بازیگر مشهوری که پدر و مادرش خلافکار فراری بودند!
فرهنگ و هنر
بزرگنمايي:
راه ترقی - اعتماد / با اولین فیلم از مجموعه فیلمهای «ساعت شلوغی» بود که جکی چان رسما هالیوودی شد. اکران فیلم سال 1998 در چنین روزی آغاز شد و نزدیک به 250 میلیون دلار فروخت که فروش بالایی بود و موفقیتی بزرگ برای همه عواملش محسوب میشد (فیلم با 35 میلیون دلار بودجه ساخته شده بود). جالب اینکه خود جکی چان نه فیلم را دوست داشت و نه امید چندانی به موفقیت آن بسته بود.
هنوز هم در برخی مصاحبههایش «ساعت شلوغی» را میان بهترین فیلمهای خودش نمیبیند و گاهی به شوخی ـ اما کاملا جدی ـ به اینکه کارگردان فیلم اجازه اجرای ایدههای او را نداده بود معترض میشود. او بعد از نخستین فیلم «ساعت شلوغی» با فیلمهای دیگری مثل «ظهر شانگهای» (2000)، قسمت دوم «ساعت شلوغی» (2002)، «تاکسیدو» (2003)، «مدال» (2003)، «شوالیههای شانگهای» (2003) و «دور دنیا در هشتاد روز» (2004) به یکی از چند ستاره چشمبادامی هالیوود تبدیل شد و بارها عکسش روی جلد مجلات امریکایی از جمله تایمز رفت.
جکی چان حتی پیش از ورود به سینمای امریکا - و بدون بهرهگیری از تبلیغات پرسروصدای آن نظام خاص تولید و توزیع فیلم - چهره سینمایی مشهوری بود و هم خودش و هم فیلمهایش در ایران ما هم طرفداران زیادی داشت. حتی اغلب طرفداران او فیلمهای اولیهاش مثل «استاد مست» (1978)، «استاد جوان» (1980) را کونگفوییتر و خالصتر میدانند و جکی چانِ قهرمانِ فیلمهای هالیوودی را به اندازه چان سینمای هنگکنگ جذاب و دوستداشتنی نمیبینند.
دربارهاش گفتنی زیاد است. بیپدر و مادر و در رنج بزرگ شد و سالهای طولانی نه والدینش را دید و نه حتی خبری از آنان داشت. بعدها که مشهور شده بود، گویا بیسروصدا دنبالشان گشت و میگویند فهمید که هر دو، هم پدر و هم مادرش قاچاقچی و خلافکار فراری بودند. از اوایل دهه 1960 یعنی از همان سالهای کودکی فعالیت سینمایی را شروع کرد و نخستین تجربیاتش را بازی در چند نقش فرعی پشت سر گذاشت و بعدتر در چند فیلم مهم مثل «اژدها وارد میشود» (1973) یکی از کتکخورها بود.
سال 1978 با بازی درخشان در دو فیلم «مشت اژدها» و «مار در سایه عقاب» به جمع بازیگران جدی و قابل اعتنا راه یافت و قدم در مسیری گذاشت که قبل از او بروس لی افسانهای هموارش کرده بود (جالب اینکه در داستان «مشت اژدها» به خاطره بروس لی ادای احترام میشود). چند سال بعد با دو فیلم «پروژه اِی» (1983) و «داستان پلیس» (1985) همه رقبای سینمایی و ستارههای فیلمهای رزمی را پشت سر گذاشت و سینمای هنگکنگ را هم دنبال خوش کشید. او قبل از «داستان پلیس» در فیلم «رستوران سیار» (1984) در رویارویی با بنی ارکیدز یکی از بهترین و واقعیترین صحنههای مبارزات به تصویر کشیدهشده در تاریخ سینما را خلق کرده بود، اما به قول یکی از زندگینامهنویسانش، با داستان پلیس و تلفیق کمدی و کونگفو بود که سینمای هنگکنگ را از ابتذال و میانمایگی بیرون کشید و به دوره تکرار تجربههای ناموفق پایان داد. کامیابیهایش در سالهای بعد همچنان تداوم داشت و از اینرو زمانی که هالیوودی میشد هم مشهور و هم در سینمای خاص خودش چهرهای بسیار معتبر بود. چان اکنون 67 ساله است و بعد از چند دهه کار سینمایی، کارنامهای با حداقل 130 فیلم دارد. من او را دوست دارم، ولی انصافا همه فیلمهایش ارزش وقتی که صرف تماشایشان میکنیم، ندارند و تعدادی از فیلمهایش ضعیف و مسخرهاند. او هنوز هم - البته نه مثل گذشته - پرکار است و به نظر میرسد تصمیم به بازنشستگی ندارد.
-
شنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۶:۱۴
-
۳۸ بازديد
-
-
راه ترقی
لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/302426/