راه ترقی

آخرين مطالب

باورِ خروج آمریکا از عراق «ساده لوحانه» است! نوشتارها

باورِ خروج آمریکا از عراق «ساده لوحانه» است!
  بزرگنمايي:

راه ترقی - آفتاب یزد /متن پیش رو در آفتاب یزد منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
قاسم محبعلی/ «کاظمی در دیدار با بایدن تعهداتی می‌دهد تا نخست وزیری خودش را تضمین کند» این را «مثال الآلوسی» سیاستمدار عراقی در سخنانی پیرامون سفر نخست وزیر عراق به ایالات متحده آمریکا گفته و متذکر شده است:«هر گونه خروج آمریکا از عراق باعث می‌شود تا این کشور به فضایی ایده آل برای فتنه‌ها و جنگ‌های منطقه‌ای تبدیل شود.» پیشتر آفتاب یزد در بررسی اهداف و برنامه‌های سفر منصورالکاظمی به این مسئله اشاره کرده بود که؛ خواست الکاظمی ادامه ی نخست وزیری است در همین رابطه «محبعلی» مدیرکل پیشین خاورمیانه و شمال آفریقا ی وزارت امور خارجه می‌گوید: برای آمریکا«فرد» مهم نیست، واشنگتن به دنبال کسی است که راحت‌تر به اهداف منطقه‌ای خود دست پیدا کند!
آفتاب یزد ـ رضا بردستانی: یک کارشناس مسائل خاورمیانه به آفتاب یزد گفت:«خروج آمریکا از افغانستان هیچ ارتباطی به خروج آمریکا از عراق ندارد به تعبیری دیگر، آمریکایی‌ها از این که زمین افغانستان را به آوردگاهی برای گرفتارکردن دیگر رقبای منطقه‌ای خود تبدیل خواهد کرد اما عراق برای واشنگتن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و باور این مسئله که آمریکا عراق را به این سادگی رها کرده از آن جا خارج خواهد شد، باوری ساده لوحانه است.» قاسم محبعلی همچنین معتقد است:«آمریکا چندان به نام‌ها در راس هرم قدرت در عراق توجهی نشان نمی‌دهد. برای کاخ سفید آن مهره‌ای مهم است که به اهداف و برنامه‌های ایالات متحده ی آمریکا نزدیک‌تر باشد حال می‌خواهد منصورالکاظمی باشد یا نوری المالکی!»
همه نیروهای جنگی آمریکا
تا پایان سال 2021 از عراق خارج می‌شوند؟!
در پایان چهارمین دور مذاکرات استراتژیک میان عراق و ایالات متحده، دو طرف توافق کردند همه نیروهای جنگی آمریکا تا پایان سال 2021 از عراق خارج شوند. این توافق در بیانیه نهایی که در پایان چهارمین و آخرین دور گفتگوهای استراتژیک بین دو کشور صادر شد صورت پذیرفت. فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا ریاست هیئت‌های بغداد و واشنگتن را در چهارمین و آخرین نشست گفتگوی استراتژیک برعهده داشتند که از یازدهم ژوئن سال 2020 به عنوان بخشی از توافقنامه چارچوب استراتژیک 2008 برای رابطه دوستی و همکاری بین ایالات متحده و عراق آغاز شد. این دو کشور توافق کردند پس از پایان بحث و گفتگوهای تیم‌های فنی، روابط امنیتی کاملاً به ارائه مشاوره، آموزش و همکاری اطلاعاتی محدود شود و تا 31 دسامبر 2021 نیروهای جنگی آمریکا از عراق خارج شوند.در همین رابطه روزنامه رای الیوم درباره توافق برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق در پایان 2021 نوشت:« واضح است که دولت آمریکا تنها اسم ماموریت این نیروها را روی برگه تغییر می‌دهد و عملا این نیروها در عراق می‌مانند. این مسئله‌ای است که گروه‌های عراقی به آن اعتراض کردند و آن را نوعی فریب و عدم خروج کامل از عراق دانستند و تهدید کردند که پایگاه‌های آمریکایی را همچنان هدف قرار خواهند داد، گویی که هیچ اتفاقی نیفتاده است. درحال حاضر چالش مقابل دولت آمریکا چگونگی پاسخ به این حملات است. به این ترتیب حتی اگر ماموریت جنگی نیروهای آمریکایی به پایان رسد و فعالیت آن‌ها به دامنه مشاوران محدود شود، اگر حملاتی به پایگاه‌های آمریکا صورت گیرد، آنها نیز پاسخ داده و اقدام نظامی را انجام می‌دهند.» بیانیه ی گروهی تحت عنوان:« جمعی از جوانان و دوستداران مقاومت نیز این گفته ی روزنامه رای الیوم را تایید می‌کند که تصریح کرده:« طبق اعلام رسانه‌های آمریکایی، آمریکایی‌ها از عراق خارج نخواهند شد و آنچه که مطرح شده در حد حرف و روی کاغذ است.»
از دیگر کسانی که به این توافق واکنش نشان داده اسامه النجیفی سیاستمدار اهل سنت عراق است که می‌گوید:«نتایج گفتگوی راهبردی بین عراق و ایالات متحده آمریکا در دور چهارم این گفتگوها، مثبت بوده است. ما امیدوار هستیم که با همکاری و حمایت، این نتایج مثبت تقویت شود و در تمام زمینه‌ها در راستای خدمت به عراقی‌ها باشد.» ائتلاف الفتح نیز« خروج نیروهای عملیاتی آمریکایی تا پایان سال جاری» را «گامی مثبت در جهت حاکمیت ملی عراق» ارزیابی کرده است. حیدر العبادی رئیس ائتلاف پارلمانی النصر نیز به توافق اخیر بین عراق و ایالات متحده آمریکا واکنش نشان داده می‌گوید: «از نتایج گفتگوی راهبردی عراق و آمریکا استقبال می‌کنیم. این توافق نتیجه تلاش‌های دولت برادر کاظمی و حمایت نیروهای ملی بود. این توافق یک پیروزی برای عراق و منافع و حاکمیت عراق است. ما بر همبستگی ملی در خصوص مسائل بزرگ کشوری تاکید می‌کنیم و اینکه دولت، ملت و نیروهای ملی برای دفاع از موجودیت، منافع و حاکمیت عراق یک صف واحد باشند.» برهم صالح رئیس جمهور عراق نیز در واکنش به توافق بین عراق و آمریکا در توئیتی می‌نویسد:« نتایج گفتگوی راهبردی عراق و آمریکا برای تحق ثبات و تقویت حاکمیت عراق مهم است. این توافق ثمره تلاش‌های بسیار زیاد دولت به ریاست برادر کاظمی است. منافع عراق ایجاب می‌کند که نهادهای حکومتی تقویت شده، از حاکمیت کشور حمایت شود و تصمیمات ملی مستقلی اتخاذ گردد.» مقتدی صدر که این روزها اخبار ضد و نقیضی از حضور و عدم حضور وی در انتخابات پیش روی به گوش می‌رسد نیز به مناسبت سفر مصطفی الکاظمی به آمریکا نوشته:«سپاس خداوند را و تشکر از مقاومت ملی عراق، آمریکا خروج نیروهای عملیاتی خود از عراق را آغاز کرده است. ما منتظر هستیم تا خروج آنها کامل شود. از تلاش‌های صورت گرفته برای محقق شدن این توافق، به ویژه تلاش‌های برادر کاظمی، تشکر می‌کنم. با محقق شدن این توافق هر گونه فعالیت نظامی مقاومت هم باید متوقف شود. باید از نیروهای امنیتی حمایت شود و مدعیان مقاومت کنار زده شوند.»
خمیس خنجر رئیس ائتلاف انتخاباتی عزم در رابطه با توافق بین عراق و آمریکا می‌گوید:«ما از هر گونه اقدامی در جهت سازماندهی روابط با ایالات متحده آمریکا که به نفع ملت عراق باشد حمایت می‌کنیم. ما از آموزش نیروهای خود و هماهنگی‌های اطلاعاتی با آمریکا که در شرایط کنونی به آن نیاز داریم نیز حمایت می‌کنیم.»
‏nخروج زمینی با اتکا به سیطره ی هوایی
قاسم محبعلی سفیر پیشین ایران در مالزی با توجه به حملات و اقدامات نظامی آمریکا به وسیله ی نیرو و توان هوایی به آفتاب یزد می‌گوید:«چنین به نظر می‌رسد که منظور آمریکایی از خروجِ از افغانستان، خروج زمینی بوده و از آن جایی که آمریکایی‌ها در آسمان، برترین قدرت نظامی در جهان هستند طبیعتاً به حضور خود با اتکا به نیرو و توان هوایی ادامه می‌دهد و چه بسا در عراق نیز همین مسئله دنبال شود.» این دیپلمات با سابقه البته تاکید می‌کند:«شما هرگز نمی‌توانید دو مسئله ی عراق و افغانستان در بحث خروج نیروهای نظامی آمریکا را یکسان فرض کنید چون اهمیت عراق برای آمریکایی‌ها غیر قابل مقایسه با افغانستان است.» محبعلی همچنین یادآور می‌شود:« باید منتظر ماند و دید سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه تابع چه متغیرهایی است اما آن چه در مصاحبه‌ها نیز بدان اشاره شده، بیرون کشیدن نیروهای آمریکایی در ابعاد عملیاتی و حضور به عنوان پشتیبان است که هرگز به منزله ی خروج کامل نیروهای نظامی نمی‌تواند تلقی شود.»
‏nنفوذ و تاثیر آمریکا در انتخاب نخست وزیر عراق کاملا مشهود است
قاسم محبعلی در واکنش به این مسئله که برخی از تحلیلگران معتقدند «الکاظمی» تلاش می‌کند آمریکایی‌ها را برای نخست وزیر ماندن متقاعد کند، ضمن تایید می‌گوید:«این که آمریکایی‌ها بر انتخاب نخست وزیر در عراق نفوذ و تاثیردارند حرفی نیست کما این که در
افغانستان نیز چنین بود و برگزاری انتخابات فرع بر مسئله ی نخست وزیری
است به این معنا که صرف برگزاری انتخابات منتهی به نخست وزیری
الکاظمی نشده و پیشینیان نیز این گونه انتخاب شده اند.» وی می‌افزاید:«فعلا و شاید تا سال ها، نخست وزیری عراق تابیعی از موافقت و همراهی آمریکا است و آن شخصی نخست وزیر خواهد شد که کارت سفید آمریکایی‌ها را در اختیار داشته باشد.» این کارشناس مسائل خاورمیانه در رابطه با الکاظمی به این مسئله نیز اشاره می‌کند که:« الکاظمی در چند مسئله با آمریکایی‌ها بسیار همراهی کرده، از جمله؛ نزدیکی با اعراب که نشانه ی آن برگزاری اجلاس سه جانبه‌ای با حضور مصر و اردن است ـ مسئله ی دیگر عربی‌سازی سیاست در عراق و از همه مهم‌تر کاهش حضور و نقش ایران در عراق است. و بر همین اساس شاید بتوان گفت با توجه به سیاست‌های اتخاذ شده از سوی الکاظمی شاید بهتر از او فعلا مهره‌ای وجود نداشته باشد.»
محبعلی با طرح این مسئله که «عراق نقش مهمی در موازنه ی منطق‌های بر عهده دارد» خاطرنشان می‌سازد:«بر همین اساس عراق بدون حفظ این موازنه در داخل عراق نمی‌تواند به این سادگی به ثبات و آرامش دست پیدا کند.»
‏nعراق نمی‌خواهد در کشمکش ایران و آمریکا، ساندویچ شود!
قاسم محبعلی با اشاره به این که عراق برای کشورهایی نظیر ایران، ترکیه، روسیه، سوریه، مجموعه‌ای از کشورهای عربی و آمریکا از اهمیت بالایی برخوردار است اظهار می‌دارد:«در هر صورت عراقی‌ها می‌کوشند خود را سپر تقابل و کشمکش‌های ایران و آمریکا نکنند و به اصطلاح از ساندویچ شدن در دعواهای تهران ـ واشنگتن خودداری می‌کنند.» محبعلی در واکنش به این ادعا که سفر الکاظمی به واشنگتن چندان موافق سیاست‌ها و مطالبات تهران نیست می‌افزاید:«در هر صورت باید پذیرفت هر نخست وزیری در عراق روی کار بیاید تلاش خواهد کرد از یک استقلال سیاسی برخوردار باشد و یک توازن قابل قبولی به وجود آورد از جمله توازن بین ایران و جهان عرب که این یکی خواست افکار عمومی در عراق نیز می‌باشد پس تلاش عراقی‌ها بر این مسئله معطوف شده تا از ادامه ی وضعیت موجود جلوگیری کنند یا این که ایران همچنان انتظار داشته باشد آزادی عمل نامحدودی در عراق داشته باشد مسئله‌ای است که حتی اگر در گذشته نیز وجود داشته در ادامه وجود نخواهد داشت و همین مسئله می‌تواند خوشآیند ایرانی‌ها نباشد.»

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/285945/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بدترین باخت سرمربی الهلال رقم خورد

جلسه سرنوشت‌ساز برای تعیین تکلیف ژاوی

توخل: پیروزی حق بایرن مونیخ بود

برگزاری قرعه کشی رقابت‌های کسب سهمیه المپیک کشتی

افتخار ابدی برای چهار ستاره رئال مادرید

خلاصه فوتسال ایران 3 - افغانستان 1

پیش‌بینی هری کین از تقابل با ستاره رئال؛ جنگ جذاب

در ستایش سیتی؛ تیم فوتبالی که هندبال بازی می‌کند

زنوزی: سرمربی جدید تراکتور خارجی خواهد بود

نساجی چشم انتظار پیروزی پرسپولیس

روایت تاجگردون از برخورد متفاوت مردم بعد از رد اعتبارنامه‌اش

سردار حق‌طلب: تهدید مراکز هسته‌ای تجدید نظر در سیاست‌های هسته‌ای ایران را محتمل می‌کند

روایت مجری صدا وسیما بعد از دیدار با سردار حاجی زاده

وقتی مادرها تصمیم می‌گیرند کاری کنند!

دختره و نشونیاشو تو زندگیم میبینم

شده از اعتمادت به آدما ضربه بخوری؟

بازی دیدنی امیر آقایی در "بدون تاریخ بدون امضا"

اجرای تصنیف «یاوران مَسِم» در بیستون از کیخسرو پورناظری و سهراب پورناظری

آتش سوزی در شرق تهران با 6 کشته

آموزش و پرورش: احکام رتبه‌بندی 100 هزار معلم بازنشسته سالهای 1400 تا 1402 اصلاح شد

اتمام زمان ثبت‌نام برای بیمه بازنشستگی مادران غیرشاغل

قتل مرد جوان با 37 ضربه چاقو به‌خاطر یک میلیارد در قلهک

ربات «اطلس» بازگشت!

آسمان مال من است

رئیس جمهور: بخشی از تنش آبی در استان سمنان حل شده است

آخرین وضعیت نهضت ملی مسکن در روستاها مشخص شد

یارانه فروردین دهک چهارم تا نهم واریز شد

فرنگی کاران ایران تمرینات خود را در قرقیزستان پیگیری کردند

رئال با حذف سیتی شانس اول قهرمانی شد

عضو کادرفنی خمس به تراکتور بازگشت

شمس: کار خوب کادر فنی استفاده از تمام بازیکنان مقابل افغانستان بود

اولین دور مذاکرات بارسا با ستاره اسپانیایی

مورینیو: به خاطر آنچلوتی دوست دارم رئال قهرمان شود

فتح‌الله‌زاده: نکونام و خطیر منافع تیم را در نظر بگیرند

بازگشت آلوارز به تیم فوتبال تراکتور

انتقاد آذری جهرمی به رئیسی درباره مسئله حجاب

توصیه آخوندی برای روزهای بعد از حمله ایران به اسرائیل

واکنش واعظی به ادعای مشاور وزیر کشور درباره روحانی و ظریف

سردار حاجی زاده: با تسلیحات حداقلی به مصاف صهیونیست‌ها رفتیم

مطهری: میدان دادن به هنرمندان به جهش تولید فرهنگی کمک می‌کند

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

مقامی که از مردم نرسه مفت نمی ارزه!

برملا شدن هویت واقعی داماد جوان

گاهی آمدن ها دیر میشوند

اعتراف جالب و شنیدنی نرگس سریال خانه‌ به دوش

ای یار من ای دلبر و دلدار من

علی شادمان با «بلیت یک طرفه» می‌آید

شما اصلا قرار نیست حال کسی رو خوب کنی!

پارک چان ووک «اولدبوی» را به تلویزیون می‌برد

تصمیم تارانتینو برگشت؛ «منتقد سینما» دهمین فیلمش نیست