کشف یک ابر-زمین بسیار گرم در همسایگی زمین
جمعه 15 اسفند 1399 - 11:02:14
راه ترقی -

برای دیدن این کلیپ لطفا امکان استفاده از جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال نمایید،و از مرورگر خود را بروزرسانی نمایید

آخرین خبر / کشف یک ابر-زمین بسیار گرم در همسایگی منظومه شمسی، فرصتی استثنایی برای آزمایش مدل های جو سیارات خاکی به وجود آورده است.
در طی 25 سال گذشته، ستاره شناسان هزاران سیاره فراخورشیدی ساخته شده از گاز، یخ و سنگ را کشف کرده اند. اما سیاراتی شبیه زمین اندک شمار هستند و کاوش جو آنها حتی با بهترین و پیشرفته ترین ابزار موجود، در بهترین حالت، چالش برانگیز است.
اکنون، جمعی از ستاره شناسان پروژه کارمنس (CARMENES) مطالعه جدیدی را به سرپرستی دکتر تریفون تریفونوف (Trifon Trifonov) از موسسه نجوم ماکس پلانک هایدلبرگ منتشر کرده که از وجود یک ابر-زمین خاکی داغ در مدار یک ستاره کوتوله سرخ به نام گلیسه 486 (Gliese 486) خبر می دهد. دانشمندان بر این باورند که سیاره ی کشف شده به احتمال زیاد بخشی از جو ابتدایی خود را حفظ کرده است. بنابراین، سیاره ی گلیسه 486بی (Gliese 486b) به طور منحصر به فردی برای مطالعات جوی و بررسی ترکیب های شیمیایی داخلی سیاره مناسب است. نتایج این تحقیق امروز در مجله ساینس (Science) منتشر شده است.
منبع: نشریه ساینس به نقل از دکتر کارن مولاوردی‌خانی و دکتر محمودرضا عشاق