راه ترقی

آخرين مطالب

تخریب همزمان قالیباف- روحانی نوشتارها

تخریب همزمان قالیباف- روحانی
  بزرگنمايي:

راه ترقی - آرمان ملی / متن پیش رو در منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
30 روز زمان کافی برای شناخت سازوکارهای عملکردی در مجلس نیست اما گویا نمایندگان مجلس یازدهم خیلی زود می‌خواهند نشان بدهند که با ابزار تعیین‌شده نظارتی در مجلس چه اهدافی را می‌توانند دنبال کنند. طرح هیجانی سوال و استیضاح رئیس‌جمهور پس از 30 روز حضور در مجلس قابل تامل است و نخستین موضوعی که به ذهن خطور می‌کند چنین است که هدف اصلی نمایندگانی که سخن از استیضاح رئیس‌جمهور می‌زنند، چیست؟ نماینده شهرستان‌های شاهین‌شهر و برخوار در مجلس گفت: اگر رئیس‌جمهور پاسخ قابل قبولی برای پنج سوال اقتصادی مجلس ارائه نکند و افکار عمومی و مجلس را قانع نکند به طور قطع از گزینه طرح استیضاح وی استفاده خواهیم کرد چون ما وکیل مردم هستیم و باید پاسخگوی خواست مردم باشیم و رئیس‌جمهور هم مجری قانون و باید پاسخگو باشد. حاجی‌دلیگانی ادامه داد: اگر بحث استیضاح از رئیس‌جمهور باشد باید محورها مشخص باشد ولی اگر طرح‌ سوال باشد باید حداکثر 5 سوال انجام گیرد و ما بر اساس قانون به وظیفه خود در قبال مردم برخورد می‌کنیم. عضو هیات‌رئیسه مجلس یادآور شد: تورم افسارگسیخته، رشد نقدینگی، عدم پیش‌بینی و عرضه زمین ارزان‌قیمت برای مهار تورم معیشت، بازار زمین و مسکن از جمله مسائل و مشکلاتی است که سوال از رئیس‌جمهور را تشکیل می‌دهد که رئیس‌جمهور و هیات دولت باید از عملکرد خود با توجه به برنامه‌های ارائه‌شده برای رای اعتماد دفاع کنند. طرح سوال از روحانی و احضارش به مجلس را آماده و در جلسه علنی یکشنبه 15 تیرماه به جریان خواهم انداخت تا اگر روحانی برنامه‌ای برای اصلاح امور ندارد، مجلس به او برنامه بدهد. شرایط فعلی قابل تحمل نیست. اعتراض مردم بحق است. حاجی‌دلیگانی افزود: مجلس یازدهم در شرایط خاصی که برای مردم وجود دارد انتظارات و توقعات و مطالبات زیادی از آن است که بتواند در این مقطع حساس حق مردم را ادا کند. نماینده مردم شاهین‌شهر و برخوار در مجلس گفت: نمی‌شود مجلس جایگزین قوه مجریه باشد و از او انتظار داشت که مجری امور اجرایی باشد ولی این انتظار به جایی است که مجلس در وضع قانون و نظارت بر اجرای آن حداکثر تلاش و کارشناسی خود را انجام دهد. 10 روز پیش هم احمد امیرآبادی فراهانی نماینده قم در مجلس در توئیتی نوشته بود: «دولت محترم جلوی افزایش قیمت‌ها را بگیرند در غیر این صورت با تعدادی از همکاران صحبت کردیم تا سوال از رئیس‌جمهور را در مجلس مطرح کنیم».
به نام روحانی به کام قالیباف!
اما موضوع مهم‌تر خارج از بحث قوه مجریه و برنامه برای تضعیف قالیباف است. از عمر دولت دوازدهم یکسال بیشتر باقی نمانده و در چنین شرایطی استیضاح رئیس‌جمهور اقدام منطقی و عملیاتی به نظر نمی‌رسد اما حاجی‌دلیگانی و امیرآبادی دو چهره نزدیک جبهه پایداری و علیرضا زاکانی چهره تندرو دیگر اسب خود را برای ناتوان نشان دادن قالیباف در اداره مجلس زین کرده‌اند. آنها درصدد آن هستند تا با ارائه طرح‌های حاشیه‌ساز چنین القا و نمایش دهند که انگار کرسی ریاست و مدیریت مجلس زیبنده قالیباف نیست که البته قالیباف هم گاهی با فشار این جریان تصمیماتی اتخاذ می‌کند که او را در بازی این جریان وارد می‌کند. به عنوان نمونه استیضاح روحانی به مرحله اجرا نمی‌رسد اما اعضای جبهه پایداری در بوق و کرنا می‌کنند که درصدد اجرای این تصمیم هستند که پس از عدم تحقق آن در بوق و کرنا خواهند کرد که قالیباف بی‌توجه به مشکلات اقتصادی و گرانی مانع می‌شود یا توان مدیریتی او به علت ضعفی که داشت در مسیر خواست ما نیست.
رویای زاکانی
تخریب نامحسوس قالیباف به این مورد خلاصه نمی‌شود و نباید تحرکات زاکانی و اقداماتش در مسیر تضعیف جایگاه قالیباف را نادیده گرفت. پس از انتخاب نمایندگان مجلس یازدهم بحث ریاست و هیات‌رئیسه مطرح شد. در آن مقطع، مرتضی آقاتهرانی و علیرضا زاکانی توافق کردند تا دبیرکل جبهه پایداری به نفع زاکانی کاندیدای ریاست مجلس نشود و از هر مسیری راه رسیدن قالیباف به این کرسی را ببندند اما پس از این انصراف و طرح رقابت میان زاکانی و قالیباف برای جلوس بر کرسی ریاست بود که یاران نماینده قم به این نتیجه رسیدند که زاکانی بازنده این رقابت است. عباس‌زاده مشکینی یکی از نمایندگان مجلس درباره کناره‌گیری زاکانی از رقابت با قالیباف برای کرسی ریاست گفته بود: «زاکانی یک فعال سیاسی است و معمولا این افراد وقتی تحلیلشان به این منتج شود که رای نمی‌آورند از خیر رقابت صرف‌نظر می‌کنند». زاکانی به‌خوبی می‌داند چرا از حوزه انتخابیه قم کاندیدا شد چون جایگاهی تثبیت‌شده در لیست اصولگرایان تهران نداشت و حتی برای حضورش در لیست قم هم مخالفت‌هایی وجود داشت. روزی که علیرضا زاکانی برای ثبت‌نام در انتخابات اقدام کرد، در اولین مواجهه خود با خبرنگاران قم پس از ثبت‌نام در انتخابات مجلس نتوانست حتی یک محله و بافت فرسوده قم را نام ببرد و به‌جای آن گفت: «عجله نکن؛ بعدا؛ التماس دعا»، دور از انتظار نبود که زاکانی در چنین شرایطی بخواهد جایگاه قالیباف را برای نیل به دو هدف در تیررس قرار دهد. نخستین هدف القای ناکارآمدی برای تداوم ریاست بر مجلس و دوم هم اینکه طرح نام خود در موضوعات چالشی و القای شایستگی خود برای جلوس بر کرسی ریاست است.
تور جبهه پایداری
در ماجرای اعتبارنامه تاجگردون باید زاکانی را فعال‌ترین نماینده مجلس معرفی کرد. او از هر فرصتی استفاده کرد تا القا کند عده‌ای عزم جدی برای رد اعتبارنامه نماینده گچساران ندارند و آن اندازه فشار آورد که قالیباف خواسته یا ناخواسته وارد بازی او شد. در این مقطع نشان داد تحت تاثیر فشارها قرار می‌گیرد که نمونه بارز آن 21 خرداد است. در این روز سخنگوی شعبه 12 تایید اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون را قرائت کرد اما همین که قالیباف اعلام کرد آیا کسی اعتراضی دارد، علیرضا زاکانی، نماینده قم با اخطار قانون اساسی به این موضوع اعتراض کرد و گفت: سمت نمایندگی قائم به شخص است و نمی‌توان آن را به شعبه واگذار کرد. بعد از شنیدن این اخطار قالیباف که ریاست جلسه را به‌عهده داشت آن را وارد دانست و این اخطار را به رای گذاشت که 160 نماینده با آن موافقت کردند و به این ترتیب اعتبارنامه نماینده گچساران به کمیسیون تحقیق ارجاع شد.
نه به حضور قالیباف در 1400
هدف جبهه پایداری در تضعیف کرسی ریاست مجلس به‌طور نامحسوس برای سیاسیون آشکار شده است و آنها می‌خواهند شرایط را به نحوی آماده کنند که او به فکر انتخابات 1400 نباشد یا اگر عزمی برای این کار داشت با برنامه‌سازی‌های جبهه پایداری نتواند قوی وارد عرصه شود. 24 اردیبهشت الیاس نادران چنین از اهداف ضدقالیبافی اعضای جبهه پایداری نوشت: «در جلسه اول به دوستانی که توسط جناب پژمانفر دعوت و توسط آقای محصولی اداره می‌شدند عرض کردم که راه‌اندازی یک جمع فقط با هدف «نه به قالیباف» عملی ضد وحدت است. هرچند که دلیلی هم برای دعوت نکردن از قالیباف نداشتند». بنابراین پربیراه نیست که نمایندگان عضو جبهه پایداری هنوز همان نگاه را به رئیس مجلس یازدهم داشته باشند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/140948/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ادعای ستاره سابق لیورپول درمورد جانشین کلوپ

مدیرعامل مس: مشخص شد مشکل ما بازیکنان نبودند

رکورد سنگین‌ترین مشت جهان شکسته شد

عبدولی در فینال جام تختی؛ هدایت به محمودی رسید

پوچتینو: در چلسی فقط من نباید خودم را ثابت کنم

هدیه به حسینی قبل از پرسپولیس

آلگری: اول صعود به چمپیونزلیگ، بعد قهرمانی جام حذفی

تشکیل جلسه در مازندران درخصوص ضرب‌وشتم داور کشتی

پوستکوگلو: نمی‌خواهیم اجازه بدهیم آرسنال قهرمان شود

اعتراف پپ: انتظار نداشتم برای قهرمانی بجنگیم

پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال

تناقض سازمان‌ لیگ و سردرگمی تیم‌ها

ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

آیا ماه به زمین نزدیک است؟

تشخیص نارسایی قلبی توسط هوش مصنوعی با اسکن پا

فرود زیبای مجدد فالکون 9

چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

عشق زندگی می بخشد

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

داستانک/ راه نجات

سیگنال مثبت به بورس تهران

هشدار بانک جهانی درباره نفت 100 دلاری

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

پوستر فدراسیون فوتبال برای دیدار امروز فوتسال ایران و ازبکستان

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد