راه ترقی

آخرين مطالب

پروانه‌های علف شیر خون‌آشام‌تر از چیزی هستند که به‌ نظر می‌رسند اقتصاد

پروانه‌های علف شیر خون‌آشام‌تر از چیزی هستند که به‌ نظر می‌رسند
  بزرگنمايي:

راه ترقی - دانشمندان از رفتار عجیبی در پروانه‌های علف‌ِ شیر خبر می‌دهند. این پروانه‌ها به لارو‌ها حمله می‌کنند و شیره درون آن‌ها را می‌مکند.

پروانه‌ها میان گل‌ها پرواز می‌کنند و بسیار دوست‌داشتنی به نظر می‌رسند؛ ولی بعضی از آن‌ها ممکن است کشنده‌تر از چیزی باشند که فکر می‌کنید. طبیعت‌شناسان به‌تازگی دریافته‌اند چندین گونه از پروانه‌های علفِ‌ شیر (شه‌پروانه‌ایان) با خشونت تمام، شیره لارو‌های گونه خود را می‌مکند تا به آلکالوئید‌های سمی درون آن دست پیدا کنند. این رفتار در مقاله‌ای در نشریه Ecology شرح داده شده است. نویسندگان این مقاله می‌گویند تاکنون چنین رفتاری در میان سایر پروانه‌ها یا حشرات دیگر در قبال هم‌نوعان خود گزارش نشده است. تغذیه پروانه‌ها از ملخ‌ها که حاوی آلکالوئید‌های سمی هستند پیش‌تر دیده شده بود؛ ولی تاکنون کسی سرقت این ترکیبات توسط پروانه‌های بالغ از خویشاوندان خودشان را گزارش نکرده است. دانشمندان کلمه‌ای برای توصیف این رفتار سمی نداشتند؛ بنابراین نویسندگان این مقاله عبارت کلپتوفارماکوفاژی (Kleptopharmacophagy) را برای آن پیشنهاد داده‌اند. این عبارت ترکیبی از Klepto به معنی سرقت، Pharmaco به معنی دارو و Phagy به معنی خوردن و بلعیدن است و اشاره به سرقت و خوردن مواد مفید از بدن موجودی دیگر با هدفی غیر از تغذیه دارد. این کشف در دسامبر 2019انجام شد؛ زمانی که دو دوست به ذخیره‌گاه طبیعی تانگکوکو باتوانگاس در بخش شمالی جزیره سولاوسی اندونزی سفر کردند. یی‌کای تی، دانشجوی آبزی‌شناسی در دانشگاه سیدنی و مؤسسه تحقیقاتی موزه استرالیا و وی سونگ، طبیعت‌شناس سنگاپوری، در پی علاقه مشترکشان به پروانه‌ها و عکاسی ماکرو، تعطیلات را در ذخیره‌گاه به عکاسی از مجموعه حیرت‌انگیز پروانه‌های جزیره گذراندند. بسیاری از پروانه‌های مورد علاقه این دو از خانواده پروانه‌های علف‌شیر بودند. این خانواده شامل 300 گونه مختلف، از جمله گونه مشهور پروانه شهریار است که همگی برای شکارچیان سمی هستند. آن‌ها بیشتر مواد سمی خود را با تغذیه از گیاهان غنی از آلکالوئید به دست می‌آوردند و با رنگ‌های خیره‌کننده و جذابشان به شکارچیان هشدار می‌دهند. در روز اول سفر، آن‌ها به یک منطقه جنگلی در حاشیه ساحل رسیدند و خود را در معدن پروانه‌ها یافتند. صد‌ها پروانه علف‌شیر از گونه‌های مختلف دور یک محدوده پوشیده از گیاه در نزدیکی بستر جنگل در حال پرواز بودند؛ منظره‌ای که حتی در این ذخیره‌گاه غنی هم کمیاب بود. سونگ و تی که از دیدن این منظره به شوق آمده بودند، ساعت‌ها مشغول عکاسی از حشرات شدند. آن‌ها در پایان روز هنگام مرور تصاویر، متوجه رفتاری عجیب و شیطانی شدند. پس از دیدن این تصاویر، سونگ و تی دو روز بعد را به ثبت جزئیات این ولع ترسناک در همان محدوده سپری کردند. سانگ می‌گوید: «به نظر ما این مورد خیلی جذاب بود.»

راه ترقی

پروانه‌های علف‌شیر در حال خراشیدن برگ‌ها تغذیه مداوم از آلکالوئید‌های پیرولیزیدین برای پروانه‌های علف‌شیر نر بسیار بااهمیت است. این آلکالوئید‌ها از اجزای فرومون‌ های جفت‌گیری و هدایای ازدواج ( Nuptial gifts ) هستند که شامل قطرات اسپرم و مواد مغذی است که جنس نر حین جفت‌گیری وارد شکم جنس ماده می‌کند. از میان تمام پروانه‌هایی که سونگ و تی در حال خراشیدن برگ‌ها و لارو‌ها مشاهده کردند، فقط یک مورد ماده بود. این تأییدی بر نظریه محققان است که علت حملات پروانه‌های علف‌شیر به لارو‌ها را آلکالوئید‌های سمی درون بدن قربانی می‌دانند.؛ اما تحقیقات بیشتری برای تأیید این موضوع نیاز است. دیوید لامن، نویسنده همکار این مقاله و حشره‌شناس و استاد سیتی‌کالج نیویورک، می‌گوید: «یکی از آزمایش‌های تعیین‌کننده در این مورد، بررسی و تأیید انتقال این ترکیبات از لارو به بدن پروانه مهاجم است.» به نظر تی، تهاجم پروانه‌ها به لارو‌ها پدیده‌ای غیر‌ عادی نیست. پروانه‌ها مجموعه‌ای از رفتار‌های زننده و خشن دارند. یک نمونه دیگر، پدیده تجاوز شفیرگی است که پروانه نر، پروانه ماده‌ای که در وضعیت زرپوست قرار دارد و هنوز مراحل دگردیسی را تکمیل نکرده است، وادار به جفت‌گیری می‌کند. مقاله‌های مرتبط:
وزغ‌های نیشکر در استرالیا به هم‌نوع‌خوارهای بی‌رحمی تبدیل شده‌اند دانشمندان در اتفاقی نادر، لاک‌پشت را درحال شکار پرنده مشاهده کردند فرزندان کوسه‌های باستانی غول‌پیکر خواهر و برادران خود را در رحم مادر می‌خوردند
دکتر کلینت پنیک، استادیار دانشگاه ایالتی کنساو در جورجیا که زندگی اجتماعی حشرات را مطالعه می‌کند و در این مطالعه شرکت نداشته است، در تأیید این نظر می‌گوید: هرچه بیشتر زوم کنیم، حشرات بیشتری می‌بینیم که با یکدیگر می‌جنگند و خون یکدیگر را می‌نوشند. این یکی از جذاب‌ترین بخش‌های مطالعه حشرات است که می‌توانید از در خانه‌تان خارج شوید و شاهد کنش‌های زیستی بسیار خشن باشید؛ البته در مقیاس کوچک. سونگ و تی از حشره‌دوستان در سراسر جهان دعوت کرده‌اند تا نمونه‌های بیش‌تری از کلپتوفارماکوفاژی پروانه‌ها بیابند و تصاویر این رفتار را با آن‌ها از طریق آدرس ایمیل Hungrymilkweed[@]gmail.com به اشتراک بگذارند. پس از مطالعه این مطلب، چه حسی نسبت به پروانه‌ها دارید؟ احساستان را با زومیت در بخش دیدگاه‌ها در میان بگذارید.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/302322/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

طلای 18عیار پایین آمد؛ بازگشت دلار به کانال 63 هزار تومان

انریکه: من را با کسی مقایسه نکنید

محمدی: بعید می‌دانم بین یزدانی و قاسم‌پور مسابقه برگزار شود

شجاعی هشتم شد

اعلام میزبان رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی جهان 2027 و 2028

خبرخوش رئیس صدا و سیما درباره حق‌پخش فوتبال

امیدواری جانشین کلوپ؛ 48 ساعت دیگر در لیورپول!

شجاعی: زود است اما به قهرمانی در جام حذفی فکر می‌کنیم

وقتی دوست صمیمی رونالدو، ستاره پرتغالی را می ترساند

پرسپولیس در انتظار خبر مهم

دعوای عجیب مدیران بارسا؛ ژاوی باید اخراج شود

واعظ آشتیانی: رأی مردم آمریکا در انتخابات نمایشی است

امام جمعه سابق جوانرود درگذشت؛ علت استعفای سال گذشته او چه بود؟

گنجی: توماج صالحی حتما اعدام نمی‌شود

معاون پارلمانی رئیسی: دستگاه‌ها باید به وظایف روشن و بی‍ّن خود درباره حجاب عمل کنند

تشکر وزیر دفاع از مجلس بابت تصویب تشکیل سازمان «سپند»

حامد بهداد و سحر دولتشاهی از «می‌خواهم زنده بمانم» به «مفت‌بر» رسیدند

کل کل نون خ ها در آخرین لحظات عمرشان

تیزر آهنگ جدید «جاذبه» با اجرای ماکان بند

هشدار نارنجی برای نیمه شرقی کشور

نیروی دریایی ارتش در کنار مردم سیل‌زدۀ سیستان‌وبلوچستان

اعزام 1500 عمره‌گزار به حج در 3 روز

غول باستانی که کوسه‌های سفید امروزی را کوتوله می‌کند!

سروده علیرضا قزوه در استقبال از غزل رهبر معظم انقلاب

جزئیات تخصیص ارز 28500 تومانی

شادترین روز اورتون در یک دهه!

امروز، روزِ یوهان کرویف است

آغاز رقابت‌های کشتی فرنگی جام تختی با حضور سرمربی تیم ملی

واحدهای سیار برای پخش HD لیگ برتر!

نونیز در حد لیورپول نیست، زودتر بفروشیدش!

پیمان یوسفی و علی دبیر باز هم خبرساز شدند

گل های جذاب لحظه ثانیه های آخری تیم ملی انگلیس در طول تاریخ

گلهای برتر سری آ در هفته 33

خوشحالی کاپیتان بارسا

حزباوی: من و اکرم عفیف شما همه!

نماینده ویژه پاکستان: ایران و چین شرکای معتمد ما هستند

دستور کار جلسات مجلس در هفته آینده اعلام شد

نماینده مجلس: مماشاتی که با بی‌حجابی صورت گرفت، کار را برای مقابله با بی‌حیایی سخت‌تر کرد

شورای وحدت چند نماینده در مجلس دوازدهم دارد؟

فرمانده کل ارتش: ایران هر کجای رژیم صهیونیستی را لازم باشد و بخواهد موشک می‌زند

واعظی: آنچه رئیسی می‌گوید با آمار‌های دو هفته قبل یا دو هفته بعد اعضای دولت فرق دارد

جشن تولد غریبانه بازیگر محبوب طنز آثار صداوسیما

خبرهایی از چهره ها؛ از مدیری تا ده نمکی

نمایش 2 فیلم برای جامعه ورزش پهلوانی از شبکه‌های مختلف تلویزیونی

مسعود فروتن فیلم «همسر» فخیم‌زاده را برای نابینایان روایت کرد

تقلب‌های ناشیانه این سریال از «فسیل» هیچ‌کس را نخنداند

چه سریالی جایگزین «مادرانه» می‌شود؟

آهنگ جدید و دلی سهیل مهرزادگان به نام «باهام بد تا کرد»

تاخیر در پرداخت الکترونیکی بیمه‌های تکمیلی

لحظه نجات راننده گرفتار در خودرو ‌در حال سوختن