رئیس سابق پلی استیشن مدل تجاری ایکس باکس گیم پس را زیر سؤال برد
اقتصاد
بزرگنمايي:
راه ترقی - شاون لیدن با زیر سؤال بردن مدل تجاری ایکس باکس گیم پس، عقیده دارد در شرایط فعلی عرضه یک بازی که 120 میلیون دلار هزینه دارد، در سرویس اشتراکی 9.99 دلاری توجیه اقتصادی ندارد.
شاون لیدن ، رئیس سابق پلی استیشن که در دوران فعالیت خود در شرکت سونی چندین مقام اجرایی و مدیریتی شامل معاونت Sony Computer Entertainment اروپا، ریاست SCE ژاپن و مدیریت شرکت سرگرمیهای تعاملی سونی در آمریکا را برعهده داشته، در زمان جدایی از این شرکت، مسئولیت ریاست استودیوهای جهانی پلی استیشن را عهدهدار بود. لیدن که اخیرا مصاحبه خبرسازی با نشریه GamesIndustry ترتیب داده، دیدگاههای خود را در موضوعات متنوعی همچون مسئله تصاحب استودیوهای بازیسازی توسط سونی و مایکروسافت و همچنین ایده تجاری ایکس باکس گیم پس و پتانسیل گسترش بازار کنسولهای بازی صحبت کرده است. سرویس اشتراکی گیم پس که کار خود را در ماه ژوئن 2017 آغاز کرد، رفتهرفته به کانون فعالیتهای مایکروسافت در صنعت بازیهای ویدئویی تبدیل شده است. این سرویس با جذب بیش از 18 میلیون کاربر از سراسر جهان، امکان دسترسی مشترکان به بیش از 100 بازی ویدئویی ازجمله بازیهای فرست پارتی ایکس باکس از روز نخست عرضه را فراهم کرده است. مقامهای پلی استیشن بارها اعلام کردند که مدل تجاری گیم پس در اکوسیستم پلی استیشن اجرایی نیست. جیم رایان ، رئیس پلی استیشن، ماه سپتامبر سال گذشته گفته بود که مدل تجاری مبتنیبر سرویس اشتراکی برای استودیوهای بازیسازی سونی شرایط پایداری را ایجاد نمیکند؛ چراکه بودجه ساخت برخی بازیهای انحصاری این شرکت بعضا تا فراتر از 100 میلیون دلار هم میرود.
آمارها نشان میدهد درحالحاضر حدود 250 میلیون کنسول بازی دراختیار کاربران سراسر جهان قرار دارد که از دهه 1990 تاکنون تقریبا ثابت مانده است. لیدن درادامه گفته است فکر نمیکند ایکس باکس گیم پس و مدل مبتنیبر فناوری کلاد گیمینگ آن راهی برای رشد این عدد باشد و در چنین شرایطی نمیتوان درباره ثبات و اثرگذاری آن در گسترش بازار کنسولهای بازی خوش بین بود.
مایکروسافت در ماه ژوئن اعلام کرده بود که قصد دارد در ارتباط با تولیدکنندگان تلویزیونهای هوشمند در سراسر جهان، امکان تجربه بازیهای ایکس باکس را برای تمام تلویزیونهایی فراهم کند که به اینترنت متصل میشوند. درضمن، این شرکت برنامه دارد تا با ساخت دستگاه استریمینگ اختصاصی خود، این امکان را برای هر تلویزیون یا نمایشگر و بدون نیاز به کنسول فراهم کند. براساس گزارشهای رسمی، Xbox Game Pass هنوز به تعداد کافی از مشترکان این سرویس نرسیده تا به مرحله سوددهی وارد شود. افزونبراین فیل اسپنسر ، رئیس ایکس باکس، نیز در ماه اکتبر اعلام کرده بود که این شرکت برنامهای برای افزایش حق اشتراک سرویس گیم پس ندارد. وی در پادکست Dropped Frames دراینباره میگوید: ما از ارزش فعلی سرویس گیم پس رضایت کامل داریم و معتقدیم این روش از منظر مدلی تجاری، کاملا پایدار است. ساتیا نادلا ، مدیر اجرایی مایکروسافت، نیز روز سهشنبه مدعی شده بود که ایکس باکس گیم پس «بهسرعت در حال رشد» است و مشترکان این سرویس درمقایسهبا دیگر کاربران 40 درصد بازیهای بیشتر و 50 درصد زمان بیشتری صرف تجربه بازیها میکنند.
-
جمعه ۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۴:۲۲:۳۵
-
۹۵ بازديد
-
-
راه ترقی
لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/286215/