50 سالگی آپولو 15؛ نیم‌قرن پیش، ناسا روی ماه خودرو قرار داد اقتصاد

50 سالگی آپولو 15؛ نیم‌قرن پیش، ناسا روی ماه خودرو قرار داد

راه ترقی - ماه‌نوردان آپولو 15، 16 و 17 فرهنگ خودرویی آمریکا را به سطح ماه بردند و برد فعالیت‌های علمی کاوشگران انسانی این مأموریت‌ها را افزایش دادند.

دیوید اسکات ، فضانورد آپولو 15 قصد نداشت بدون توقف از کنار سنگی جالب‌توجه عبور کند. 31 ‌ژو‌ئیه 1971، اسکات و جیمز اروین، فضانورد همراه او نخستین انسان‌هایی بودند که روی ماه رانندگی کردند. پس از 6 ساعت گشت‌وگذار اولیه با ماه‌نورد جدید، دو فضانورد درحال بازگشت به فالکون، ماه‌نشین خود بودند که اسکات توقفی مختصر خارج از برنامه انجام داد. در غرب دهانه‌ای به نام ریسلینگ ، اسکات از ماه‌نورد پیاده شد و به‌سرعت سنگ آتشفشانی سیاهی را برداشت که مملو از حفره‌های تشکیل‌شده دراثر خروج گاز بود. اسکات و اروین در حوزه‌ی زمین‌شناسی آموزش دیده بودند و می‌دانستند که این سنگ حفره‌ای، نمونه‌ای ارزشمند برای دانشمندان روی زمین خواهد بود. فضانوردان همچنین می‌دانستند که اگر برای توقف اجازه بگیرند، مدیران نظاره‌گر ساعت در کنترل مأموریت پاسخ منفی خواهند داد. درنتیجه، اسکات به دروغ گفت دلیل بازداشتن ماه‌نورد از حرکت، نگرانی او درباره‌ی کمربند ایمنی‌اش بود. وقتی فضانوردان به زمین بازگشتند و اسکات داستان اصلی را تعریف کرد، نمونه‌ی گرد‌آوری‌شده به‌نام «سنگ کمربند ایمنی» معروف و به یکی از ارزشمندترین یافته‌های زمین‌شناسی آپولو 15 تبدیل شد. سنگ کمربند ایمنی همانند اغلب نمونه‌های قمری آورده‌شده به زمین درجریان واپسین مأموریت‌های آپولو، در صورت نبود خودرو روی ماه، هرگز جمع‌آوری نمی‌شد. آپولو 11 و 13 به‌وضوح بیش از سایر مأموریت‌های قمری ناسا در یادها مانده‌اند؛ اما در 50امین سالگرد آپولو 15 که 26 ژو‌ئیه 1971 پرتاب شد، برخی از علاقه‌مندان فضا، تاریخ‌دانان و نویسندگان از ماه‌نورد این مأموریت به‌حق به‌عنوان یکی از ماندگارترین نمادهای برنامه اکتشافات قمری آمریکا یاد می‌کنند. ماه‌نورد آپولو 15 خودرویی مجهز به باتری، تاشدنی، بادوام، و ساخت بوئینگ و جنرال موتورز بود که از نگاه برخی، سه مأموریت قمری پایانی ناسا را به اوج دستاوردهای عصر آپولو تبدیل کرد. ارل سویفت ، نویسنده کتابی جدید به‌نام « در امتداد برهوت بدون هوا: ماه‌نورد و دستاورد واپسین فرودهای قمری » می‌گوید تمام مأموریت‌ها در برنامه‌ی فضایی سرنشین‌دار آمریکا، از نخستین پرواز آلن شپرد درحال زمینه‌سازی برای تحقق سه مأموریت آخر آپولو بود. خاک سبز قمری که در مأموریت آپولو 15 جمع‌آوری شد

">

تیزل مویر هارمونی ، سرپرست مجموعه‌های آپولو در موزه ملی هوافضای اسمیتسونین به نیویورک تایمز گفت به‌محض آنکه گام کوچک نیل آرمسترانگ ، اهداف ژئوپولیتیکی پروژه آپولو را برآورده کرد، ناسا تمرکزش را بر علم قرار داد. هرچند نخستین فاتحان ماه نمونه‌ها را از نزدیکی محل فرود جمع‌آوری کردند، دانشمندان از مدت‌ها پیش در آرزوی سفری جاده‌ای در ماه و جمع‌آوری سنگ‌های نادر بودند. برنامه‌ها برای ماه‌نورد درنهایت فقط دو ماه پیش از تبدیل آرمسترانگ و باز آلدرین به نخستین انسان‌های روی ماه، چراغ سبز را دریافت کرد. از سال‌ها قبل از آپولو 15 درباره‌ی شن‌روهای قمری خیال‌پردازی شده بود؛ اما راندن خودرو روی ماه پیچیده‌تر از آن چیزی است که به‌نظر می‌آید. آن‌طور که سویفت در کتابش می‌نویسد، درطول دهه‌ی 1960، مهندسان طیفی از طرح‌های مفهومی را مطالعه کردند: وسایل نقلیه‌ی زنجیردار و تانک‌مانند، خودروهای پرنده و حتی خودروهای غول‌پیکر، «همانند آب‌نبات چوبی بسیار بزرگی با کابین کروی برفراز یک پایه‌‌ی بلند که خود روی چرخی زنجیری سوار شده بود.» درنهایت از بین این ایده‌ها، شن‌رو خودرومانند انتخاب شد. خودرو قمری همچنین ذاتا آمریکایی بود. شاسی بدون پوشش، آنتن چترمانند و چرخ‌های سیمی بدان معنا بود که ماه‌نورد به هیچ خودرویی روی زمین شباهت نداشت؛ اما دکتر مویر هارمونی می‌گوید ارتباط آن با صنعت خودروسازی آمریکا و رابطه‌ی عاشقانه‌ی آمریکایی‌ها با خودرو، توجه عمومی را چنان به خود جلب کرد که از زمان آپولو 11 بی‌سابقه بود. با شروع پروژه مرکوری در دهه‌ی 1960، یک فروشنده خودرو در فلوریدا به فضانوردان امکان داد تا خودروهای شورولت را با پرداخت یک دلار اجاره کنند. این خودروهای اجار‌ه‌شده بعدا به مردم فروخته شد. خدمه‌ی آپولو 15، شورولت‌های مدل کوروت را با رنگ قرمز، سفید و آبی انتخاب کردند. تصویری که سال ‍‍1971 در مجله‌ی لایف منتشر شد، فضانوردان را در حالی نشان داد که با خودروهای عضلانی آمریکایی و نمادین خود در کنار شن‌رو قمری ژست گرفته بودند. تصویر منحصربه‌فرد لایف، موجب شد ماه‌نورد خودرویی جذاب به‌نظر آید. دکتر مویر هارمونی گفت آن تصویر حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

">

وقتی ماه‌نورد به ماه رسید و فضانوردان آن را روی ماه مستقر کردند، تجربه‌ی رانندگی نیز برخلاف انتظار عجیب بود. خدمه‌ی مأموریت، آن را با تجربه‌ی راندن دیگر وسایل نقلیه‌ی زمینی مقایسه کردند. اروین گفت خودرو همانند «اسب رام‌نشده‌ی چموش» بالا و پایین می‌رفت و اسکات گفت وقتی تلاش کرد در سرعت سرسام‌آور 6/5 کیلومتر بر ساعت دور بزند، خودرو مانند قایق تندرو به چپ و راست حرکت کرد. ماه‌نورد طبق برنامه قرار بود فقط تا جایی سفر کند که فضانوردان می‌توانند راه بروند تا در صورت وقوع اتفاقی غیرمنتظره، امکان بازگشت به فضاپیما فراهم باشد. اما با افزایش اطمینان ناسا، خدمه‌‌ی آپولو در هر مأموریت مسافت‌های بسیار بیشتری را پیمودند. وقتی فضانوردان ماه را ترک کردند، ماه‌نوردها در محل فرود باقی ماندند. فضاپیماهایی که به دور ماه می‌چرخند، گهگاه تصویر ماه‌نوردها و حتی مسیر حرکت آن‌ها را ثبت کرده‌اند . باربارا کوهن ، دانشمند سیاره‌ای در مرکز پرواز فضایی گادرد ناسا که نمونه‌های قمری را مطالعه کرده است، می‌گوید پیداکردن سنگ‌های هیجان‌انگیزتر به‌دست فضانوردان، به دانشمندان امکان داد تا انواع مختلفی از سؤال‌ها را بپرسند. ماه‌نورد همچنین این فرصت را در اختیار فضانوردان قرار داد تا بیش از آنکه نگران اتمام اکسیژن یا دیگر منابع مصرفی باشند، بر علم تمرکز کنند. دکتر کوهن و چند دانشمند دیگر درحال آمادگی برای بازکردن نمونه‌های دست‌نخورده‌ای هستند که از زمان بازگشت به خانه درجریان مأموریت آپولو 17، مهر و موم شده‌اند. او گازهای نجیب در نمونه‌ها را مطالعه خواهد کرد تا به چگونگی تأثیر تابش خورشیدی بر خاک ماه پی ببرد. کاترین برجس ، زمین‌شناس در آزمایشگاه تحقیقات نیروی دریایی ایالات متحده در واشنگتن، با مطالعه‌ی نمونه‌های دست‌نخورده، چگونگی تأثیر تابش بادهای خورشیدی را بر سطوح هیدروژن و هلیوم درون خاک ماه اندازه خواهد گرفت. فضاپیما می‌تواند هلیوم درون خاک ماه را از مدار شناسایی کند؛ اما دانشمندان از تفاوت مقدار آن در نواحی مختلف قمری اطلاع ندارند. برجس گفت بدون آن نمونه‌ها، پرسش یادشده همچنان بدون پاسخ می‌ماند.

نیم‌قرن پس از آپولو 11؛ جهش بزرگ بشر چگونه رقم خورد؟ آپولو 14: مأموریتی که برنامه ماه را نجات داد هرچند ماه‌نوردها و مریخ‌نوردها با چند دهه فاصله و به‌دست تیم‌های مختلفی ساخته شدند، برنامه‌ی سطح‌نورد قمری بر نسل نخست سطح‌نوردهای مریخی به‌ویژه سوجورنر، اولین ربات متحرک روی سیاره سرخ تأثیر گذاشت. مهندسان در آزمایشگاه پیش‌رانش جت، محل ساخت سطح‌نوردهای مریخی، مریخ‌نورد 6 چرخه‌ای را در قالبی مشابه با طراحی‌های جنرال موتورز ساختند. امروزه علم بیش از ژئوپولیتیک، محرک ناسا است. بااین‌حال، دکتر مویر هارمونی می‌گوید سازمان فضایی آمریکا همچنان به‌دلایلی فراتر از جمع‌آوری سنگ، به ترویج و انجام سفرهای فضایی انسانی دست می‌زند. به باور او، ماه‌نوردهای آپولو و جانشینان امروزی آن‌ها نمایانگر حس ماجراجویی هستند. مویر هارمونی افزود: علم از پیامدهای مهم آپولو به‌شمار می‌آید؛ اما شناخت آنچه مردم با آن درگیر هستند، اهمیت دارد. جذابیت ماه‌نورد با جذابیت سفر فضایی انسانی مرتبط است. علاوه‌براین، به سختی می‌توان در برابر ماجراجویی رانندگی در ماه، بزرگ‌ترین سفر جاده‌ای تمام دوران‌ها مقاومت کرد. نمونه‌ها و مواد جمع‌آوری‌شده از ماه هیچ‌گاه توجه عمومی را به خود جلب نمی‌کنند؛ بلکه این ماه‌نورد است که برای مردم جذابیت دارد.

تبدیل 400 هزار مجوز کاغذی به شناسه یکتا

مطهری: در تراکتور باید کمتر حرف زد، بیشتر عمل کرد

امیر آشتیانی برای شرکت در اجلاس وزرای دفاع شانگهای به قزاقستان سفر کرد

زهره الهیان: از اقدام پلیس برای اجرای طرح «نور» حمایت می‌کنیم

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» در زمینه حجاب

سخنگوی دولت روحانی: وقتی خودتان تیک آبی و خاکستری می‌گیرید، بستن فضای مجازی چه خاصیتی دارد؟

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

نگاهی به آنونس سریال دوپینگ

فحش کم آورد!

بررسی ابعاد مختلف سریال «جنگل آسفالت»

هفتمین «پاتوق فیلم کوتاه» برگزار می‌شود

وقتی که یک عطسه باعث بهمن می شود

سورپرایز جالب مردم در کنسرت توسط گرشا رضایی

ماسه‌خواری؛ پرونده همیشه باز در سواحل مازندران

بازگشایی گردنۀ برف‌گیر تته پس از 5 ماه

حمله سریالی به جنگلبانان!

بارندگی‌های سیل آسا در زیرکوه خراسان جنوبی؛ داوطلبان کنکور نتوانستند در جلسه امتحان حاضر شوند

تعرض به زنان به بهانه شرکت در مراسم ترحیم

تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه

دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»

صدور نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تولید توسط شبکه بانکی

همه گلهای لیونل مسی در ادوار مختلف کوپا آمریکا

مسی واقعا از پسرش یک فوق ستاره ساخته

بدهی کلان استقلال به بانک سهام‌دار پرسپولیس!

شوک به رئال؛ بلینگام و رودریگو مریض شدند!

مدیر کنسرسیوم بانک‌ها: دیگر ما پرسپولیسی هستیم

دین‌محمدی: حیف از تیم راه‌آهن که منحل شد

مطهری: این یک استارت دوباره است

امیری: قلعه‌نویی بخواهد در خدمت تیم ملی هستم

هدف ما حضور مهدی الفتی در فینال المپیک است

شانس ایران برای تصاحب یک طلا و 3 برنز

میرسلیم: رئیسی در فرصت باقی‌مانده تدبیر مناسبی نیندیشد، همه ما ضرر می‌بینیم

قالیباف: بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز برنامه ندهد، مجلس برنامه می‌دهد

نوه امام خمینی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود

بازیگران شبکه نمایش خانگی را ستاره‌باران کردند

داوران نوعی نگاه کن معرفی شدند

سلنا گومز در پشت صحنه یک سریال کمدی

واردات سازهای لاکچری آزاد می‌شود؟

قتل تکان‌دهنده مادر و پسر با آتش‌سوزی عمدی مرد نقاش