راه ترقی

آخرين مطالب

تغییر رژیم؛ سیاست جدید امریکا در قبال چین نوشتارها

تغییر رژیم؛ سیاست جدید امریکا در قبال چین
  بزرگنمايي:

راه ترقی - اعتماد /متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
مایک پمپئو وزیر امور خارجه ایالات‌متحده امریکا اخیرا سیاست جدید این کشور در قبال چین را اعلام کرده و آن چیزی نیست جز تغییر رژیم. این روزها، برخی از آغاز «جنگ سرد جدید» میان چین و امریکا صحبت می‌کنند، اما این روایت پکن بوده و قطعا نادرست است، چراکه هیچ نکته «جدیدی» درباره این درگیری چندنسلی و بین‌قاره‌ای وجود ندارد. با این حال، به نظر می‌رسد جنگ سرد دو کشور وارد فاز جدیدی شده است. زک کوپر، یکی از اعضای موسسه امریکن اینترپرایز، چندی پیش استراتژی جدید دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات‌متحده امریکا، در قبال چین را مانند روسیه یک «رمز، معما و راز» توصیف کرد، اما شاید اکنون بخواهد حرفش را عوض کند.
مایک پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا، در سخنرانی اخیر خود در کتابخانه و موزه ریاست‌جمهوری ریچارد نیکسون واقع در ایالت کالیفرنیا، آنچه کشورش قصد انجام داشته و چگونگی برنامه‌ریزی دولت برای دستیابی به اهداف بلندپروازانه‌اش را صراحتا اعلام کرد. او در سخنان خود می‌گوید که امریکا با این تصمیم عملا پنج دهه سیاست «تعامل» را از بین برده و اکنون سیاستی را اتخاذ می‌کند که دیگر چندان مورد اقبال نظام سیاسی امریکا نیست؛ تغییر رژیم. پمپئو تاکید کرد: وزارت خارجه همچنان به «تعامل» با چین ادامه می‌دهد، اما «صرفا در صورت رعایت انصاف و انجام عمل متقابل.» دیگر آن روزها گذشت که دیپلمات‌های امریکایی برای حمایت از حزب کمونیست با چین تعامل می‌کردند. روسای جمهور پیشین امریکا بارها کمونیسم چینی را نجات دادند و از آن بین، سه مورد از همه شاخص‌تر است؛ نیکسون در سال 1972، بوش در سال 1989 و کلینتون در سال 1999. به گزارش و‌ب‌سایت تحلیلی «نشنال اینترست»، نکته مهم‌تر در سخنان وزیر امور خارجه امریکا این است که واشنگتن قصد دارد نوع جدیدی از تعامل را در پیش بگیرد. پمپئو گفت: «اکنون باید با مردم چین تعامل داشته باشیم و به آنها قدرت بدهیم. آنها مردمانی آزادی‌خواه و پویا هستند که حساب‌شان از حزب کمونیست چین کاملا جداست. این کار با دیپلماسی رو در رو آغاز می‌شود.» تحلیلگرانی چون فرد کاپلان می‌گویند، این سخنرانی تاریخی پمپئو، «فریاد جنگ» است. بله، هیچ چیز برای بنیان‌های لرزان حکومت چین ترسناک‌تر از این نیست که امریکا مستقیما با چینی‌ها سخن بگوید، بنابراین به گوش شی جین پینگ، رهبر چین، حرف‌های پمپئو درست مثل ندای جنگ است. در هفته‌های اخیر آغاز یک «جنگ سرد جدید» ازسوی امریکا در بسیاری از محافل مورد بحث قرار گرفته، اما این روایت پکن بوده و قطعا نادرست است، چراکه هیچ نکته «جدیدی» درباره این درگیری چندنسلی و بین‌قاره‌ای وجود ندارد. چین از زمان سقوط اتحاد جماهیر شوروی در این درگیری حضور داشته است. مساله اینجاست به دلایلی که به مرور زمان تغییر کرده است، امریکایی‌ها نسبت به آنچه در اطراف‌شان می‌گذرد بی‌توجه بوده‌اند. اگر نکته جدیدی هم در مورد جنگ با چین وجود داشته باشد، این است که امریکایی‌ها بالاخره خطر حزب کمونیست و چالشی که امریکا به واسطه این حزب با آن روبه‌رو است را درک کرده و علیه آن دست به کار شده است. امریکا با وجود بیدار شدن از خواب زمستانی، هنوز ماهیت بنیادی این چالش را به‌طور کامل درک نکرده است. متاسفانه رییس‌جمهور چین فکر می‌کند همه باید سلطه و حکمرانی چین بر جهان را بپذیرند. شی جین پینگ به دنبال احیای این مفهوم امپریالیستی است که حاکم چین حق دارد و موظف است بر سراسر کائنات حکمرانی کند. بنابراین، تفکرات رهبر چین موجودیت امریکا و نظام وستفالیایی جهان را که از سال 1648 حکمفرماست، تهدید می‌کند. متاسفانه چین همچنان به دست یک انقلابی اداره می‌شود.
نکته بعد این است که امریکایی‌ها خیلی دیر متوجه خصومت چین شده‌اند و در این زمینه کند عمل می‌کنند. کمپین‌هایی که چین با هدف ارایه اطلاعات غلط درخصوص موضوعاتی چون شیوع کرونا و اعتراضات ضدنژادپرستی در امریکا علیه این کشور راه‌اندازی کرد، به‌شدت فریبنده و پر از خباثت بودند. به علاوه، به نظر می‌رسد که چین تمام توان خود را برای این کار گذاشته است: نیویورک تایمز می‌گوید: در اواسط ماه مارس امسال، چین مخفیانه خبری دروغ را در ابعاد وسیع و از طریق پیام کوتاه و شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده است تا در امریکا آشوب ایجاد کند. تاکنون دستگاه سیاست امریکا تصورش بر این بوده که می‌تواند با دیپلماسی سنتی، مساله چین را مدیریت کند. سوزان تورنتون، یکی از مقامات سابق وزارت خارجه امریکا، در گفت‌وگو با شبکه پی بی اس، یک روز پیش از سخنرانی پمپئو گفت: فکر می‌کنم از جایی که من در آن نشسته‌ام، مشکل اصلی است که باید برای مقابله با چالش پیچیده و دشوار چین، راهبرد فکر شده و دقیقی داشته باشیم. اما در حال حاضر به نظر می‌رسد ما در قبال چین رویکردی خشن در پیش گرفته‌ایم و در این بین، اقدامات تحریک‌آمیز زیادی انجام می‌شود که اصلا معنایش داشتن راهبرد نیست و هیچ دستاورد خاصی هم ندارد.» شاید حرف‌های تورنتون منطقی به نظر برسند، اما مساله اینجاست که امریکا چندین دهه در قبال چین «راهبرد فکرشده و دقیقی» داشته است و نتوانسته با آن، چالش پکن را برای خود حل کند. اکنون امریکا تصمیم گرفته پارادایم خود در قبال چین را تغییر دهد. پمپئو در سخنان روز پنجشنبه خود گفت: «دیگر وقتش است. وقت آن است که ملت‌های آزاد دست به کار شوند.» حرف‌های پمپئو یادآور این جمله است که «دیوار (برلین) باید خراب شود.» ما این جمله را زمانی شنیدیم که همه ‌چیز در خطر است و حتی یک لحظه را هم نمی‌توان از دست داد.
تاکنون دستگاه سیاست امریکا تصورش بر این بوده که می‌تواند با دیپلماسی سنتی، مساله چین را مدیریت کند. سوزان تورنتون، یکی از مقامات سابق وزارت خارجه امریکا، در گفت‌وگو با شبکه پی بی اس، یک روز پیش از سخنرانی پمپئو گفت: فکر می‌کنم از جایی که من در آن نشسته‌ام، مشکل اصلی است که باید برای مقابله با چالش پیچیده و دشوار چین، راهبرد فکر شده و دقیقی داشته باشیم. اما در حال حاضر به نظر می‌رسد ما در قبال چین رویکردی خشن در پیش گرفته‌ایم و در این بین، اقدامات تحریک‌آمیز زیادی انجام می‌شود که اصلا معنایش داشتن راهبرد نیست و هیچ دستاورد خاصی هم ندارد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/151351/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ادعای ستاره سابق لیورپول درمورد جانشین کلوپ

مدیرعامل مس: مشخص شد مشکل ما بازیکنان نبودند

رکورد سنگین‌ترین مشت جهان شکسته شد

عبدولی در فینال جام تختی؛ هدایت به محمودی رسید

پوچتینو: در چلسی فقط من نباید خودم را ثابت کنم

هدیه به حسینی قبل از پرسپولیس

آلگری: اول صعود به چمپیونزلیگ، بعد قهرمانی جام حذفی

تشکیل جلسه در مازندران درخصوص ضرب‌وشتم داور کشتی

پوستکوگلو: نمی‌خواهیم اجازه بدهیم آرسنال قهرمان شود

اعتراف پپ: انتظار نداشتم برای قهرمانی بجنگیم

پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال

تناقض سازمان‌ لیگ و سردرگمی تیم‌ها

ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

آیا ماه به زمین نزدیک است؟

تشخیص نارسایی قلبی توسط هوش مصنوعی با اسکن پا

فرود زیبای مجدد فالکون 9

چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

عشق زندگی می بخشد

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

داستانک/ راه نجات

سیگنال مثبت به بورس تهران

هشدار بانک جهانی درباره نفت 100 دلاری

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

پوستر فدراسیون فوتبال برای دیدار امروز فوتسال ایران و ازبکستان

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد