راه ترقی

آخرين مطالب

بازتاب مضامین عاشورایی در آثار نگارگری معاصر ایران فرهنگ و هنر

بازتاب مضامین عاشورایی در آثار نگارگری معاصر ایران
  بزرگنمايي:

 راه ترقی- چهارمین وبینار از سلسله نشست‌های علمی زیبایی‌شناسی قیام امام حسین(ع) با عنوان «بازتاب مضامین عاشورایی در آثار نگارگری معاصر ایران» به همت دانشکده هنر دانشگاه سوره، با ارائه و سخنرانی دکتر خشایار قاضی‌زاده رگزار شد.

در ابتدای جلسه، خشایار قاضی‌زاده ضمن اشاره به وقایع عاشورا و شرحی مختصر از آن گفت: یکی از راه‌های نقل واقعه عاشورا به کار بردن هنر است. باید دید که در هنر چگونه بر عاشورا تأکید می‌شود. اساساً عاشورا عرصه هنرمندی حضرت حق بوده و هر کدام از این شخصیت‌ها به صورت نمادین قرار داده شده است که از مجموعه صورت‌های هنری می‌توان به اشعار اشاره کرد و در این میان ترجیع‌بندهای مشهور محتشم کاشانی که محتوای عاشورایی دارند و اشعار عارفانه عمان سامانی در گنجینه الاسرار و آتشکده نیر تبریزی جایگاهی ویژه دارد.

قاضی‌زاده درباره نخستین نگارگری عاشورایی عنوان کرد: در دوره صفویه، نخستین نگاره‌ عاشورایی طراحی شده به شیوه مکتب تبریز است و نگارگری قدیم و شمایل دو بعدی دارد.

وی افزود: پس از آن، با نقاشی قهوه‌خانه‌ای در دوره قاجار با مضامین عاشورایی مواجه هستیم. همچنین، نقاشی قهوه‌خانه‌ای به دو گونه ترسیم می‌شود؛ صحنه‌های متعددی در یک تصویر و یا به صورت قاب‌بندی شده، وجود دارد.

بازتاب مضامین عاشورایی در آثار نگارگری معاصر ایران

 قاضی‌زاده، به نقاشی پشت شیشه در قالب کوچک و نقاشی روی کاشی اشاره کرد و گفت: نوع دیگری از نقاشی، نقاشی دیواری بوده که بر روی گچ خشک طراحی می‌شد و همین‌طور، چاپ سنگی در دوره معاصر نگارگری عاشورایی روایت‎‌گری مستقیم از واقعه دارد.

وی در ادامه، به تفسیر و تبیین آثار هنری با مضمون عاشورایی پرداخت و گفت: در این آثار شخصیت اصلی غالباً در مرکز تصویر بوده و حرکتی دوار در تصویر مشاهده می‌شود.

قاضی‌زاده در خصوص مضامین عاشورایی خاطر نشان کرد: مضامین عاشورایی، روایت‌گر مستقیم واقعه است و از آن واقعه برای بیان سایر مضامین الهام گرفته می‌شود. لازم به ذکر است که در شیوه اجرایی آن، از سبک‌های قدیم نگارگری، از سبک‌های جدید و گاهاً تلفیقی از این دو سبک استفاده می‌شود.

قاضی‌زاده در باب مضامین غیر مستقیم بیان کرد: مضامین غیرمستقیم در نگارگری عاشورایی به خصوص در دوران دفاع مقدس اشتراکی از تصویر شهدا و واقعه عاشوراست که در واقع عنصر مکمل تصویر است.

وی افزود: به مرور زمان ابعاد این آثار نگارگری بزرگ‌تر شد و در دوره معاصر، ابزار نیز متنوع شدند. به این صورت که علاوه بر آبرنگ و گواش از رنگ اکریلیک استفاده شده است.

وی ضمن اشاره به شمایل‌نگاری تأکید کرد: در شمایل‌نگاری هدف لزوماً ترسیم سیمای حقیقی افراد نیست و به جهت قرب و نزدیکی به شخصیت و بازتاب نفس پاک وی، شمایلی از آن را طراحی می‌کنند.

قاضی‌زاده در انتهای جلسه نیز اضافه کرد: نقاشی‌هایی در حوزه عاشورا فراگیر شده‌اند که تفاوت‌هایی با نقاشی قهوه‌خانه‌ای داشته و از آن فاصله گرفته است که شخصیت موجود در تصویر هیچ‌گاه پشت به مخاطب نمی‌کرد. این راهی برای برون‌رفت از صورت‌گری شده است و دیگر هاله‌ای از نور دیده نمی‌شود و سعی می‌شود واقع‌گرایانه‌تر باشد.

این نشست روز پنج‌شنبه مورخ 25 شهریورماه 1400 به صورت مجازی در سامانه سیباد دانشگاه سوره برگزار شد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/302319/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قاطع‌ترین برد پرسپولیس در راحت‌ترین بازی فصل!

پرویز برومند: به خطیر اعتقاد دارم!

تیم روئینگ دونفره بانوان فینالیست شد

آقامیرزایی در کایاک 200 متر برنز گرفت

مصدوم رباط صلیبی تراکتور برگشت

محمدنژاد جوان در نخستین مبارزه پیروز شد

کابوس آلومینیوم دوباره برای عالیشاه و پرسپولیس

فارس: با بلوف رسانه ای رو به رو هستیم

ایسنا نوشت: حمله خیالی بزرگ به ایران!

امیرعبداللهیان: ایران از طریق سفارت سوئیس به آمریکا درباره اسرائیل پیام داد

استادانی که سن نمی‌شناسند؛ از اسکورسیزی تا اسپیلبرگ و ایستوود

نماهنگ «گل پونه» با صدای محسن ابراهیم زاده

جزئیاتیی از زلزله بامداد امروز در خراسان رضوی

مواد شیمیایی در پارکینگ ها احتمال ابتلا به ALS را افزایش می دهد

داستانک/ شنوایی کم

پالس جدید برای انتقال محمد صلاح به عربستان

فنونی‌زاده: پرسپولیس نمونه یک تیم دونده و درنده است

شگرد گلزنی به نساجی در دست ستاره تراکتور

اصلانیان: تیم‌های پایین جدول پیش باخته برابر پرسپولیس هستند

گلر ذخیره تراکتور در مرز آمادگی

اعتراف یورگن کلوپ پس از حذف لیورپول

شورای عالی امنیت ملی، وقوع هرگونه هجوم خارجی را تکذیب کرد

خلیلی: پرسپولیس پا به پای استقلال پیش می‌رود

نبود مسیح در 3 بازی به چشم آمد

رفیعی در تاریخ لیگ جاودانه شد

علیاری: برای حریفان ذوب‌آهن آسان پنالتی می‌گیرند

دهمین بازیکن تاریخ پرسپولیس!

رفع محدودیت‌های پروازی در فرودگاه‌های کشور

بلوف حمله به ایران؛‌ کوه تهدیدات اسرائیل موش زایید

المیادین: هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است

توضیح ارشد نظامی ارتش در مورد شنیده شدن صدای شدید در اصفهان

آخرین وضعیت سامانه‌های پدافندی و مراکز حساس نظامی و امنیتی در کشور

مقام ایرانی وقوع «حمله» در ایران را رد کرد

برقراری امنیت کامل در تاسیسات هسته‌ای اصفهان

شورای عالی امنیت ملی جلسه اضطراری تشکیل داد؟

روایت یک رسانه درباره انفجارها در آسمان اصفهان و تبریز

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

منشا صدای انفجار در تبریز، شلیک پدافند بوده است

انهدام ریزپرنده‌ها؛ شرایط در اصفهان عادی است

تسنیم: هیچ گزارشی از انفجار بزرگ یا موشک در اصفهان گزارش نشده است

منابع آگاه: تاسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل قرار دارد

شنیده شدن صدای چندین انفجار در اصفهان

المیادین: 5 هدف از سوی پدافند هوایی اصفهان رهگیری شده است

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی