کشفی که شاید قدیمی‌ترین فسیل جانوری در سنگی 890 میلیون ساله باشد
جمعه 8 مرداد 1400 - 04:36:49
راه ترقی - لوله‌هایی که درون سنگی 890 میلیون ساله کشف شده است و گفته می‌شود به اسفنج‌های باستانی تعلق دارد، در صورت تأیید، قدیمی‌ترین فسیل جانوری شناخته‌شده‌ی زمین خواهد بود.

مطالعه جدیدی می‌گوید لوله‌های کرم‌مانند در سنگی 890 میلیون ساله ممکن است اسفنج دریایی باستانی باشد. اگر این ادعا تأیید شود، منشأ اولین اسفنج‌ها حدود 350 میلیون سال عقب‌تر می‌رود و این مارپیچ‌های ریز قدیمی‌ترین فسیل جانوری شناخته‌شده خواهند بود. بر اساس گزارش 28 جولای الیزابت ترنر از دانشگاه لورنشن کانادا در مجله‌ی Nature ، این فسیل‌ها نشان می‌دهند جانوران در شرایط محیطی ظاهر شده‌اند که قبلاً تصور می‌شد حیات جانوری در آن غیر ممکن باشد. در اوایل تاریخ زمین، اقیانوس عمدتاً عاری از اکسیژن بود؛ اما طی رویداد اکسایش پیشین‌زیستی نو که حدود 800 میلیون تا 540 میلیون سال پیش رخ داد، پالس بزرگی از گاز وارد اتمسفر شد و سطح اکسیژن اتمسفر را به 10 تا 50 درصد سطوح مدرن رساند و موجب افزایش اکسیژن آب‌های سطحی اقیانوس شد. ترنر می‌گوید: «... اما اسفنج‌ها با جانوران دیگر فرق دارند و می‌توانند در شرایط کم‌اکسیژن دوام بیاورند.» تاکنون اولین فسیل‌های بدون ابهام از اسفنج‌ها به حدود 540 میلیون سال پیش و آغاز عصر کامبرین برمی‌گردد که در آن زمان، انفجار شدیدی در تکامل تنوع جانوری رخ داد. حیوانات دیگری از زمانی کمی قبل‌تر شناخته شده‌اند؛ اما وقتی زیاد عقب برگردیم، هویت موجودات مبهم‌تر می‌شود. بر اساس داده‌های ژنتیکی و سادگی نسبی اسفنج‌ها، به‌طورکلی تصور می‌شود که آن‌ها اولین شکل از حیات جانوری بوده‌اند.

قدیمی‌ترین فسیل مار پیتون جهان کشف شد شناسایی قدیمی‌ترین فسیل انسان امروزی در خارج از آفریقا گوی‌های فسیلی یک میلیارد ساله؛ قدیمی‌ترین حیات چندسلولی شناخته‌شده زمین
وی می‌گوید ممکن است اسفنج‌های اولیه خیلی زودتر از بقیه حیات جانوری ظاهر شده باشند و در نوعی حالت سکون تکاملی در شرایط کم‌اکسیژن باقی مانده باشند و تکامل جانوران پیچیده‌تر تا زمانی که این گاز فراوان‌تر شود، به تعویق افتاده باشد. جیمز شیفبائر ، پالئوبیولوژیست دانشگاه میزوری آمریکا که در پژوهش مشارکتی نداشت، می‌گوید دانشمندان مدتی بود درباره‌ی فسیل‌های عجیب درون صخره‌های لیتل دال می‌دانستند. وی با اشاره به تجزیه‌و‌تحلیل‌های ژنتیکی که تخمین می‌زنند اسفنج‌ها پیش از دوره کامبرین تکامل پیدا کرده‌اند، می‌گوید: «ما از روی ساعت‌های مولکولی انتظار داشتیم اسفنج‌ها زودتر از زمانی که قبلاً تصور می‌شد، ظاهر شده باشند.» پژوهش‌های آینده به تأیید هویت این فسیل‌ها کمک خواهد کرد. ترنر قصد دارد در زمینه‌ی کشف خود بیشتر کار کند و به بررسی‌های بیشتری بپردازد. او می‌گوید: باید با ذهنی باز در سنگ‌های با همین سن، به دنبال موارد مشابه بگردیم و به‌جای ارگانیسم‌های ساده‌تری مانند میکروب‌ها، به دنبال شواهد جانوری پیچیده‌تری در آن‌ها نیز باشیم.

بستن   چاپ