راه ترقی

آخرين مطالب

پرواز زاکانی از «بهارستان» تا «بهشت» نوشتارها

پرواز زاکانی از «بهارستان» تا «بهشت»
  بزرگنمايي:

راه ترقی - اعتماد /متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
صحن علنی مجلس شورای اسلامی از بعدازظهر امروز میزبان جمعی از مقام‌های خارجی و داخلی خواهد بود که به‌رغم شرایط خاص ناشی از همه‌گیری کرونا و بنا بر هماهنگی‌های انجام شده طی روزهای گذشته به ‌منظور شرکت در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری سیزدهم به «بهارستان» می‌آیند. اما اگر چند کیلومتری به سوی غرب پایتخت پیش بیاییم، در ساختمانی دیگر در خیابان «بهشت» نیز مراسمی برپاست که به تحلیف و ادای سوگند اختصاص دارد. مراسمی که این‌بار به تحلیف اعضای ششمین دوره شورای شهر تهران اختصاص دارد و آن طور که عیسی فرهادی، فرماندار تهران 3 روز پیش اعلام کرد، از ساعت 17 امروز پنجشنبه در صحن شورای شهر پایتخت و با حضور معاون عمرانی وزیر کشور، استاندار تهران و رییس مجمع نمایندگان تهران، معاون عمرانی استاندار تهران، فرمانداران شهرستان‌های ری و شمیرانات، فرمانده انتظامی تهران بزرگ و رییس پیشین شورای شهر تهران برگزار خواهد شد.
دوباره ریاست چمران
حالا البته وقتی از «رییس پیشین شورای شهر تهران» صحبت می‌شود، دیگر منظور مهدی چمران نیست؛ بلکه این محسن هاشمی است که دست‌کم از عصر دیروز به این ‌سو متصف به این صفت شناخته می‌شود و جالب آنکه مهدی چمران که طی 4 سال گذشته به این صفت شناخته می‌شد، حالا و مشخصا از همان عصر دیروز به این ‌سو «رییس شورای شهر تهران» است، چراکه عصر دیروز مهدی اقراریان، سخنگوی منتخبان شورای ششم تهران از برگزاری نشست بعدازظهر چهارشنبه این شورا که به ‌منظور انتخاب اعضای هیات رییسه شورای ششم پایتخت برگزار شد، خبر داد و گفت که «در این نشست مهدی چمران به اتفاق آرا به عنوان رییس شورای شهر ششم انتخاب شد» تا مهدی چمران که تا پیش از این نیز رکورددار ریاست بر شورای شهر پایتخت بود، دست‌کم یک‌سال دیگر بر سال‌های ریاستش بر این شورا بیفزاید و رکوردش را ارتقا ببخشد. آن ‌هم در شرایطی که به‌ گفته سخنگوی منتخبان شورای شهر ششم تهران، پرویز سروری نیز به اتفاق آرا به عنوان نایب‌رییس این شورا انتخاب شده تا کنار سوده نجفی و جعفر‌بندی شربیانی که به عنوان دبیران این هیات برگزیده شدند، به چمران در اداره شورای شهر تهران کمک کنند.
کلید بهشت در دستان زاکانی
آنچه اما این هیات و به تعبیر دقیق‌تر این شورای 21 نفره در گام نخست، پس از انتخاب اعضای هیات رییسه و حتی پیش از برگزاری مراسم تحلیف و ادای سوگند چنانکه اشاره شد صبح امروز و ساعاتی پیش از برگزاری مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری سیزدهم برگزار می‌شود، انجام داد و به تعبیری مهم‌ترین وظیفه آنان نیز طی دوره 4 ساله نمایندگی‌شان در پارلمان شهری بود، فراتر از انتخاب یکی از میان خودشان برای اداره امور شورا، انتخاب یکی از 6 گزینه باقیمانده برای تصدی شهرداری تهران و بیان دیگر انتخاب مدیری بود که طی 4 سال پیش‌رو پایتخت را مدیریت کند. 
این در حالی است که منتخبان شورای شهر ششم از مدتی پیش و تقریبا بلافاصله پس از اعلام نتایج انتخابات شورای شهر ششم و راهیابی مجدد به بهشت، روند انتخاب شهردار تهران را کلید زده و در شرایطی که حتی تا عصر دیروز به ‌نقل از مهدی چمران و برخی دیگر از اعضای شورای شهر ششم عنوان می‌شد که انتخاب شهردار تهران به هفته آینده موکول شده و برای آنکه ببینیم بالاخره کلیددار بهشت طی 4 سال پیش‌رو چه کسی است، باید چند روزی بیشتر صبر کنیم تا شنبه یا نهایتا یکشنبه این مهم رقم بخورد، حوالی ساعت 20 چهارشنبه بود که ساعتی پس از اعلام ترکیب هیات رییسه شورای شهر پایتخت، شهردار تهران نیز معرفی و علیرضا زاکانی به عنوان کلیددار بهشت انتخاب شد.
انصراف پیش از انتخاب نهایی
جالب آنکه در شرایطی که دیروز در آستانه برگزاری نشست شورای شهر، از فهرست 41 نفره اولیه شورای شهر برای انتخاب شهردار تهران، 7 نفر در رقابت باقی مانده بود، هنوز نشست شورای شهر به پایان نرسیده، خبر آمد که یکی دیگر از این 7 نفر نیز کنار رفته است. آن‌ هم در حالی که پس از اعلام فهرست 11 نفره جهت بررسی بیشتر و ارایه برنامه، شاهد انصراف برخی گزینه‌ها همچون مهرداد بذرپاش بودیم و با انصراف روز گذشته هابیل درویش عملا انتخاب شورای شهر ششم به یکی از این 6 نفر محدود شد و در نهایت علیرضا زاکانی در حالی به این عنوان برگزیده شد که عملا تنها محسن پیرهادی، مازیار حسینی، رستم قاسمی، اسماعیل احمدی‌مقدم و معصومه آباد را همچنان به عنوان رقبای خود در صحنه می‌دید. 
ابهام در مدرک تحصیلی شهردار!
حال آنکه برخی منابع خبری با استناد به فهرست رشته‌ها و مدارک تحصیلی موردنیاز برای تصدی سمت شهرداری که سیدسلمان سامانی، سخنگوی وزارت کشور دولت دوازدهم که از طریق حساب کاربری‌اش در اینستاگرام منتشر کرد، عملا باید علیرضا زاکانی را نیز از این جمع 6 نفره کنار بگذاریم، چراکه این نماینده اصولگرای مجلس یازدهم که همزمان ریاست مرکز پژوهش‌های پارلمان را نیز برعهده داشت، فارغ از ابهام‌هایی که طی سالیان گذشته در ارتباط با مدارک تحصیلی‌اش مطرح بود، خود را فارغ‌التحصیل پزشکی هسته‌ای معرفی می‌کرد و این رشته و مدرک تحصیلی، چنانکه پیداست ارتباطی به مباحث مربوط به مدیریت پایتخت ندارد. همین‌ جا این یک نکته را نیز اضافه کنیم که باتوجه به حضور زاکانی در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر، از آنجا که او عملا کاندیدای پوششی رییسی بود و ازجمله حامیان و یاران رییس‌جمهوری کنونی که پیش از روز برگزاری انتخابات با کناره‌گیری از ادامه رقابت، پیشگام جمع انصرافیون انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم نام گرفت، طی روزها و هفته‌های گذشته همواره به عنوان یکی از اعضای احتمالی دولت سیزدهم مطرح بود و درنتیجه برخی ناظران از این می‌گفتند که او اگرچه برای شهرداری تهران نیز شانس بالایی دارد اما بعید نیست حضور به دولت رییسی را به کلیدداری بهشت ترجیح دهد که البته چنین نشد و برخلاف همه آنچه مطرح شد، درنهایت زاکانی به «بهشت» رفت. آن‌ هم در شرایطی که خبرگزاری اصولگرای فارس، آنچه دیروز پایگاه خبری انتخاب با استناد به پست اینستاگرامی سخنگوی وزارت کشور درخصوص ناممکن بودن شهرداری زاکانی مطرح و عنوان کرده بود، شیطنت رسانه‌ای و فراتر از آن، تخریب زاکانی به عنوان یکی از 3 گزینه اصلی تصدی این سمت عنوان کرده و در ادامه با نام بردن از محسن پیرهادی و مازیار حسینی کنار نام زاکانی، از آنها به عنوان 3 گزینه اصلی یاد کرده که بنا بر ادعای این خبرگزاری اصولگرا هدف «تخریب» و «عملیات رسانه‌ای بعضا توام با بی‌اخلاقی» مخالفان قرار گرفته‌اند. حال آنکه فارس تاکید داشت نه‌تنها نامرتبط بودن مدرک تحصیلی زاکانی، بلکه اینکه محسن پیرهادی سابقه اجرایی ویژه‌ای ندارد و در حال حاضر نیز از قضا همچون زاکانی، صرفا یک نماینده مجلس است، نمی‌تواند مانعی در انتخاب او به عنوان شهردار تهران باشد، چراکه علیرضا نادعلی، یکی از منتخبان شورای ششم به این خبرگزاری گفته که «این خبر صحت ندارد و تمام این خبرهای منفی، کار مخالفان است.» فارس همچنین ادامه داده بود که «اخباری مبنی بر اینکه مازیار حسینی نمی‌تواند در مشاغل حساس مشغول به کار شود هم منتشر شده اما پیگیری‌ها نشان می‌دهد که به هیچ‌وجه، چنین امری واقعیت ندارد و او مشکل و منعی در این مورد ندارد و ادعاها در این مورد، کذب و شایعه‌سازی است.»
تایید و تکذیب خبر شهرداری زاکانی
حال در شرایطی که خبرگزاری فارس صراحتا شانس علیرضا زاکانی، مازیار حسینی و محسن پیرهادی را بالاتر از 3 گزینه دیگر عنوان کرده و هر آنچه دیگر رسانه‌ها و منابع خبری درباره این 3 منتشر کرده و احیانا اندک اثر منفی در پیروزی هر یک از آنان بگذارد، «شایعه‌سازی» خوانده و تکذیب می‌کرد، درنهایت بالاخره سرنوشت به نفع یکی از 3 گزینه موردنظر این خبرگزاری اصولگرا رقم ‌خورد و کلید «بهشت» به زاکانی رسید. جالب آنکه رییس شورای شهر ششم پیش‌تر گفته بود که اگرچه این شورا روز پنجشنبه و در آخرین روز کاری هفته نیز تشکیل جلسه می‌دهد اما این نشست صرفا به ‌منظور برگزاری مراسم تحلیف خواهد بود و نوبت به انتخاب شهردار نخواهد رسید. مهدی چمران در این رابطه به خبرگزاری تسنیم گفته بود: «براساس برنامه‌ریزی انجام شده شهردار جدید پایتخت روز یکشنبه هفته آینده تعیین و اعلام خواهد شد.» حال آنکه در عمل نه‌تنها 21 عضو اصولگرای شورای شهر ششم حاضر نشدند تا روز یکشنبه برای انتخاب شهردار تحمل کنند، بلکه این روند را پیش از رسیدن به روز تحلیف ریاست‌جمهوری به پایان رسانده و هنوز خورشید چهارشنبه غروب نکرده، دست‌کم آن‌طور که خبرگزاری فارس به نقل از اعضای شورای شهر ششم نوشت، از انتخاب علیرضا زاکانی به عنوان شهردار جدید پایتخت خبر دادند. هرچند این خبر خبرگزاری فارس نیز ساعتی بعد با تکذیب پایگاه خبری انتخاب مواجه شد و طی آن، این وب‌سایت نزدیک به جناح اصلاح‌طلب با استناد به سخنان مهدی چمران از انتخاب شهردار تهران در روز یکشنبه هفته بعد خبر داد. با این همه اما به نظر می‌رسد باید از همین حالا هم زاکانی را شهردار بعدی تهران بدانیم و به نظر می‌رسد زاکانی از رای اکثریت اعضا برخوردار است اما ممکن است آنچه تکذیب شده، صرفا ناظر بر میزان رسمیت خبر باشد. به بیان دیگر این‌طور که پیداست زاکانی توانسته نظر اکثریت اعضای شورای شهر را احتمالا به‌ صورت غیررسمی جلب کند و حالا منتظر است که این نظر رسما اعلام شود. البته به شرط آنکه صحت تکذیبیه انتخاب بر خبر فارس را بپذیریم و اگر خبر فارس را اصل قرار دهیم، زاکانی از همین حالا نیز رسما شهردار تهران است.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/288176/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

دارندگان کارت سوخت بخوانند

انیمیشن فان عمر مومنی از پنالتی برناردو سیلوا مقابل رئال مادرید

کنایه باشگاه پاری سن ژرمن به برد مقابل بارسلونا؛ قاب عکس بازی در کنار تابلوی منا لیزا!

برتری 5-2 آژاکس مقابل بایرن مونیخ و صعود به فینال لیگ قهرمانان اروپا

4 گل برتر دور برگشت مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا فصل 2023/24

ریو فردیناند و چالش انتخاب های دوگزینه ای از بین بازیکنان آرسنال و بایرن مونیخ

نصیرزاده: تیم ملی خواهان خمس بود اما باشگاه مخالفت کرد

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

حسینی در مسیر قهرمانی سپاهان و تراکتور!

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

عراق از حملات امروز به اصفهان ابراز نگرانی کرد

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

مرادمند: خداراشکر که در این بازی چَک خوردیم!