راه ترقی

آخرين مطالب

سرمقاله وطن امروز/ رکوردشکنی تا سن‌پترزبورگ نوشتارها

سرمقاله وطن امروز/ رکوردشکنی تا سن‌پترزبورگ
  بزرگنمايي:

راه ترقی - وطن امروز / « رکوردشکنی تا سن‌پترزبورگ » عنوان یادداشت روزنامه وطن امروز به قلم مهدی بختیاری است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
روز یکشنبه رژه بزرگ دریایی روسیه به مناسبت سیصد‌وبیست‌وپنجمین سالروز تاسیس نیروی دریایی آن کشور در سن‌پترزبورگ برگزار شد که در آن برخی یگان‌های شناور از دیگر کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران نیز حضور داشتند. این برای نخستین‌ بار است که یگان‌های شناوری از ایران در این مراسم شرکت می‌کنند؛ حضوری که لازمه آن پیمودن مسافت طولانی از بندرعباس تا سن‌پترزبورگ در ساحل خلیج فنلاند بود که انجام آن رکورد جدیدی در دریانوردی ناوگروه‌های اعزامی نداجا ثبت ‌کرد. 
نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی نخستین ناوگروه‌های خود را به شکل مستمر و دائمی از سال 88 با هدف اولیه مقابله با پدیده دزدان دریایی، به مناطق مختلف اعزام کرد که ثمره آن اعزام بیش از 70 ناوگروه تاکنون بوده است. این ناوگروه‌ها علاوه بر وظایف عملیاتی خود در حوزه‌های رزمی و اطلاعاتی، با حضور در برخی کشورها به تقویت مراودات دوجانبه و افزایش توان دیپلماسی دفاعی نیز کمک کرده‌اند. حضور در کشورهایی نظیر عمان، اندونزی، سریلانکا، هند، چین، آفریقای جنوبی، تانزانیا، سوریه و... و نیز انجام برنامه‌های تمرینی و رزمایش‌های مشترک با دیگر کشورها نظیر روسیه، چین، پاکستان، عمان و... از جمله اقداماتی است که نیروی دریایی ارتش در قالب اعزام ناوگروه‌های خود و با هدف تقویت روابط دفاعی- سیاسی انجام داده است اما حضور اخیر در سن‌پترزبورگ، از چند جهت قابل بررسی است. 
* نماد خودکفایی نداجا در نمایش بزرگ روسیه
ناوشکن ایرانی سهند و ناوبندر مکران، 2 یگان حاضر در این ماموریت هستند که از این 2 یگان، سهند در رژه دریایی روس‌ها شرکت کرد. 
ناوشکن سهند یکی از محصولات پروژه موج است که با هدف خودکفایی در ساخت ناوشکن آذرماه 97 عملیاتی شد. ناوبندر مکران نیز در پی نیاز نیروی دریایی به یگان‌های بزرگ پشتیبانی، با تغییر کاربری یک شناور بزرگ نفتکش، سال گذشته به یگان دریایی نداجا پیوست. 
این شناور می‌تواند با توان حمل چند بالگرد و نیز سوخت و مایحتاج زیاد، ناوگروه‌های اعزامی به دریاهای دوردست را بخوبی پشتیبانی کند. 
* طولانی‌ترین دریانوردی
ناوگروه اعزامی ارتش به سواحل روسیه، با پیمودن مسیر طولانی 13 هزار مایل دریایی معادل تقریبا 25 هزار کیلومتر (تاکنون)، طولانی‌ترین ماموریت دریانوردی در میان ناوگروه‌های قبلی را به نام خودش ثبت کرده است.
این ناوگروه برای رسیدن به سن‌پترزبورگ از شمال اقیانوس هند، به سمت دماغه امید نیک در جنوب قاره آفریقا رفت و سپس وارد اقیانوس اطلس شد. 
این حضور با گمانه‌زنی‌های زیادی نیز همراه بود و احتمال حرکت ناوگروه ایرانی به سمت ونزوئلا نظر بسیاری از کارشناسان این حوزه را به سمت خود جلب کرد. ناوگروه اعزامی ارتش پس از انجام ماموریت‌های دریانوردی خود در اقیانوس اطلس، به سمت غرب قاره اروپا و خلیج بیسکای (بین اسپانیا و فرانسه) حرکت کرد و سپس با عبور از کانال مانش (بین فرانسه و انگلیس) وارد دریای شمال شد. این ناوگروه سپس با عبور از تنگه اسکاگراک (بین نروژ و دانمارک) و تنگه کاتگات (بین سوئد و دانمارک) وارد دریای بالتیک شده و سرانجام به بندر سن‌پترزبورگ در انتهای خلیج فنلاند رسید. 
ماندگاری زیاد در دریا و عدم وابستگی به دیگر کشورها، از نکات مهم در این دریانوردی بود به‌طوری که ناوگروه اعزامی ارتش در این ماموریت و تا زمان رسیدن به سن‌پترزبورگ در هیچ کشور دیگری پهلوگیری نکرد. 
* ارتقای روابط ایران- روسیه
روابط ایران و روسیه بویژه در حوزه نظامی بالاخص در حوزه دریایی در سال‌های گذشته گسترش بیشتری پیدا کرده که از جمله می‌توان به 2 رزمایش مشترک در شمال اقیانوس هند (که نخستین آن با حضور چین نیز همراه بود) و نیز سفرهای چند باره ناوگروه‌های 2 کشور به بنادر یکدیگر- چه در دریای شمال و چه در خلیج‌فارس و حالا سن‌پترزبورگ- اشاره کرد. 
همان‌طور که در بالا نیز اشاره شد، نیروی دریایی ارتش یکی از مهم‌ترین‌ترین وظایف خود را ارتقای توان دیپلماسی دفاعی تعریف کرده است. 
اساسا حضور ناوگان دریایی کشورها در بنادر یکدیگر، از مهم‌ترین نشانه‌های تعامل و نزدیکی آنها محسوب می‌شود که جمهوری اسلامی ایران این موضوع را در قبال برخی کشورها در طول سال‌های اخیر بخوبی نشان داده است. 
حضور در رژه بزرگ روسیه با دعوت رسمی وزیر دفاع این کشور که با حضور فرمانده نیروی دریایی ارتش امیر دریادار «حسین خانزادی» نیز همراه بود، نقطه عطف دیگری است که نشان می‌دهد ایران امروز به عنوان یک قدرت مطرح و موثر در حوزه دریایی شناخته شده و کشورهای بزرگ، خواهان همکاری و تعامل با آن هستند. 
این ماموریت خاص را باید گام بزرگی در مسیر ارتقای توان نیروی دریایی به عنوان یک نیروی راهبردی دانست؛ مسیری که نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را از یک گارد ساحلی ساده در سال‌های پیش از انقلاب، به یک نیروی راهبردی با توان حضور طولانی‌مدت در آب‌های دوردست و تعامل با کشورهای قدرتمند دریایی مبدل کرده است. 

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/285456/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

دارندگان کارت سوخت بخوانند

انیمیشن فان عمر مومنی از پنالتی برناردو سیلوا مقابل رئال مادرید

کنایه باشگاه پاری سن ژرمن به برد مقابل بارسلونا؛ قاب عکس بازی در کنار تابلوی منا لیزا!

برتری 5-2 آژاکس مقابل بایرن مونیخ و صعود به فینال لیگ قهرمانان اروپا

4 گل برتر دور برگشت مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا فصل 2023/24

ریو فردیناند و چالش انتخاب های دوگزینه ای از بین بازیکنان آرسنال و بایرن مونیخ

نصیرزاده: تیم ملی خواهان خمس بود اما باشگاه مخالفت کرد

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

حسینی در مسیر قهرمانی سپاهان و تراکتور!

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

عراق از حملات امروز به اصفهان ابراز نگرانی کرد

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک