راه ترقی

آخرين مطالب

پیاده‌روی؛ مُد خلاقانه اندیشیدن شهرداری تهران

پیاده‌روی؛ مُد خلاقانه اندیشیدن
  بزرگنمايي:

راه ترقی - در بسیاری از اوقات وقتی از کسی می‌خواهی که «بیا با هم قدمی بزنیم و پیاده‌روی بکنیم» عموما این کار را بیهوده دانسته و تو را به خوردن یک قهوه در کافه‌ یا رفتن و نشستن در گوشه پارکی، خانه‌ای و... دعوت می‌کند. اگر به تنهایی این کار را بکنی و از تو کسی بپرسد و بگویی دارم قدم می‌زنم، عموما تو را بیکار و بیهوده‌کار تلقی کرده یا خطاب می‌کنند و با کنایه‌های مختلف تو را به روش‌های دیگر وقت‌گذرانی دعوت می‌کنند.

اما آیا قدم‌زدن کاری بیهوده است و آیا خود به ما هو خود معنا و عملی و اثری در پی ندارد؟
اینجا به صورت مختصر می‌خواهم بگویم پیاده‌روی مثل دیگر اشکال اندیشیدن خود یک روش و سبک فکرکردن و اندیشیدن مدرن شهری است.
اگر قدما و علما و اندیشمندان بزرگ ما در گذشته‌های دور با چوپانی و کشاورزی و شکار و از این دست امور خود را به اندیشیدن و تفکر دعوت می‌کردند و با چنین کارهایی ذهن خود را ورزیده کرده و از نشانه‌های پیرامونی دال‌هایی برای مدلول‌های ذهنی خود می‌یافتند، بشر به‌شدت تنیده‌شده با شهر و مظاهر شهری امروز با پیاده‌روی به این شکل کهن اندیشیدن رخت نویی کشیده است. اگر در گذشته‌های دور تماشای بستان و درختان و سر برآوردن جوانه‌های گیاهان انگیزه‌های امیدبخش و نگاه‌های دوراندیشانه به سر اهل فکر وارد می‌کرده است، امروزه در تماشای مردمان و رفتارشان و غور در سازوکار زیست شهری است که انسان را خلاق و راه‌های برون‌رفت از آن بست‌های ذهنی را پدیدار کرده و مسیرهای متنوع حل یک مسیله را پیش روی اهل فن قرار می‌دهد.
از این منظر باید بگویم قدم‌زدن نه صرفا یک کار بیهوده برای حداکثر کاهش وزن که یک بستر وسیع برای تماشا و مزرعه‌ای بی‌انتها برای برداشت خلاقیت و فرصتی بی‌بدیل برای بیرون‌آمدن از بن‌بست‌های فکری است.
قدم‌زدن در شهر امروز یک فن، یک روش و سبک مدارا و زندگی است، برای هر کسی که از ظن خود یار آن شده باشد. پیاده‌روی آرام‌بخش است برای کسی که عصبانی است، بستر اکسیژن و نفس تازه است برای کسی که در بند کلیشه‌هاست، فرصت ایده‌یابی است برای آن که سوژه‌های کاری و هنری‌اش را از دست داده است و بهترین جا برای تماشاست برای آنکه امید و انگیزه‌اش را برای ادامه کمرنگ دریافته است.
در شهرهای بزرگی همچون تهران بستر فراخ تماشا گیر هر کسی نمی‌آید و اهل هنر و اندیشه عموما منظر عمیقی برای کنجکاوی و لذت و برداشت از محیط پیرامونی خود ندارند. قدم‌زدن به نوعی فراخ‌کردن چشم‌اندازه‌هایی است که پنجره‌های خانه‌ها دیگر آن را از دست داده‌اند. به قول اخوان در این قوطی‌های کبریت که خانه‌های ما شده‌اند: «نفس، کز گرمگاه سینه می‌آید برون، ابری شود تاریک. چو دیوار ایستد در پیش چشمانت».
ایده، کلمه، آفرینش و خلق از هوا وحی نمی‌شود و عمدتا وابسته به محیط و منظره‌ پیرامونی و در رویت هنرمند، اندیشمند یا نویسنده است. اگر در گذشته جوشش در خلوت و کشف در اندرون رخ می‌داد، دیگر این روش و سبک جواب نمی‌دهد و اگر بخواهیم حرف کارآمد، به‌روز و متناسب با جامعه گفته شود، امروز مراجعه به بیرون و قدم‌زدن و تماشا محل کشف و شهود و جوشش است و عمده آنچه امروز به عنوان ارزش افزوده به جهان عرضه می‌شود، حاصل مراوده در درجه اول و قدم‌زدن در درجه دوم و تماشای درست در درجه سوم است که البته قدم‌زدن با خود تماشا را نیز دارد.
قدم‌زدن سوای آنچه گفته شد، یک مد عاشقانه هم هست که در آن نیز مشاهده‌گری بسیار پراهمیت است و جد و جهد زیستن و بیقراری بیداد می‌کند. قدم‌زدن یا پیاده‌روی ظرف تماشا و تسلای توأمان هستند که هر دو برای خلاقیت و زیست رشد یابنده زندگی خلاق همچون آب و آفتاب حیاتی و موثر و لازمند. حال که شهرها به دست دیوارها و برج‌ها احاطه و دامنه دید تا جایی که چشم کار می‌کند، محدود شده است، باید پیاده‌روی را در آن باب و به یک مُد شهری بدل کرد تا بتوان با گذر از کنار این دیوارها و برج‌ها و باروها، مردمان و شکل زیست و محیط پیرامونی گسترده‌تری را در اختیار و از پیش چشم گذراند، تا قدری فکر از خندق شهرهای اینچنین به درآید و اندیشه مفری و مجالی برای عبور بیابد و خلاقیت کاربست اصلی خود را به کار بگیرد و محتوای متناسب با زندگی شهری، اما دو قدم جلوتر استخراج شود. شهود آدمیان گذشته به پیوستن به دشت و دمن بوده است و شهود آدمیان شهرنشین و مدرن‌شده امروزی به گشتن و قدم‌زدن و مراوده‌داشتن که کلید هر چیزی را شاید بتوان همین بیرون‌زدن و بعد از آن قدم‌زدن و بعد از آن مراوده‌داشتن دانست. هنرمند، نویسنده، مخترع و حتی پژوهشگر تا حدی می‌تواند از خلوت و از کتاب و از اینترنت ایده‌های خود را بجوید و چارچوب کاری خود را ترسیم کرده و به خروجی برسد. درست آنجا که این همه در خلوت به بن‌بست می‌رسد و جهان ذهنی آدمی اسیر تکرار می‌شود، این پیاده‌روی و عزیمت به بیرون به قصد تماشا و تکلم است که می‌تواند نجات‌بخش باشد و هنرمند را با ایده‌های تازه، داستان‌نویس را با روایت‌های نو و مخترع و پژوهشگر و اندیشمند را با جهان دیگر آشنا سازد. بر این اساس قدم‌زدن و پیاده‌روی نه یک مُد حمل‌ونقلی که بلکه یک مُد کشف و شهود خردمندانه است که شاید در میان دیگر روش‌های کسب خلاقیت باید آن را آموزش، ترویج و گسترش داد و برای هر رشته‌ای و هر انسانی در هر سطح سلیقه زیستی و کاری آن را توصیه کرد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/154265/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جود بلینگام: از کودکی رویای این شب‌ها را می‌دیدم

فدراسیون فوتبال در تلاش برای محقق کردن شعار جهانی لذت فوتبال

خلاقیت دانشجویی! معرفی اعضای پروژه درسی مانند یک ترکیب فوتبالی

توهین هواداران رئال مادرید به لیونل مسی در آستانه جدال با بایرن مونیخ؛ حرام‌زاده!

شادی متفاوت رودیگر و آلابا پس از بازی؛ تکرار شادی معروف با صندلی!

خلاصه بازی رئال مادرید 2 - بایرن مونیخ 1

صحنه بحث برانگیز و اشتباه عجیب داور!

احساساتی شدن خوسلو پس از سوت پایان بازی رئال مادرید و بایرن مونیخ

کارلو آنچلوتی و هم خوانی سرود رئال مادرید با هواداران حاضر در ورزشگاه

امتناع ریو فردیناند از پا گذاشتن روی لوگوی رئال مادرید هنگام ورود به زمین سانتیاگو برنابئو

اشتباه نویر رئال رابه گل تساوی رساند

گل دوم رئال که مشکوک بود ولی پذیرفته شد

بررسی صحت گل دوم رئال مادرید با شبیه سازی زمین

لحظه صحیح اعلام شدن گل دوم رئال مادرید و انفجار سکوهای برنابئو

وزیر ورزش: صداوسیما باید حق پخش را بدهد

رستگاری کهکشانی‌ها با کامبک 3 دقیقه‌ای؛ رویای فینال تمام آلمانی بَر باد رفت

نامه رسمی پرسپولیس با اشاره به استقلال!

اولین تلاش هری کین در نیمه دوم بی نتیجه ماند

دو سیو دیدنی نویر اجازه ورود توپ رئال را نداد

شور و هیجان حفیظ دراجی، گزارشگر معروف عربی هنگام گزارش بازی رئال مادرید و بایرن مونیخ

گل اول بایرن مونیخ به رئال مادرید

گل رئال مادرید به بایرن مونیخ که مورد قبول قرار نگرفت

ضربه خطرناک هری کین که نتوانست بایرن را به گل دوم برساند

ضربه کرنر بایرن مونیخ به تیرک افقی دروازه خورد

گزارش زنده: رئال مادرید 0-1 بایرن مونیخ

عصر ایران: به جای سرک کشیدن به «بستر» دیگران ، حواس تان به «سفره» مردم خودمان باشد

ترور یک اسرائیلی در مصر همزمان با آغاز یورش به رفح

آمریکا و اسرائیل به نقطه شکست رسیدند؟

ترکیب رئال مادرید و بایر ن مونیخ در بازی امشب

موقعیت بسیار خوب برای رئال که به تیر خورد

ایکر کاسیاس درمیان ازدحام هواداران رئال مادرید وارد برنابئو شد

ازدحام شدید هواداران رئال مادرید پشت درب های ورزشگاه سانتیاگو برنابئو

جو سکو های ورزشگاه سانتیاگو برنابئو، لحظاتی قبل از شروع بازی رئال مادرید و بایرن مونیخ

ضربه زیبای هری کین که از کنار دروازه به کرنر رفت

سیو فوق العاده نویر باز هم بایرن را نجات داد

هاشمی: بیشترین بودجه به فدارسیون کشتی می‌رسد

قربانی: همه بازی کثیف را دوست دارند

لونین کین را ناکام گذاشت در ثانیه های آخر نیمه اول

گزارش زنده: رئال مادرید 0-0 بایرن

نظرات پورمحمدی دربارۀ شخصیت‌های معروف: فردوسی‌پور باسواد و خاص، فروغی خیلی سیاسی و جبلی کم زور است

گامبو!! درُ میزنی واسه چی؟

ویژه برنامه‌های تلویزیون در دهه کرامت

‏‎بیکاری من در سینما ارتباط مستقیم داشت با متاهل بودنم!

اجرای قطعه پرطرفدار «دسپاسیتو» توسط نوازنده اکوادوری رائول تورس

این وسیله یک نجات غریق در مواقع اضطراری است

شاعرانه/ عمق تاریک تمام خوابها را لمس می سازم

راه بازار اجاره از بازار مسکن جدا شد؛ آمارهای نگران‌کننده برای مستاجران

میزان واردات هواپیما و هلی‌کوپتر به کشور در دولت سیزدهم اعلام شد

دعوت مدیر ورزشگاه دستگردی به جلسه بازی پرسپولیس

اینتر قرارداد اینزاگی را 5 دقیقه‌ای تمدید می‌کند!