راه ترقی

آخرين مطالب

رشد 400 درصدی بخش محصولات سوپرمارکتی دیجی کالا چگونه حاصل شد؟ اقتصاد

رشد 400 درصدی بخش محصولات سوپرمارکتی دیجی کالا چگونه حاصل شد؟
  بزرگنمايي:

راه ترقی - بخش FMCG دیجی‌کالا با افزایش تقاضا و تغییر برخی فرایندها در یک سال به رشد 400 درصدی رسید. بخش عملیات دیجی‌کالا چه اقداماتی برای تحقق این رشد انجام داده است؟

بخش عملیات دیجی‌کالا پخش و توزیع، انبار، امور مشتریان و محتوا را شامل می‌شود و درصد چشمگیری از نیروی انسانی این شرکت را دربر می‌گیرد. سرویس «دیجی‌کالا جت» پلتفرم جدیدی در گروه دیجی‌کالا برای تحویل سفارش‌های سوپرمارکتی است که به‌تازگی شروع به کار کرده و قرار است به بخش FMCG یا کالاهای تندمصرف کمک کند تا سریع‌تر محصولات سوپرمارکتی را به‌دست مشتریانش برساند. برای بررسی وضعیت کالاهای تند‌مصرف از نظر اقدام‌های مربوط به عملیات، به‌سراغ بهداد فهیمی ، مدیر ارشد عملیات بخش FMCG رفتیم. درادامه با زومیت همراه باشید. رشد 400 درصدی در یک سال
بهداد فهیمی قبل از دیجی‌کالا شش سال در یکی از شرکت‌های لبنی مشغول به کار بود. از تیر سال گذشته، وی به دیجی‌کالا پیوست و درحال‌حاضر، در جایگاه مدیر ارشد عملیات بخش FMCG مشغول به کار است. فهیمی می‌گوید گسترش‌یافتن کسب‌و‌کار و قرار‌گرفتن در مرحله اسکیل‌آپ (مقیاس‌پذیر شدن کسب‌وکار) باعث شکل‌گیری بیزینس‌لاین‌های جدید (در قالب سرویس) می‌شود. با افزایش تقاضا و تغییر و ایجاد برخی فرایندهای بخش FMCG در یک سال، رشد 400 درصدی حاصل شد؛ اما به‌اعتقاد فهیمی، رشد در حوزه تجارت الکترونیکی فقط تا جایی موفق است که به تجربه مشتری لطمه نخورد. درنتیجه، دیجی‌کالا جت راه‌اندازی شد تا روند اسکیل آپ مجموعه در بخش‌های دیگر نیز سرعت پیدا کند و بیش‌از‌پیش پاسخ‌گوی نیاز‌های متنوع مشتریان باشد.

راه ترقی

بهداد فهیمی ارتباط مستقیم بخش عملیات دیجی‌کالا با مشتریان را عامل جذابیت و در‌عین‌حال، چالش‌زا درمقایسه‌با دیگر شرکت‌های حوزه FMCG عنوان می‌کند. از سطح سرویسی که باید روزانه یا ساعتی به مشتریان ارائه شود و عملیات تحویل آنی محصولات سوپرمارکتی تا زمان چرخه سفارش مشتریان در یک روز به کنترل دقیق نیاز دارند. تنوع محصولات این بخش به بیش از ده‌هزار SKU می‌رسد که همین امر چالش‌های خاص خود را ایجاد می‌کند. به‌گفته مدیر عملیات ارشد عملیات بخش FMCG دیجی‌کالا، با‌‌‌توجه‌‌‌به تنوع و تعداد زیاد محصولات، به وجود پلتفرم و سیستم بسیار قدرتمندی برای کنترل تاریخ انقضا و دما و دیگر شاخص‌های عملیاتی نیاز است. او می‌گوید این دسته چالش‌ها با کمک تیم تکنولوژی دیجی‌کالا و طراحی الگوریتم‌ها رفع می‌شود. محصولات بخش FMCG در سه گروه دمایی (دمای اتاق و یخچال و فریزر) قرار می‌گیرند و به‌همین‌منظور، الگوریتم‌های مختلفی برای جمع‌آوری سفارش‌ها از سردخانه‌ها و یخچال‌هایی با شرایط دمایی مختلف و در ساعت‌های مشخصی در روز با‌‌توجه‌‌‌به بازه‌های زمانی سفارش مشتریان برای حفظ دما و نگه‌داشت محصول‌ها طراحی شده است. فهیمی اضافه می‌کند که اقدامات دیگری نیز پس از مرحله پردازش کالا و خروج آن تا رسیدن در سفارش به مشتریان، همچون استفاده از کول بگ و یخ خشک استفاده می‌شود تا از هدررفت دما جلوگیری شود.

راه ترقی

آمار وضعیت شغلی کارکنان دیجی کالا منتشر شد مشتریان دیجی کالا در سایه کرونا چگونه رفتار کردند
فهیمی قسمت ورود کالاها به دیجی‌کالا را چالش بزرگ دیگری می‌داند که برای کنترل آن از مدل محدودیت کیفیت‌پذیر یا AQL استفاده می‌شود که معیار سطح کیفیت پذیرفتنی است. درواقع، اگر کالاها و محصولات استانداردهای مجموعه را نداشته و با برخی قوانین مغایر باشند، به انبار دیجی‌کالا وارد نمی‌شوند. فهیمی تأکید می‌کند که برای ارائه بهترین تجربه خرید به مشتری، کارکنان باید روی این فرایندها نهایت وسواس را به‌خرج دهند. به‌باور او، بزرگ‌ترین چالش بخش عملیات دیجی‌کالا مقیاس‌پذیر‌شدن کسب‌و‌کار بود. فرهنگ کاری کارکنان بخش عملیات
فهیمی کار در مجموعه دیجی‌کالا را معنادار و مستعد پیشرفت توصیف می‌کند. او چهار ارزش مهم شرکت را «مشتری‌محوری»، «اشتیاق برای تعالی»، «نتیجه‌گرایی» و «کار گروهی» برمی‌شمارد و شوق و اشتیاق در میان کارکنان را عنصری می‌داند که به‌ندرت در شرکت‌ها دیده می‌شود. او می‌گوید: تمام تلاش ما در دیجی‌کالا در راستای ارزش‌های سازمان است. ما شکست‌ها و پیروزی‌های زیادی تجربه می‌کنیم؛ اما در اینجا، با شکست همه‌چیز از بین نمی‌رود و شکسته نمی‌شود؛ بلکه همین شکست به تولیدکننده انرژی برای رسیدن به موفقیت تبدیلش می‌شود. به‌گفته او، «کار گروهی» در دیجی‌کالا باعث محقق‌شدن شعار تیم عملیات، یعنی «فراتر از یک گروه، میلیون‌ها لبخند» می‌شود. فهیمی می‌افزاید این شعار نشان می‌دهد رضایت کارمندان اهمیت ویژه‌ای برای مجموعه دارد. به‌علاوه رویکرد گروه را « از بیرون به درون» توصیف می‌کند. وی توضیح می‌دهد که شنیدن درخواست‌های مشتریان برای ارائه بهترین تجربه خرید محور تلاش گروه عملیات است و تمام فرایندهای کاری در همین زمینه طراحی و اجرا می‌شود. مدیر ارشد عملیات بخش FMCG دیجی کالا کار در این قسمت را به پلی تشبیه می‌کند که یک سر آن دریافت محصولات مختلف یا بیزینس‌لاین‌های متفاوت و سر دیگرش مشتری است. به‌اعتقاد او، در فاصله میان دو سر پل، بخش‌هایی همچون منابع انسانی و بازرگانی و بازاریابی قرار دارند که استراتژای‌های مختلف را به افراد و محصولات تزریق می‌کنند تا درنهایت، به تجربه خرید بهتر بینجامد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/300474/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

آنالیز شبانه تیم ملی فوتسال در بانکوک

خلاصه بازی مس رفسنجان 1(5) - پیکان 1(4)

سردار برای بازی متفاوت رم فیکس شد

عربستان اسپانسر فیفا شد!‏

پرفسور کروس آلمان را قهرمان اروپا می‌کند

وینیسیوس: وقت قهرمانی دوباره رئال در ‏CL‏ است

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

طوفان نمک کوهنوردیه!

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

مافیای موسیقی در ایران فقط برای موسیقی پاپ هست؟

تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد

تجاوز به چپ کامیون چهار کشته برجای گذاشت

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

سیلاب در گلزار شهدای کرمان

تخریب منازل مسکونی در زاهدان بر اثر طوفان

دستگیری 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

شغل جدید ستاره نیوکسل؛ راننده کامیون!‏

دو بازیکن از تمرین یک‌راست به بیمارستان رفتند!‏

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

از حواشی ادامه دار یک پلتفرم تا صدرنشینی «محفل»

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

آهنگ محسن چاوشی به نام «شاه مقصود» برای طرفدارانش

آتش‌سوزی مهیب اطراف بیمارستان هفت‌تیر در منطقه شهرری

شناسایی و دستگیری داوطلبان متخلف آزمون‌های روز اول کنکور 1403

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟