راه ترقی

آخرين مطالب

ایتالیایی‌ها و سخن‌سرایان ایرانی، در آخرین هفته تابستان گردهم آمدند انديشه

ایتالیایی‌ها و سخن‌سرایان ایرانی، در آخرین هفته تابستان گردهم آمدند
  بزرگنمايي:

راه ترقی - ایرنا / آخرین پایان هفته تابستان 1400، در حالی از راه رسید که دنیا هنوز هم با کرونا دست و پنجه نرم می‌کند و روزهای آغازین حضور در مدارس و دانشگاه ها که همیشه شروع کار خود را در پایان تابستان جشن می‌گرفتند، همچنان نامشخص است. شاید کتاب‌های بهترین فرصت و بهترین بهانه باشند که روزگار عجیب را به سر ببریم و به زندگی ادامه بدهیم. ایتالیایی ها این هفته حرف های تازه ای برای گفتن دارند.
ایتالوی ایتالیایی در ایران
ایتالو کالوینو ، نویسنده مشهور ایتالیایی، زاده 15 اکتبر 1923 (22 مهر 1302) در سانتیاگو دِلاس وگاس در کشور کوبا است چون پدر و مادر او که هر دو گیاه‌شناس بودند برای پروژه ای تحقیقاتی در آمریکای جنوبی به سر می‌بردند، او تا 5 سالگی در این کشور ماند و پس از آن به ایتالیا بازگشت و تقریبا همیشه در این کشور اقامت داشت.
کالوینو تا هجده سالگی در شهر سن‌رمو ماند و در سال 1941 به تورین رفت، در سال 1943 به نهضت مقاومت ایتالیا در جنگ جهانی دوم و پس از آن به حزب کمونیست ایتالیا پیوست.
او در سال 1947 با نوشتن پایان‌نامه‌ای دربارهٔ جوزف کنراد در رشتهٔ ادبیات از دانشگاه تورین فارغ‌التحصیل شد و به همکاری با روزنامه محلی حزب کمونیست لونیتا پرداخت. در همین سال، پس از انتشار کتاب راه لانه عنکبوت با مضمون نهضت مقاومت که برای او جایزه ملی ریچنه را به ارمغان آورد، با برخی مشاهیر ادبی ایتالیا از قبیل ناتالیا گینزبورگ (Natalia Ginzburg، نویسنده و فعال سیاسی، زاده 1916 پالرمو - درگذشته 1991 رم) و الیو ویتورینی(Elio Vittorini، نویسنده، زاده 1908 سیراکوز- درگذشته 1966 میلان) آشنا شد.

راه ترقی


او در این سال‌ها با مجلات کمونیستی مختلفی همکاری می‌کرد. کالوینو در سال 1950 به اتحاد جماهیر شوروی سفر کرد. یادداشت‌های این سفر در روزنامه لونیتا چاپ شد و برای او شهرت فراوانی به ارمغان آورد اما در سال 1957 به شکل غیرمنتظره‌ای از حزب کمونیست کناره‌گیری کرد و نامهٔ استعفایش در نشریه لونیتا چاپ شد. به رغم سخت‌گیری‌های موجود در آن دوران برای ورود بیگانگان متمایل به دیدگاه‌های کمونیست، توانست با دعوت بنیاد فورد به آمریکا سفر کند و شش ماه آنجا بماند، کالوینو چهار ماه از این شش ماه را در نیویورک گذراند و به گفتهٔ خودش کاملاً تحت تأثیر دنیای جدید قرار گرفت. در این مدت با ایستر جودیت سینگر (Esther Judith singer، مترجم و نویسنده آرژانتینی تبار، زاده 1925 بوینوس آیرس آرژانتین، درگذشته 2018 رم، ایتالیا) آشنا شد که چند سال بعد در سفری به کوبا، در هاوانا با او ازدواج کرد کالوینو در این سفر به زادگاهش کوبا نیز رفت و با ارنستو چه گواراهم دیدار کرد.
ایتالو کالوینو در طول دههٔ 60 به همراه الیو ویتورینی نشریه ادبی منابو را منتشر می کردند. پس از آن بود که سفرهای زیادی به پاریس داشت و با رولان بارت ملاقات کرد، و فعالیت‌هایی در زمینهٔ ادبیات کلاسیک در دانشگاه سوربن و دیگر دانشگاه‌های فرانسه انجام داد.
کالوینو در سال 1981 نشان افتخار فرانسه را دریافت کرد و چهار سال بعد در 19 سپتامبر 1985 (28 شهریور 1364) بر اثرخونریزی مغزی در سیه‌نا چشم از جهان فروبست.
کلکسیون شن، تازه ترین کتابی است که از کالوینو در ایران منتشر شده، این کتاب مجموعه‌ای از مقالات و نوشته‌های ایتالو کالوینو است که آن‌ها را از پاریس برای روزنامه‌های ایتالیایی می‌فرستاد. روایت او از موزه‌های پاریس، نظراتش درباره‌ موضوعات مختلف و مشاهدات نویسنده در سفر به سه کشور مکزیک، ژاپن و ایران است.
جدید، همانند جهان جدید، مسافر در نقشه‌ جغرافیا، موزه‌ هیولاهای مومی، میراث اژدها، پیش از الفبا، شگفتی‌های اخبار جنایی، داستان درون یک نقاشی، حرفت را با گره بگو، نویسندگانی که نقاشی می‌کنند، خاطره رولان بارت، حشرات زودمیر در قلعه، خوک و باستان‌شناس، حکایت ستون تراژان، شهر مکتوب: کتیبه‌ها و دیوارنوشته‌ها، ماجراهای سه ساعت‌ساز و سه آدمک، خانم مسن با کیمونوی بنفش و نودونهمین درخت از جمله داستان‌ها و مقالات این کتاب به شمار می‌رود که در چهار بخش به نام‌های کلکسیون شن، پرتو نگاه، گزارش‌هایی از چیزهای شگفت‌انگیز و شکل زمان گردآوری شده است.
کتاب کلکسیون شن نوشته ایتالو کالوینو، در 298 صفحه، با ترجمه هاله ناظمی از سوی نشر هرمس منتشر شده است.

راه ترقی


ایتالیایی در میانه زندگی و جنگ
اوریانا فالاچی 29 ژوئن ١٩٢٩ در فلورانس ایتالیا متولد شد. تجربه‌ جنگ در دوران کودکی او تاثیر عمیقی بر زندگی اش گذاشت، پدرش از مبارزان ضدفاشیسم در زمان موسولینی باعث شد، او در نوجوانی و بحبوحه‌ جنگ جهانی دوم به جنبش مقاومت ضد فاشیست بپیوندد. نخستین آثارش هم خیلی زود در نشریات منتشر شد و او را به روزنامه‌نگاری شگفت‌انگیز در دوره‌ای طولانی بدل کرد. فالاچی به‌خاطر پوشش خبری گسترده‌ جنگ‌ها و انقلاب‌ها در سراسر جهان و مصاحبه‌های طولانی پرحاشیه اش با تعدادی از رهبران جهان در دهه‌های 7٠، 6٠ و ٨٠ میلادی به شهرت جهانی دست پیدا کرد.

راه ترقی


اوریانا فالاچی به سبب انتشار آثاری ارزنده، جوایز بی‌شمار بین‌المللی کسب کرد و خیابان‌ها و میدان‌هایی در چند شهر جهان به یاد او نام‌گذاری شده است. او به جنگجوی آزادی مشهور است و برخی کتاب‌های او از جمله: جنس ضعیف، پنه لوپه به جنگ می‌رود، زندگی جنگ و دیگر هیچ، نامه به کودکی که هرگز زاده نشد، یک مرد، اگر خورشید بمیرد، مصاحبه با تاریخ و ... به فارسی ترجمه شده‌اند.
او در ١٥ سپتامبر 2006 بر اثر سرطان درگذشت.
کتاب زندگی، جنگ و دیگر هیچ مجموعه‌ای از گزارش‌های اوریانا فالاچی است که در آن تجربیات و مشاهداتش در جنگ ویتنام و آشوب‌های مکزیک نوشته و از بسیاری از خشونت‌ها و فجایع بشری پرده برمی‌دارد، فالاچی در سال 1970 برای نوشتن این کتاب برنده جایزه ادبی بانکارلا شد.
این کتاب شرح یک سال از زندگی اوریانا فالاچی در ویتنام و پس از مدتی در مکزیک است. این نویسنده و روزنامه‌نگار سیاسی برای یافتن پاسخ خواهر کوچکش که پرسیده بود: زندگی یعنی چه؟ این کتاب را می‌نویسد. فالاچی تمام گزارشات وقایع وحشتناک و خون‌ریز جنگ ویتنام را در این کتاب با جزییات بیان می‌کند.
چاپ هجدهم کتاب زندگی، جنگ و دیگر هیچ ، در 512 صفحه، از سوی انتشارات امیرکبیر به چاپ رسیده است.

راه ترقی


روایت شاعر کوچه از سخن‌سرایان بزرگ ادب پارسی
فریدون مشیری، زاده‌ 30 شهریور سال 1305 در تهران است، او در خانواده‌ای فرهیخته و دوستدار شعر و ادب پرورش یافت. او در سال‌های ابتدایی مدرسه در دبستان ادب، با شاعرانی چون سیاوش کسرایی هم‌کلاسی بود اما به خاطر ماموریت‌های اداری پدرش عازم مشهد شدند و پس از مدتی دوباره به تهران بازگشتند
مشیری از کار اداری و زندگی کارمندی گریزان بود اما پس از گرفتن دیپلم، در اداره پست و تلگراف مشغول به کار شد و همزمان تحصیلات خود را در رشته‌ ادبیات در دانشگاه تهران ادامه داد. در همین دوره به خبرنگاری و نویسندگی در مجلات و مطبوعات روی آورد و از سال 1332 تا 1351 مسئولیت صفحه‌ شعر و ادب مجله‌ روشنفکر را بر عهده گرفت. این مجله شاعران متعددی را به عرصه‌ شعر و ادبیات معرفی کرده است. فریدون مشیری در سال 1350 به اداره‌ی مخابرات منتقل شد پس از گذشت 7 بازنشسته شد.

راه ترقی


فریدون مشیری سرودن را از سال 1320 آغاز کرد. پس از مدتی اشعار او در کنار شعرای بزرگی در نشریات و مجلات به چاپ رسید و نام او را به عنوان شاعری با استعداد و توانا برسر زبان‌ها انداخت. اولین مجموعه اشعار فریدون تحت عنوان تشنه طوفان در سال 1334 منتشر شد. نگارش مقدمه‌ این کتاب را محمدحسین بهجت تبریزی، مشهور به شهریار بر عهده داشته است. نیمی از این کتاب اشعار نو و نیمی دیگر اشعار کلاسیک بود. یکی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین سروده‌های او، شعر کوچه است. این قطعه‌ زیبای ادبی شهرت بسیار زیادی را برای فریدون مشیری به ارمغان آورد.
مشیری علاوه بر شعر و ادبیات، دلبسته‌ موسیقی بود و به قطعات موسیقی ایرانی تسلط کامل داشت. او بین سال‌های1350 تا 1357 در شورای موسیقی و شعر رادیو فعالیت می‌کرد. مشیری در کنار افرادی مثل امیر هوشنگ ابتهاج (ه. ا.سایه) و سیمین بهبهانی نقش قابل توجهی در پیوند شعر و موسیقی داشته است. خواننده‌های متعددی به اشعار فریدون مشیری علاقه نشان دادند و خواننده‌های برجسته‌ای چون محمدرضا شجریان، همایون شجریان، سهیل نفیسی و علیرضا قربانی سروده‌های فریدون مشیری را به آواز خوانده‌اند.
فریدون مشیری سوم آبان 1379 در تهران در گذشت. او در قطعه‌ی 808 بهشت زهرای تهران، در قطعه‌ی هنرمندان به خاک سپرده شد.
کتاب ایران و پنج سخن سرا، برگزیده‌ای است از اشعار فریدون مشیری، درباره‌ ایران که آن‌ها را اشعار ایران‌دوستانه‌ او می‌نامند. افزون بر این، کتابی دیگر از مشیری با نام با پنج سخن‌سرا که در سال 1372 منتشر شد نیز ضمیمه‌ کتاب است. در این کتاب قطعاتی گردآوری شده که فریدون مشیری برای شعرای بزرگ ایران‌زمین؛ فردوسی، نظامی، خیام، سعدی و حافظ سروده است. از شعرهای دفتر اول می‌توان سیمرغ
این کتاب در 206 صفحه با جلد گالینگور توسط انتشارات مهر و ابر منتشر شده است.

راه ترقی


لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/302184/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

دارندگان کارت سوخت بخوانند

انیمیشن فان عمر مومنی از پنالتی برناردو سیلوا مقابل رئال مادرید

کنایه باشگاه پاری سن ژرمن به برد مقابل بارسلونا؛ قاب عکس بازی در کنار تابلوی منا لیزا!

برتری 5-2 آژاکس مقابل بایرن مونیخ و صعود به فینال لیگ قهرمانان اروپا

4 گل برتر دور برگشت مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا فصل 2023/24

ریو فردیناند و چالش انتخاب های دوگزینه ای از بین بازیکنان آرسنال و بایرن مونیخ

نصیرزاده: تیم ملی خواهان خمس بود اما باشگاه مخالفت کرد

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

حسینی در مسیر قهرمانی سپاهان و تراکتور!

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

عراق از حملات امروز به اصفهان ابراز نگرانی کرد

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

مرادمند: خداراشکر که در این بازی چَک خوردیم!

چشمی: بازی خیلی زیاد سخت شد

استقلال عنوان بهترین دفاع لیگ را از دست داد

قهرمان لیگ ثانیه آخر مشخص می‌شود

سیدحسین: از کمیته انضباطی متشکرم!

پاکو خمس هم نتوانست؛ جدایی سرمربی مطرح اسپانیایی از تراکتور

بخش اول گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

بخش دوم گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

رضاوند: دوست نداریم حق پرسپولیس هم ضایع شود

سلیمان‌زاده: تیم ما سازمان‌یافته بازی کرد

روایت سفیر ایران در فرانسه از ماجرای تهدید به انفجار یک فرد در مقابل کنسولگری ایران

راهپیمایی تهرانی‌ها در حمایت از عملیات «وعده صادق»

لاوروف: روسیه از طریق کانال‌های دیپلماتیک به اسرائیل اطلاع داده که ایران خواهان افزایش درگیری نیست

واکنش معنادار وزیر روحانی درخصوص تذکر دفتر رهبری به مسئولان بخاطر رفتار بی‌قاعده در حجاب

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: مسئولان متوجه اطرافیان کذاب و هتاک باشند

قدردانی امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل‌کشی اسرائیل در غزه

رپ خوانی بحرانی برای سید جواد هاشمی

شیرین: تا وقتی بله نگفته بودیم، هیشکی قصد ازدواج نداشت حالا همه میخوان زن بگیرن!

وقتی ناراحتی از اینکه مخ زن خودت رو زدی

وقتی هیچی از هنر نقاشی نمیدونی

دابسمش علی لهراسبی برای مخاطبانش

سلمان: در باز است، باز پرنده است، پس در پرنده است!

قطعه «گلادیاتور» اثر هانس زیمر با ساز دودوک

پزشکان پایبند تعرفه‌های قانونی نیستند

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد