راه ترقی

آخرين مطالب

تقریبا تمام ذخایر زغال‌سنگ دنیا غیر قابل استخراج هستند اقتصاد

تقریبا تمام ذخایر زغال‌سنگ دنیا غیر قابل استخراج هستند
  بزرگنمايي:

راه ترقی - بر اساس پژوهشی جدید، برای تحقق اهداف تعیین‌شده اقلیمی، اکثر سوخت‌های فسیلی در جهان غیر قابل استخراج هستند و باید درون زمین باقی بمانند.

بر اساس محاسبات پژوهشگران کالج دانشگاهی لندن، کشور‌هایی مانند استرالیا و اندونزی که بزرگ‌ترین صادرکنندگان زغال‌سنگ در جهان هستند، باید استخراج 95 درصد از منابع طبیعی خود را پیش از سال 2050 متوقف کنند. در بازه زمانی مشابه، کشور‌های خاورمیانه باید تمام ذخایر زغال‌سنگ خود را درون زمین رها کنند و ایالات متحده تا 97 درصد این ذخایر را از فرایند استخراج خارج کند. این مناطق باید بار سنگین این تغییرات را به دوش بکشند؛ ولی در واقع این یک کار گروهی است و نیاز به همکاری همه کشور‌ها دارد. در سراسر جهان حدود 90 درصد از تمام ذخایر زغال‌سنگ باید تا سه دهه آینده درون زمین باقی بمانند؛ از جمله 76 درصد از ذخایر چین و هند. دانشمندان هشدار می‌دهند هرگونه استخراج مازاد می‌تواند گرمایش جهانی را به فراتر از هدف 1٫5 درجه سلسیوس برساند. زغال‌سنگ تنها سوخت مورد بحث نیست؛ در این بازه زمانی جهان باید 60 درصد از استخراج نفت و گاز متان را متوقف کند. این محدودیت شامل پروژه‌هایی که به‌تازگی افتتاح شده‌اند نیز می‌شود. کانادا به‌تنهایی باید 83 درصد از نفت و 81 درصد از گاز متان خود را درون زمین رها کند. حتی اگر جامعه جهانی بتواند به تمام این اهداف برسد (که یک چالش بزرگ خواهد بود)، پژوهشگران برآورد می‌کنند تنها 50 درصد احتمال موفقیت برای تثبیت دما کمتر از آستانه 1٫5 درجه‌ای خواهیم داشت. یافته‌های جدید به‌روزرسانی ناخوشایندی برای مقاله قبلی است که پیش‌بینی می‌کرد برای مقابله با افزایش 2 درجه سلسیوس دما باید یک‌سوم تولید نفت، نیمی از استخراج ذخایر گاز و بیش از 80 درصد از تولید زغال‌سنگ تا سال 2050 متوقف شود. برآورد جدید بسیار چالش‌برانگیزتر است و محدودیت بر استخراج نفت و زغال‌سنگ در آن، به ترتیب 25 و 10 درصد افزایش یافته. با در نظر گرفتن تمام این محدودیت‌ها، احتمالا برای دستیابی به این اهداف فرصت را از دست‌ داده‌ایم. مدل مورد استفاده در پژوهش مذکور، از فرایند‌های جدیدی که ممکن است در این مدت حجم زیادی کربن در جو منتشر کنند، چشم‌پوشی کرده است و در صورت وقوع چنین پدیده‌هایی، تمام تلاش‌های انجام‌شده بی‌ثمر خواهد شد. اگر بخواهیم شانس خود را به بیش از 50 درصد افزایش بدهیم، باید کربن بیشتری درون زمین حفظ کنیم. برآورد‌های فعلی احتمالا حداقل پیش‌نیاز‌های لازم را در نظر گرفته‌اند و انتشار کربن باید سریع‌تر از این کاهش یابد. مقاله‌های مرتبط:
چرا توقف استفاده از بنزین سرب دار در سراسر جهان، اهمیت دارد آلودگی کربنی چین اکنون از کل کشورهای توسعه‌یافته پیشی گرفته است پیش‌بینی آینده تغییرات اقلیمی دشوار است. بعضی از دانشمندان باور دارند عرضه گسترده انرژی‌های تجدید‌پذیر و احتمال دستیابی به فناوری‌های جذب کربن از اتمسفر می‌تواند اثر سوخت‌های فسیلی را تا حدودی خنثی کند. ولی این دیدگاه هنوز مورد مناقشه است؛ به‌ویژه که بسیاری از این فناوری‌ها هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسیده‌اند. پژوهش جدید بر پایه مقادیر مشخصی از انتشار و جذب کربن تا سال 2050 مدل‌سازی شده است ولی دستیابی به این مقادیر مورد تردید است. نویسندگان این پژوهش استفاده از سوخت‌های فسیلی پس از سال 2050 را محدود به صنعت هوایی و مواد اولیه صنایع پتروشیمی می‌دانند. اگر گذار از سوخت‌های فسیلی تا این تاریخ محقق نشده باشد، نه‌تنها باید خود را برای بحران اقلیمی بدتری آماده کنیم، بلکه بعضی کشور‌ها آسیب‌های شدیدی از کاهش درآمدهایشان خواهند دید. کشور‌های خاورمیانه به همراه روسیه و سایر کشور‌های جداشده از اتحاد جماهیر شوروی بزرگ‌ترین دارندگان ذخایر سوخت فسیلی در جهان هستند و همین کشور‌ها در معرض بیشترین خطر قرار دارند. برای نمونه در عراق، بحرین و عربستان سعودی فروش سوخت‌های فسیلی سهم 65 تا 85 درصدی از مجموع درآمد‌های دولت دارد. اگر حباب قیمتی سوخت‌های فسیلی پیش از گذار این کشور‌ها به سمت منابع انرژی پاک بترکد، بعضی از آن‌ها دچار ورشکستگی خواهند شد. هنوز راه درازی تا رسیدن به اهداف تعیین‌شده اقلیمی پیش رو داریم و زمانی برای سهل‌انگاری باقی نمانده است. نویسندگان این پژوهش تأکید می‌کنند که کشور‌ها باید شروع به اعمال سیاست‌های داخلی برای توقف تولید و کاهش تقاضای سوخت‌های فسیلی از طریق پرداخت یارانه، اعمال مالیات، ممنوعیت اکتشافات جدید یا جریمه مصرف‌کنندگان و صنایع آلاینده کنند. ما مجبور به پیدا کردن راهکاری اقتصادی برای نگه‌ داشتن سوخت‌های فسیلی زیر زمین هستیم؛ زیرا این تنها راه مطمئن برای نجات زندگی‌ها و حیات روی سیاره است. این پژوهش در نشریه Nature منتشر شده است.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/301054/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خوشحالی هواداران اینتر پس از کسب بیستمین قهرمانی در لیگ

کار بزرگ یاران حاج‌صفی با 3 گل طلایی

سخت‌ترین بازیکنانی که مقابل خسرو قرار گرفتند

اتلتیک بیلبائو ایران در انتظار رویایی با سپاهان

کلوپ: حالا فقط لغزش سیتی و آرسنال ما را قهرمان می کند

خلاصه بازی منچستریونایتد 4 - شفیلد یونایتد 2

اسبقیان: دخل و خرج دو باشگاه بر عهده مالکان آنهاست

تن هاخ: وحشت نکردیم، خیلی خونسرد بردیم

آقای کلوپ لیگ را در گودیسون پارک از دست دادی!

نایب رئیس بارسا تأیید کرد؛ ژاوی می‌ماند

خنده های یورگن کلوپ پس از گل دوم اورتون به لیورپول

احمدی: تیمی خواهیم ساخت که در آسیا مدعی باشد

گل دوم منچستریونایتد توسط فرناندز از روی نقطه پنالتی در دقیقه 61

گل سوم منچستریونایتد توسط فرناندز در دقیقه 81

گل چهارم منچستریونایتد توسط هویلون در دقیقه 86

خلاصه بازی اورتون 2 - لیورپول 0

تمجید سایت فیفا از عملکرد متقدرانه شاگردان شمسایی

خوشحالی شدید هوادار آرسنال پس از دریافت پیراهن مارتین اودگارد

اتفاق خوب برای سپاهان قطعی شد

مدیر اینتر: قرارداد اینزاگی تمدید می‌شود

تمجید دل‌پیرو از بلینگام؛ جود استثنایی است

امیدوارم رانگنیک پیشنهاد بایرن را رد کند

گل دوم اورتون به لیورپول توسط دومنیک کالورت لوین در دقیقه 58

احساساتی شدن جان تری پس از پیام تبریک مورینیو به مناسبت ورود به تالار مشاهیر لیگ برتر

آخرین وضعیت بدهی‌های سرخابی‌ها به بانک شهر

چگونگی فرآیند واگذاری سرخابی‌ها از زبان احمدی

پاری‌سن‌ژرمن برد و در آستانه قهرمانی قرار گرفت

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

تقدیر‌ از تیم ملی هاکی داخل سالن بانوان

رزا ابراهیمی برترین ورزشکار پارالمپیکی سال

گل اول منچستریونایتد توسط هری مگوایر در دقیقه 42

یوسفی: من هیچ دلخوری از آقای دبیر ندارم

عکس یادگاری دبیر با کودکان کشتی گیر

امیری: تبریک ویژه به هواداران 2 تیم به خاطر این اتفاق ارزشمند

علیرضا دبیر بعد از انتخاب فدراسیون کشتی به عنوان بهترین فدراسیون سال 14

مهارت بی‌نظیر دیگو مارادونا؛ پنج ضربه متوالی به تیرک و چیپ زدن به دروازه بان

تیم رویایی 11 نفره اندی کول از هم تیمی های سابقش در منچستریونایتد

19 سال پیش در چنین روزی؛ سوپرگل وین رونی به نیوکاسل

رئیسی پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد

گفتگوی جالب علیرضا دبیر با ورزشکار کودک ورزش‌های زورخانه‌ای

واکنش علی دبیر بعد از انتخاب امین میرزازاده به عنوان آقای ورزش ایران در سال 1402

جبلی در پاسخ به سوال خبرنگار آخرین خبر: سعی می کنیم در فصل آینده فوتبال به بهترین کیفیت مسابقات را پخش کنیم

صحبت های ناهید کیانی پس از دریافت عنوان بانوی ورزش ایران در سال 1402

تمرینات علیرضا بیرانوند برای بازگشت

امیررضا معصومی جایزه قهرمان فردا را کسب کرد

چرا ساخت استادیوم‌های فوتبال این قدر گران تمام می‌شود؟

تجلیل از حسین عبدی، سرمربی تیم ملی جوانان

خلاصه بازی لوریان 1 - پاری سن ژرمن 4

ژاوی در بارسلونا می‌ماند

بیانیه وزارت امور خارجه در سالگرد واقعه طبس و شکست آمریکا