان مربوط نمی‌شود. جهان درگیر موج دیگری از شیوع کروناست. سویه دلتا به افزایش سریع شمار مبتلایان و تلفات دامن زده است. بیمارستان‌ها در برخی ایالت‌ها بار دیگر در پاسخگویی به شمار فزاینده مراجعان دچار مشکل شده اند. این اتفاق نباید در کشوری رخ دهد که بیشتر از میزان نیاز خود واکسن رایگان دارد. با این حال، باز هم می‌پرسید فایده واکسن زدن چیست؟ شما با حفاظت از خود از دیگران حفاظت خواهید کرد. تزریق واکسن از شیوع ویروس جلوگیری می‌کند و همگی با این کار جان افراد را نجات می‌دهیم.
این در حالیست که به عقیده محققان موارد ابتلا به کووید-19 پس از تزریق واکسن به معنای ناکارآمدبودن واکسن‌ها نیست.
محققان در پاسخ به این پرسش که چرا باید به واکسن‌ها اعتماد کنیم صراحتا می‌گویند ابتلای برخی افراد به بیماری پس از واکسینه‌شدن در ابعاد جمعیت یک جامعه، اصلا غیر منتظره و عجیب نبوده و به معنی ناکارآمدی آن واکسن نیست.
دکتر آنتونی فائوچی، رئیس موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا در نشست خبری هفتگی کاخ سفید درباره آخرین وضعیت همه‌گیری کووید-19 که در ششم فروردین 1400 برگزار شد، می‌گوید: «وقتی میلیون‌ها نفر را در سطح جامعه واکسینه می‌کنید، ظهور موارد ابتلا به بیماری پس از واکسینه‌شدن غافلگیرکننده و غیر معمول نیست.» بروز چنین اتفاقاتی دلایل متنوعی می‌تواند داشته باشد. ردیابی و بررسی داده‌های ژنومی این افراد که به اصطلاح به آن‌ها «موارد ابتلا (Breakthrough Cases)» گفته می‌شود می‌تواند کمک به‌سزایی در توسعه واکسن‌ها داشته باشد.
در گزارشی که چندی پیش مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) آمریکا منتشر کرده است، پس از مطالعه روی 14 هزار و 765 نفر از پرسنل یک مجتمع بهداشتی که به‌طور کامل واکسینه شده بودند، 22 نفر از آن‌ها به کووید-19 مبتلا شده‌اند. سن تمام این افراد بین 41 تا 73 سال بوده است و از بین آنان 14 نفر پس از ابتلا هیچ‌گونه علائمی از بیماری نداشته‌اند؛ همچنین فقط دو نفر از 22 مورد ابتلا به دلیل عوارض این ویروس در بیمارستان بستری شده‌اند و یک نفر هم بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده است. عدد به دست آمده در این مطالعه، روند غیر عادی که نشان‌دهنده ناکارآمدی واکسن‌ها باشد را نشان نمی‌دهد.
با وجود تمام فاکتور‌هایی که ممکن است کارآمدی واکسن‌ها علیه ویروس کووید-19 را کاهش دهند، آن‌ها تنها ابزار‌های ما در برابر کرونا هستند و با استفاده از واکسن‌های معتبر می‌توانیم جان خود و بسیاری از انسان‌های دیگر را نجات دهیم.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/285285/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها

رونمایی از نخستین موتور بنزینی شش سیلندر ایرانی

واکنش تند کارشناس تلویزیون به وزارت ورزش

رنگرز: نباید برای مدال المپیک فشاری روی کشتی باشد

یوفا تهدید کرد؛ احتمال محرومیت اسپانیا از یورو

خصوصی واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

نامه وزیر دفاع به قالیباف

فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»

آذری جهرمی: در سیاست‌های ضد اینترنت تجدیدنظر کنید

تکذیب ادعای یک نماینده مجلس درباره منوچهر متکی

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

آرایش سحر دولت‌شاهی در «افعی تهران» دردسرساز شد!

بوی عجیبی داره بلالش چی زدین بهش؟

سوال و پاسخ کوتاه با سیدجواد هاشمی

«بی معرفت» با اجرای زیبا و احساسیِ بهنام بانی

غرق شدن دو کودک در رودخانه ماشکید سراوان

ارز حج 1403 تامین شد

پایان ماراتن داوطلبان کنکور ریاضی، انسانی و فرهنگیان

نانوگرافن پروانه‌ای برای استفاده در حوزه کوانتومی ساخته شد

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

تزریق ٥٠٠٠ میلیارد ریال نقدینگی به بورس انرژی

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

دلایل کاهش تمایل شرکت‌ها برای ورود به بورس

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

اشکش: ای کاش نتایج داخل زمین رقم بخورد

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

درخواست حمید مطهری از هواداران تراکتور

گل های دیدنی دنیای فوتبال با ضربات بغل پا

مطهری: سعی میکنیم در 90 دقیقه کار را تمام کنیم

لاپورتا: ژاوی ماند چون پروژه برنده‌ای داریم!

خشم ژاوی: می‌خواهند با اعتبار من بازی کنند

توصیه نماینده مجلس به مالکان جدید استقلال و پرسپولیس

بانک هایی که خریدار پرسپولیس بودند واقعا سهام شان افت کرد؟

هاشمی: نیم همت برای نوسازی تجهیزات فدراسیون‌ها درنظر گرفتیم

عبدی: جذب حمایت داخلی از حمله به اسرائیل با برخورد با زنان در خیابان‌ها، تعارض دارد

تیپ متفاوت محسن رضایی و لاریجانی در یک عکس زیرخاکی

نگرانی امیرعبداللهیان از سرکوب دانشجویان آمریکایی

ماجرای عکس تکان دهنده «آلن دلون» چه بود؟

خطر از بیخ گوش «گلنار» گذشت

ازدواج بدون حلقه ازدواج!

افشاگریِ وحیدِ نون‌خ: در چابهار چندین بار بیهوش شدیم

تو این همه خواستگار یواشکی داشتی؟!

اجرای زیبای آهنگ ناصر عبداللهی توسط پسرش

بازداشت 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

دفترچه سوالات ریاضی و انسانی نوبت اول کنکور 1403 منتشر شد

پیش‌بینی هوای تابستان امسال

قرنطینۀ مطلق برای طراحان سؤالات کنکور

موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی 6 سیلندر

تست موفق اولین موتور 6سیلندر ایرانی

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق