راه ترقی

آخرين مطالب

گاردین مطرح کرد: پگاسوس جدیدترین ابزار مستبدان نوشتارها

گاردین مطرح کرد: پگاسوس جدیدترین ابزار مستبدان
  بزرگنمايي:

راه ترقی - ایسنا /متن پیش رو در ایسنا منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تایید آن نیست
دموکراسی وابسته به برابری فرصت‌ها است اگر دولت‌ها سلاح‌های سیاسی که در دسترس مخالفان شان نباشند به دست بیاورند کنار زدن آنها سخت‌تر خواهد شد. آنها اکنون به حدی از این سلاح ها دارند که این سوال به ذهن می‌آید چطور یک استبداد به مجرد برقرار شدن ممکن است بتواند دوباره سرنگون شود .
 روزنامه گاردین در تحلیلی به قلم جورج مون بیوت نوشته است: "جاسوس افزار پگاسوس که استفاده گسترده از آن از سوی دولت‌ها از جمله توسط گاردین فاش شد یکی از جدیدترین انواع نیرو های نامتقارن است. قابلیت نفوذ به زندگی یک شخص از راه دور و ردیابی کردن هر حرکت و کلمه و قصد آنها به مستبدین قدرتی بی‌سابقه می‌دهد. این همه ما را تبدیل به مخبرانی علیه خودمان می‌کند.
اکنون نیز کسانی که هدف این جاسوسی قرار می‌گیرند نمی‌توانند به شکلی صلح‌آمیز و دموکراتیک برای تغییر دادن و جایگزین کردن یک دولت بدون آن که برنامه‌های آنها از قبل فاش و به احتمال زیاد دفع شوند، برنامه‌ریزی کنند.
از زمان فروریزی دیوار برلین مستبدین یک راهبرد جدید برای حکومت مداوم بهینه سازی کرده‌اند: حفظ فرایند و ظاهر دموکراسی از جمله انتخابات و پارلمان‌ها در ضمن تضمین اینکه کار کرد نداشته باشد. قدرت از ساختارهای دموکراتیک بیرون کشیده و به جایی منتقل می‌شود که در آن به ندرت به چالش کشیده شود: یعنی یک حلقه داخلی که با نیروهای پول و آشنا سالاری، یک قوه‌ قضاییه مطیع و رسانه‌های متملق در برابر مخالفت ها محافظت می‌شود.
نارندرا مودی، ویکتور اوربان، رجب طیب اردوغان، یاروسلاو کاچینسکی، ولادیمیر پوتین و الکساندر لوکاشنکو همگی می‌دانند که این چطور کار می‌کند .اعتراضات که ما از بلاروس تا هنگ‌کنگ شاهدشان بوده‌ایم اغلب غیرموثر می‌شوند .
تعداد زیادی از معترضان به خیابان می‌ریزند و اهرم دموکراسی را که در گذشته منجر به سرنگونی حکومت‌های زیادی شده، به کار می‌گیرند اما هیچ اتفاقی نمی‌افتد. مستبدان نشسته و منتظر می‌مانند تا انرژی اعتراضات تحلیل برود، سران را سرکوب و رهبران را زندانی می‌کنند و می‌دانند که دیگر لازم نیست از مردم بترسند .
آنها همچنین ابزارها برای پیروزی در انتخابات از طریق دست بردن، سرکوب یا اغفال و یا نادیده گرفتن نتایج در صورت باختن را دارند . هلال تاریخ دیگر به سمت عدالت خم نمی‌شود .
ابزارهای تجسسی جدید مجموعه فوق العاده از تسلیحات مدرن را تکمیل می کنند: تبلیغات سیاه در رسانه‌های اجتماعی، اندیشکده‌هایی که از پول سیاه برای تبدیل کردن ایده‌های منزجر کننده به مفاهیم ظاهری عقل سلیم استفاده می کنند، سرکوب رای دهندگان، پر کردن دادگاه‌ها، راهپیمایی طولانی در نهادها، تعطیل کرد مخالفت در حوزه مدنی، جنگ های فرهنگی که با هوشمندی پیگیری می‌شوند . این ها ابزارهای هرچه بیشتر پیچیده قدرت استبدادی در دموکراسی‌های اسمی هستند .
بسیاری از آنها در بریتانیا به کار گرفته می شوند . هر چند سند و مدرکی دال بر استفاده دولت بریتانیا از جاسوس افزار پگاسوس وجود ندارد اما ما شاهد جاسوسی هرچه بیشتر این دولت علیه شهروندان با استفاده از شبکه‌های جاسوسی توسعه یافته از سوی آژانس اطلاعات دولتی موسوم به GCHQ که توسط ادوارد اسنودن فاش شد و همچنین پلیس مخفی به کار گرفته شده علیه معترضان صلح جو بوده‌ایم ؛ تاکتیکی که در طی آن حتی از فریب کشاندن به روابط جنسی برای اغفال استفاده شد .
تنها ضعف باقی مانده دولت، بی‌کفایتی خودش است. دونالد ترامپ به این خاطر از قدرت کنار زده نشد که نظام آمریکا کارکرد داشت بلکه به این خاطر کنار رفت که یک مستبد بی‌کفایت بود . کسی که با تناقض رفتار می‌کرد، دمدمی مزاج بود و تمرکز نداشت .
او فاقد آن چه که مودی، پوتین، اوربان، اردوغان، کاچینسکی و لوکاشنکو در تملک دارند بود یعنی فاقد یک محرک راهبردی پیچیده برای قدرت .
بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس نیز به طرز چشمگیری یک مدیر بی کفایت بوده همچنانکه 130 هزار کشته همه‌گیری کووید 19 گواهی بر آن هستند .باید منتظر بود و دید که آیا او یک مستبد با کفایت است یا خیر. او مطمئناً در سرکوب مخالفان موثرتر عمل کرده تا در اداره کشور. با اعطای قراردادهای پرمنفعت دوره همه گیری به نور چشمی‌ها و حملات به به برنامه‌ریزی قوانین به نفع غول های املاک، دولت او شروع به ایجاد شبکه‌های آشنا سالاری و پارتی‌بازی کرده است؛ چیزی که برای همه مستبدین ضروری است ."
ترجمه علی مدنی

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/286235/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

گل اول آاس رم به میلان توسط مانچینی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

تصویر احوالپرسی ظریف از ولایتی

چرا به شاهد 136، «کلاشنیکف دنیای پهپاد‌ ها» می گویند؟

علاقه شدید «لیلا حاتمی» به سبک فیلمسازی پدرش

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

سیل برای دبی گران تمام شد

گلزن پرسپولیس هم مصدوم شد

گولسیانی: علت تعویضم مصدومیت نبود

توضیح امید عالیشاه در مورد شدت مصدومیتش