راه ترقی

آخرين مطالب

تحکیم روابط تهران-بغداد؛ دستاورد سفر رئیس قوه قضائیه به عراق سياسي

تحکیم روابط تهران-بغداد؛ دستاورد سفر رئیس قوه قضائیه به عراق
  بزرگنمايي:

راه ترقی- آیت الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران دوشنبه شب در راس این هیات بلندپایه قضایی به دعوت «فائق زیدان» رییس شورای عالی قضایی عراق وارد عراق شد.

شهیدان سلیمانی و المهندس به امت اسلامی تعلق دارند

آیت الله رئیسی در بدو ورود در محل شهادت فرماندهان شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده پیشین نیروی قدس و حاج ابومهدی المهندس معاون رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق و همراهانشان در حومه فرودگاه بغداد حضور یافت و به مقام شامخ این دو شهید ادای احترام کرد.

حضور آیت الله رئیسی در مکان شهادت این فرماندهان شهید به عنوان اولین برنامه سفر به عراق، حاوی این پیام بزرگ و مهم بود که جمهوری اسلامی ایران در پیگیری این پرونده عزمی جدی در بالاترین سطوح دارد و تا زمان مجازات همه آمران و همدستان و عاملان این جنایت، آن را پیگیری خواهد کرد.

رئیس قوه قضائیه در سخنرانی خود در کنار یادمان فرماندهان شهید بر این نکته تاکید کرد که این دو شهید بزرگوار نه به ایران و عراق بلکه متعلق به امت اسلامی و بشریت هستند.

آیت الله رییسی افزود: این دو قهرمان و همراهانشان قهرمانان مبارزه با تروریسم بودند و این دو قهرمان امنیت ساز برای عراق و ایران و منطقه بودند و آن‌هایی که این‌ها را به شهادت رساندند، کسانی هستند که نمی‌خواهند مردم ایران و عراق در امنیت زندگی کنند.

وی ادامه داد: اینجا مشهد سرداران بزرگ اسلام است که خون عراقی و ایرانی در این نقطه پیوند خورده است؛ در جای جای منطقه خون سلحشوران ایرانی و عراقی بهم پیوند خورده است.

پیگیری پرونده ترور شهیدان سلیمانی و المهندس مهمترین برنامه سفر رئیس قوه قضائیه و هیات بلندپایه همراه به عراق بود که در همه دیدارهای وی در بغداد بر آن تاکید شد.

استقبال پرشور مردم در سایه تاکید بر پیوندهای دینی

تشرف به زیارت حرم امامین کاظم و جواد (ع) در شهر مقدس کاظمین دومین برنامه سفر رییس قوه قضاییه و هیات همراه بود تا تاکیدی بر پیوند دینی و عقیدتی دو ملت باشد.

در طول مسیر حرکت آیت الله رئیسی و هیات همراه تا صحن حرم مطهر، مردم عراق با سردادن شعارهایی نسبت به سفر میهمان بلندپایه ایرانی خود ابراز احساسات کرده و خرسندی خود را از آن ابراز داشتند. آنها همچنین در طول این مسیر شعارهایی علیه آمریکا سر دادند.

دیدار با فائق زیدان و امضای سه یادداشت تفاهم

رئیس قوه قضائیه و هیات همراه روز سه شنبه با حضور در مقر شورای عالی قضایی عراق در بغداد مورد استقبال رسمی رییس شورای عالی قضایی عراق قرار گرفت.

این مراسم با حضور گستره مقامات قضایی عراق برگزار شد و شمار زیادی از نمایندگان رسانه های ایرانی و عراقی نیز آن را  پوشش خبری دادند .

زیدان و آیت الله رئیسی متعاقب این مراسم، دیدار و رایزنی رسمی را در مقر ساختمان مرکزی شورای عالی قضایی عراق آغاز کردند.

رییس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران در این دیدار با تاکید بر لزوم تنبیه آمریکایی ها در ماجرای ترور فرماندهان مقاومت؛ شهید حاج قاسم سلیمانی و حاج مهدی المهندس، گفت که اگر آمریکایی ها در این جنایت تعقیب نشوند، جرات پیدا می‌کنند و نه تنها در عراق بلکه در کشورهای مختلف جنایات مشابهی انجام می‌دهند.

آیت الله رئیسی تصریح کرد: ما خودمان را موظف می‌دانیم که همکاری لازم با جنابعالی و همکاران شما داشته باشیم و همکاران ما با تشکیل کمیته ‌ای ویژه تلاش می‌کنند مستندات لازم برای پیگیری حقوقی موضوع را جمع آوری کرده و کمال همکاری را با دستگاه عراق داشته باشند.

رئیس دستگاه قضایی کشورمان تصریح کرد: ممکن است برخی مجازات مجرمین را بعید بدانند، اما یقینا چنین مجازاتی ان شاالله «نراه قریبا» (به زودی خواهیم دید) خواهد بود.

آیت الله رئیسی یادآور شد: ما به این سخنان امام خامنه‌ای که فرموده اند ظالمان در حال افول هستند ایمان داریم و این افول و نشانه‌های آن را به برکت خون حاج قاسم و ابومهدی المهندس و دیگر شهدا به خوبی لمس می‌کنیم.

در این جلسه، فائق زیدان رئیس شورای عالی قضایی عراق نیز با ابراز خرسندی از سفر آیت الله رئیسی، این سفر را فرصتی مناسب برای تقویت و توسعه همکاری‌ های قضایی دو کشور و تعمیق گفت و گوهایی که در سفر وی به تهران صورت گرفت، دانست.

رئیس شورای عالی قضایی عراق گفت: بعد از طی شدن فرآیندهای لازم، حکم جلب عاملان ترور فرماندهان مقاومت را صادر کرده ایم، اما تحقیقات در این زمینه همچنان ادامه دارد.

وی افزود: تمام اطلاعات برادران ایرانی در اختیار ما قرار گرفته و این همکاری‌ها تا زمان حصول نتیجه و ابراز رضایت خانواده‌های شهدا ادامه خواهد داشت.

رئیس شورای عالی قضایی عراق به موضوع عفو محکومان ایرانی در زندان‌های عراق پرداخت و با تایید این مسئله تاکید کرد که این موضوع را از رئیس جمهور و نخست وزیر کشورش درخواست خواهد کرد.

بعد از پایان رایزنی های آیت الله رئیسی و فائق زیدان، سه یادداشت تفاهم همکاری در حوزه قضایی بین دو کشور امضا شد.

یادداشت تفاهم همکاری های قضایی به امضای دادستان های کل دو کشور، یادداشت تفاهم سازمان بازرسی به امضای وزیر دادگستری عراق و رییس سازمان بازرسی کل کشور و یادداشت تفاهم سوم در خصوص زندان های دو کشور از طرف ایران، به امضای رییس سازمان زندان های کل کشور رسید.

آیت الله رئیسی و فائق زیدان سپس در نشست خبری مشترک شرکت کردند و رئیس قوه قضائیه در این نشست از اقدامات دستگاه قضایی عراق در پرونده ترور فرماندهان مبارزه با تروریسم شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس تشکر و ابراز امیدواری کرد که همکاری اطلاعاتی و قضایی بین دو کشور در این پرونده به سرانجام برسد و درس عبرتی برای همه مجرمین شود.

آیت الله رئیسی با ابراز خرسندی از رایزنی ها و سه یادداشت تفاهم امضا شده گفت که در این رایزنی ها درباره گسترش مناسبات حقوقی بین دو کشور بحث و گفت و گو شد.

وی از جمله مباحث مورد بحث با طرف عراقی را در خصوص تردد زائران و تبادلات تجاری بین دو کشور عنوان کرد و ادامه داد که این حوزه نیازمند ساز و کار حقوقی است و همکاری دستگاه قضایی دو کشور می تواند در امر تردد زائران و موضوع داد و ستدهای تجاری تسهیل ایجاد کند.

رییس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران دومین موضوع بحث را در حوزه همکاری دو کشور در امر مبارزه با فساد خواند و گفت که هم ایران و هم عراق اعلام کرده اند که تصمیم جدی برای مبارزه با فساد دارند و یادداشت تفاهم در این خصوص بین هیات مبارزه با فساد عراق و سازمان بازرسی کل کشور به امضا رسید.

آیت الله رئیسی یکی دیگر از مسائل مهم مورد بحث را پرونده استرداد مجرمین ذکر کرد و افزود که استرداد اموال و مجرمین از مسائلی بود که مورد تاکید دو طرف قرار گرفت.

وی به قضیه خانواده هایی اشاره کرد که یکی از والدین آنها ایرانی یا عراقی هستند و گفت با توجه به اینکه مسئله خانواده های مشترک هم با توجه به اینکه خانواده های زیادی به این شکل بین دو کشور وجود دارند، از پرونده های مورد بحث بود.

وی تاکید کرد که در این خصوص تصمیم گرفته شد یک کمیته مشترک برای پیگیری و حل و فصل این نوع  پرونده ها تشکیل شود.

رییس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران آخرین پرونده مورد بحث را مسئله زندانیان ایرانی در زندان های عراق وبالعکس اعلام کرد وافزود که قرار شد این قضیه در جلسات بعدی با نخست وزیر و رییس جمهوری عراق نیز پیگیری شود.

رییس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه سپس از موزه دستاوردهای قضایی عراق بازدید کردند.

حضور در مراسم سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و دیدار با عشایر

آیین ویژه چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران روز سه شنبه با حضور رئیس قوه قضائیه در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

در این مراسم که با مشارکت اقشار مختلف مردم عراق اعم از شخصیت و رهبران برجسته سیاسی، روحانیون و فضلای شیعه و اهل سنت، اقلیت های دینی، سران عشایر و مجاهدان عراقی مبارزه با تروریسم همراه بود، آیت الله رئیسی و هیات همراه وی و همچنین «ایرج مسجدی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد حضور داشتند.

آیت الله رئیسی در سخنرانی خود در این مراسم خطاب به ملت عراق گفت که رمز پیروزی انقلاب اسلامی ایران، وحدت و انسجام ملی بود و توصیه همیشه امام راحل (ره) و توصیه امروز رهبر معظم انقلاب و مرجعیت انسجام و وحدت و یکپارچگی و چنگ زدن به ریسمان نجات بخش خداوندی است.

وی تاکید کرد که آمریکا و به اصطلاح نیروهای ائتلاف مشکل هیچ ملتی را حل نکرده و نمی کنند و سابقه امریکا در هیچ منطقه ای ایجاد امنیت نبوده بلکه خودش موجب ناامنی در منطقه است.

رییس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران افزود: آنها که امنیت در عراق را ایجاد می کنند، خود ملت عراق و جوانان و فرهیختگان عراق این کشور هستند.

آیت الله رئیسی افزود که ما به نام ایران اسلامی می گوییم که خواهان عراقی قوی، عزیز، مقتدر، شجاع و مقاوم در مقابل دشمن هستیم و خواهان عراقی مستقل هستیم که بتواند روی پای خود بایستد و دشمن را مایوس کند.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد که عراق همچنان که در مقابل ظالمان و متجاوزان و تکفیری ها از خود کارنامه درخشان نشان داده، از این پس در برابر همه متجاوزان با همبستگی ملی و همبستگی با همه مسلمانان در منطقه از خود جلوه ای گویاتر و موثرتر نشان دهد.

وی در ادامه گفت که خون شهید المهندس و سلیمانی با یکدیگر مخلوط شد این اختلاط رمز پیوند دو ملت ایران و عراق است.

آیت الله رئیسی  سه شنبه شب نیز با جمعی از سران عشایر شیعه و اهل سنت عراق دیدار و در آن تاکید کرد که عشایر نشان داده اند که تجلی دهنده جبهه مقاومت اسلامی در منطقه هستند.

دیدار با نخست وزیر و تقدیر از تصمیم عراق برای اخراج نظامیان آمریکایی

رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران سه شنبه شب دردیدار با نخست وزیر عراق، با تقدیر از تصمیم این کشور برای اخراج نیروهای آمریکایی، زمان بندی برای اجرای مصوبه پارلمان عراق را مهم ارزیابی کرد .

آیت الله رئیسی در ادامه سخنانش به بیان پنج نکته محوری در خصوص تعاملات حقوقی و قضایی بین ایران و عراق پرداخت

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: آمریکا با ترور شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس حاکمیت، سیادت و قوانین عراق را نقض کرده و ما تأکید داریم این پرونده هر چه سریع تر با همکاری ایران و عراق به نتیجه بایسته برسد.

رئیس قوه قضائیه سلام رهبر معظم انقلاب اسلامی را به ملت و دولت عراق ابلاغ کرده و برای ملت عراق آرزوی اعتلا و پیشرفت و برای دولت عراق اقتدار و موفقیت مسالت کرد.

نخست وزیر عراق نیز روابط دو کشور را ممتاز توصیف کرده و با تأکید بر اهمیت همگرایی بیشتر در روابط تهران – بغداد تصریح کرد: از وقتی که مسئولیت نخست وزیری را بر عهده گرفتم تلاش کردم روابط دو کشور در همه سطوح برای تأمین منافع ملت عراق و منطقه توسعه یابد.

وی همچنین از پیشنهادات 5 گانه رئیس دستگاه قضایی کشورمان برای حل مسائل حقوقی و قضایی بین دو کشور و همچنین تسهیل امر زیارت استقبال کرد.

دیدار با رئیس جمهور و تاکید بر افزایش مناسبات به رغم خواست دشمنان

رییس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران ظهر چهارشنبه با «برهم صالح» رئیس جمهوری عراق دیدار کرد و گفت: پیوند دو ملت ایران و عراق ریشه در باورها، اعتقادات و تمدن دو کشور دارد و به رغم خواست دشمنان، مناسبات ملت و دولت ایران و عراق در حال افزایش است.

آیت الله رئیسی با اشاره به مبارزات فرماندهان جریان مقاومت در منطقه برای مقابله با داعش تصریح کرد: اکنون نیز، درحالیکه عراق، سوریه و ایران و کشورهای منطقه، با همکاری یکدیگر بقایای داعش را از بین می برند، آمریکایی ها به غیر از جابجایی داعشی ها در منطقه کار دیگری نمی کنند.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه آمریکا و همراهانش در طول تاریخ هیچ ملتی را خوشبخت نکردند و هیچ گره ای را از کار مردم نگشودند متذکر شد: سعادت مردم باید به دست توانای ملتها و دولتهای مستقل رقم زده شود.

برهم صالح نیز سفر آیت الله رئیسی به عراق را پیام مهمی برای عراق و منطقه دانست که دارای ابعاد مختلفی است و تصریح کرد: دولتهای ایران و عراق با همکاری مشترک و نزدیک امور را پیش می برند و در سالهای اخیر پیشرفتهای خوبی در مناسبات داشته ایم.

وی در ادامه با اشاره به ویژگی های مشترک ایران و عراق گفت که روابط بنیادین این دو کشور باید به گونه ای تحکیم شود که هیچکس دیگر نتواند آن را به هم بزند.

برهم صالح همچنین بر لزوم تقویت حاکمیت عراق تاکید کرد و گفت که عراق ضعیف، محلی برای اختلافات و آشوب است.

وی با بیان اینکه نظام سابق یک جنگ کور را بر ما تحمیل کرد ولی ما از این مرحله به طور کامل عبور کردیم گفت: عراق مستقل و دارای حاکمیت می تواند هم‌پیمان و تکیه گاهی برای ایران باشد.

تاکید بر همکاری با همسایگان و مبارزه با تروریسم و فساد

آیت الله رئیسی چهارشنبه شب در گفت وگو با تعدادی از شبکه های تلویزیونی از جمله شبکه تلویزیونی عراقی «العهد» گفت که چشم انتظار همکاری با عراق و کشورهای همجوار هستیم و این امر از اولویت برای ما برخوردار است.

وی تاکید کرد که جنایت ترور فرماندهان شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس نقض عرف های بین المللی و حاکمیت عراق بود و باید عاملان آن مجازات شوند.

رییس قوه قضائیه درباره انرژی هسته ای نیز گفت که ما در زمینه انرژی هسته ای هرگز متوقف نخواهیم شد و در زمینه دفاعی هر روز شاهد توسعه و پیشرفت هستیم.

آیت الله رئیسی تصریح کرد که تحریم های آمریکا علیه ایران مانع ما نخواهد شد و جلوی ما را برای صادرات نفت نخواهد توانست بگیرد.

وی خاطرنشان ساخت که داعش ساخته آمریکا است و صهیونیست ها و آمریکا آن را برای کسب منافع خود ایجاد کردند.

آیت الله رئیسی درخصوص مبارزه با فساد گفت که هر کشوری می خواهد عدالت را اعمال کند، باید با فساد مبارزه کند.

وی درخصوص ایران گفت: مبارزه با فساد یکی از اصول جمهوری اسلامی ایران است.

رییس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که ما بارها تکرار کرده ایم هیچ خطوط قرمزی برای مبارزه با فساد وجود ندارد.

رییس قوه قضاییه همچنین گفت که ایران آماده همکاری برای مقابله با تروریسم داعشی است و باید کشورهای منطقه در مبارزه با این جریان تروریستی جدی باشند.

دیدار با رئیس مجلس و تاکید بر ارتباط عمیق و عقیدتی دو ملت عراق و ایران

رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه شب در دیدار با «محمد الحلبوسی» رئیس مجلس عراق از ایستادگی ملت عراق در برابر گروه تروریستی داعش و همکاری‌های ایران در این عرصه به عنوان نمونه‌هایی از علاقه و پیوند دو ملت یاد و تاکید کرد: ارتباط دو ملت عراق و ایران، ارتباطی عمیق، تمدنی و عقیدتی است که دو ملت را به هم پیوند داده است.

رئیس قوه قضاییه با تقدیر از اقدام پارلمان عراق و پیگیری‌های رئیس مجلس این کشور و رای نمایندگان مردم برای اخراج آمریکایی‌ها تصریح کرد: حضور آمریکا در هیچ منطقه‌ای امنیت آور نیست. امنیت هر منطقه باید توسط مردم و نیروهای مسلح و دولت‌ها تامین شود نه توسط آمریکا و بیگانگان.

رئیس قوه قضاییه گفت: ایران ارتباط خود را با هیچ کشوری قطع و کم یا کمرنگ نکرده مگر آنکه آن کشور به خاطر دلدادگی به بیگانگان سطح روابط خود را کاهش داده باشد.

آیت الله رئیسی از عربستان سعودی به‌عنوان نمونه‌ای از این کشورها یاد کرد که هر چه به آمریکا دلبسته‌تر و نزدیک‌تر شد، روابط سیاسی خود را با ایران کاهش داد.

رئیس دستگاه قضا همچنین ایران هراسی و اختلاف افکنی بین گروه‌های عراقی را توطئه تبلیغاتی آمریکا دانست که با جنگ روانی و تبلیغاتی به دنبال بر هم زدن روابط دوستانه ایران با نیروهای عراقی است.

رئیس مجلس عراق با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران مواضع بسیار روشنی در منطقه مقابل تروریست‌ها داشته است، گفت: ملت عراق قدردان مساعدت‌های ایران در امر مبارزه با تروریست‌ها هستند.

الحلبوسی همچنین گفت که رهبران عراق و نمایندگان مجلس این کشور بسیار علاقمندند که با همسایگان به ویژه ایران همکاری و تعاملات گسترده داشته باشند چرا که این امر موجب ثبات هرچه بیشتر عراق می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه همکاری مشترک ایران و عراق علیه داعش تجربه مثبت و سازنده‌ای در روابط بین این دو کشور بر جای گذاشت، مراتب قدردانی دولت و ملت عراق از حمایت‌های ایران را ابراز داشت.

رئیس مجلس عراق خاطرنشان کرد: رهبران عراق در قالب دستگاه‌های اجرایی و نهاد قانونگذاری و نظام قضایی تلاش می‌کنند روابط کشورشان با ایران هر روز بیش از پیش تقویت و مستحکم شود.

اعتماد به آمریکایی‌ها خطاست

رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران در آخرین روز سفر سه روزه به عراق و در دیدار هوشیار زیباری فرستاده ویژه مسعود بارزانی با وی در بغداد گفت: تاریخ نشان داده که اعتماد کردن به آمریکایی‌ها خطاست؛ چراکه آن‌ها دوستدار و دغدغه‌مند مردم عراق یا اقلیم کردستان یا ایران نیستند.

رئیس قوه قضاییه در این دیدار رابطه کردها با ایران اسلامی را رابطه‌ای عمیق و ریشه دار مبتنی بر فرهنگ و تاریخ مشترک و رابطه‌ای کاملا تمدنی دانست.

رئیس قوه قضاییه گفت: جمهوری اسلامی همواره آرزومند است مردم کردستان عراق در آرامش و آسایش زندگی کنند و روزهایی که کردستان عراق مورد تعرض داعشی‌ها قرار گرفت همه ایرانی‌ها احساس می‌کردند که خانه و وطن خودشان مورد تعرض دشمن قرار گرفته است.

آیت الله رئیسی خاطرنشان کرد: در آن روزها حاج قاسم سلیمانی مثل کسی بود که تهران، مشهد یا کرمان مورد تعرض دشمن قرار گرفته و با احساس مسئولیتی مضاعف برای دفاع از کردستان عراق و کردها به مصاف داعشی‌ها رفت.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه حفظ امنیت، آسایش و آرامش کردستان عراق برای جمهوری اسلامی ایران اهمیت ویژه دارد، حضور آمریکا در منطقه را مخل امنیت و آسایش مردم منطقه دانست.

آیت الله رئیسی در بخش دیگری از سخنانش به ذکر دو توصیه به مسئولان اقلیم کردستان عراق پرداخت که اولین توصیه مربوط به استرداد مجرمین متواری شده به اقلیم کردستان بود.

دومین توصیه آیت الله رئیسی به مسئولان اقلیم کردستان عراق توجه به فرهنگ غنی کُردی و واکسینه کردن جامعه در برابر فرهنگ مهاجم غربی بود.

هوشیار زیباری وزیر خارجه سابق عراق و فرستاده ویژه مسعود بارزانی نیز در این دیدار با اشاره به تاریخ و فرهنگ و مبارزات مشترک ایران و کُردها علیه رژیم دیکتاتوری صدام و تروریست‌های داعش گفت که ما از دغدغه‌های جمهوری اسلامی نسبت به مسائل مشترک قدردانی می‌کنیم.

وی یکی از این دغدغه‌های مشترک را مبارزه با تروریست‌های داعش عنوان کرد و گفت: من و سفیر ایران در عراق شاهدی زنده بر تلاش جمهوری اسلامی ایران و شهید سلیمانی در کمک به اقلیم کردستان عراق در روزهای سخت مبارزه با داعش بودیم و آن را هرگز فراموش نمی‌کنیم.

زیباری تصریح کرد: ما انسان‌های ناسپاسی نیستیم و آقای بارزانی در اولین اظهارنظر خود تصریح کرد که ایران اولین کشوری بود که به ما در متوقف کردن حمله داعش کمک کرد و این بخشی از تاریخ و مسیری است که ما پیموده ایم.

وی گفت: ما خود را به مسئولان جمهوری اسلامی ایران نزدیک احساس می‌کنیم.

فرستاده ویژه مسعود بارزانی در خصوص اجرای قانون استرداد مجرمین بین اقلیم کردستان عراق و ایران نیز اعلام آمادگی کرد و گفت که برای بازگرداندن مجرمین و مفسدین به ایران کاملا آماده همکاری با جمهوری اسلامی ایران هستیم.

دیدار با اقشار مختلف مردم عراق

آیت الله رئیسی در آخرین برنامه سفر سه روزه خود به بغداد عصر پنجشنبه با اقشار مختلف مردم عراق دیدار و در سخنانی تاکید کرد که مردم در ایران از مردم عراق به عنوان کریم و میهمانواز یاد می کنند.

آیت الله رئیسی تاکید کرد که رابطه بین ایران و عراق هرگز امکان فراق بین آنها نیست.

رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران همچنین تاکید کرد که رابطه بین دو ملت در عمق تاریخ ریشه دارد.

وی افزود که تاریخ اسلام در عراق با ریسمان محکم مرجعیت شیعه و حوزه نجف اشرف و مرجعیت در عراق همواره پیشگام مبارزه با استعمار و استکبار و تروریسم بوده است.

وی خاطر نشان ساخت که همه ما امیدواریم که دست هایتان را در دست هم بگذارید تا شاهد عراق عزیز، قوی و متحد که از امنیت و ثبات بهره مند است، باشیم.

آیت الله رئیسی افزود که جمهوری اسلامی ایران در کنار ملت عراق برای همیشه می ماند و این به برکت توصیه های رهبر معظم انقلاب اسلامی و خون شهیدان مان است.

وی خطاب به ملت عراق گفت که عراق قوی به طور موکد هدف برادران شما در جمهوری اسلامی ایران است؛ هرچند هیاهوی خائنان و رسانه هایشان فضا سازی برای اختلاف بین دو ملت است.

دستاوردهای سفر آیت الله رئیسی به عراق

آیت الله رئیسی رئیس قوه قضائیه پنجشنبه شب پس از بازگشت به تهران دستاوردهای این سفر را در جمع خبرنگاران تشریح کرد و گفت: اولین گام در این سفر، مسئله همکاری ‌های دوجانبه ما و دستگاه قضایی عراق در بررسی مسائل حوزه قضایی بود.

وی افزود: در مورد پرونده شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی ابومهندس تصمیم گرفته شد که همکاری نزدیکتری میان کارگروهی که توسط دستگاه قضایی عراق در این میدان فعال هستندد و کارگروهی که ما در ایران تشکیل دادیم، ایجاد شده و این موضوع جدی تر پیگیری شود.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: به هیچ عنوان نباید پرونده شهادت حاج قاسم سلیمانی مشمول مرور زمان شود و باید همواره در دستور کار باشد و مسئولین وزارت خارجه کار را دنبال کنند.

وی افزود: بازگشت برخی زندانیان ایرانی در عراق که مورد بررسی بخش کنسولی ما قرار گرفتند که می‌توانستند با یک عفوی به خانواده هایشان برگردند، به دستگاه قضائی عراق پشنهاد شد و مورد موافقت قرار گرفت. دهها زندانی هستند که می توانند مورد عفو قرار گیرند.

آیت الله رئیسی با اشاره به دیدار خود با مقام معظم رهبری پیش از سفر به عراق، گفت: قبل از سفر توفیق دیدار با مقام معظم رهبری را داشتم و پیشنهاد کردم چند زندانی عراقی که در زندان ایران هستند بتوانند مشمول عفو مقام معظم رهبری قرار گیرند که ایشان هم موافقت کردند.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه مبارزه جدی با فساد و مواد مخدر و فعال شدن قانون استراد مجرمین از مسائلی بود که در سفر به عراق مورد بحث قرار گرفت، عنوان کرد: همکاری دو کشور در مبارزه با پولشویی مورد بحث قرار گرفت و قرار شد به صورت جدی تری مورد پیگیری قرار گیرد.

آیت الله رئیسی با اشاره به مصوبه پارلمان عراق در خصوص اخراج آمریکایی ها از این کشور نیز گفت: اجرایی شدن قانون اخراج امریکایی ها از عراق باید دنبال و زمان بندی شود.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه با یک بررسی و تسهیل کار بازرگانان، می توان تجارت و بازرگانی ایران و عراق را تا دو برابر افزایش داد، تصریح کرد: در جلسات ما با مسئولین قضایی مطرح شد که باید حوزه داوری و دادگاه های تخصصی تجاری را در عراق باید فعال کنیم.

آیت الله رئیسی گفت: مسئولین قضایی عراق این وعده را دادند که برای تسهیل امر بازرگانی و تجاری تجار و بازرگانان، دادگاه های تخصصی تجاری را فعال کنند.

رئیس دستگاه با اشاره به امضای سه تفاهم نامه در سفر به عراق در حوزه های دادستانی کل کشور، وزارت دادگستری و سازمان زندان ها، گفت: همچنین قرار شد همکاری سازمان بازرسی کل کشور و سازمان نزاهت عراق در زمینه مبارزه با فساد بیشتر از گذشته شود.

آیت الله رئیسی با اشاره به دیدار با علمای شیعه و سنی، نمایندگان گروههای فعال و همچنین سران عشایر عراق گفت: عشایر همان ذخایر و گنجینه هایی هستند که حضورشان در مقابله با داعش مثال زدنی بود.

رئیس دستگاه قضا گفت: در تمام دیدارهای رسمی و غیررسمی سفر به عراق، طرفین عراقی به این نکته اذعان داشتند که نقش حاج قاسم سلیمانی در مبارزه با تکفیری ها و داعش در عراق نقشی مثال زدنی بود.

آیت الله رئیسی با اشاره به استقبال مردم بغداد و کاظمین در طی سه روز گذشته از هیئات قضایی ایرانی گفت: خود ما هم فکر نمی کردیم جوانان و مردم عراق علی رغم شرایط کرونایی اینگونه به میدان بیایند؛ این حضور نشان دهنده عشق مردم عراق به رهبر معظم انقلاب اسلامی و حاج قاسم سلیمانی بود. این مردم دائما اعلام می کردند که ما در صحنه حاضر هستیم و جلوی دشمنان خواهیم ایستاد.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به دعوت مسئولان اقلیم کردستان عراق از خود در جریان سفر سه روزه به عراق گفت: فشردگی برنامه های این سفر به نحوی بود که امکان عزیمت از بغداد به شهر دیگری وجود نداشت و لازم است که من از همین تریبون از مسئولین اقلیم کردستان عراق و سایر شهرهای این کشور عذرخواهی کنم که فرصت نشد خدمت آنان حضور پیدا کنیم. لکن از طرف اقلیم کردستان عراق هیاتی به بغداد اعزام شد و با ما دیدار و گفت وگو کرد.

آیت الله رئیسی در پایان گفت: امیدواریم مردم ایران اسلامی نتایج و برکات سفر به عراق از جمله موضوع لغو روادید را مشاهده کنند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/227027/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیگنال مثبت به بورس تهران

هشدار بانک جهانی درباره نفت 100 دلاری

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

پوستر فدراسیون فوتبال برای دیدار امروز فوتسال ایران و ازبکستان

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

پخش برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از فردا

بازسازی سکانس مشهور ترانه علیدوستی توسط صهبا شرافتی

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

فروش 9 میلیاردی «مست عشق» در دو روز

این چه سوزشی است که بر جان من پدید آمد؟!

عکسی از بازیگر سریال «جومونگ» پس از سال‌ها

آقای ناخدا ما آدمای بدی نیستیم

این کار را با مدیرتان نکنید!

موزیک ویدئوی متفاوت از قطعه وطنیِ همایون شجریان

موسیقی بی‌کلام زیبا و آرامش‌بخش «بهشت» با هنرمندی پیدر بی هلند

نماهنگ تماشایی آرون افشار بنام «شب رویایی»

پیامدهای تعطیل شدن روز پنجشنبه

رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور آغاز شد

دستگیری 4 نفر سر جلسه کنکور

داستان عجیب گم شدن حلقه ازدواج

وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین 1403 با واردات

به کار گیری منشی های خانم در ادارات کرمانشاه ممنوع شد

کشف مکان دقیق دفن افلاطون

پیش‌بینی وضعیت آب و هوا؛ سامانه بارشی جدی سه شنبه وارد کشور می‌شود

خبر خوش رئیس سازمان سنجش برای بازماندگان از کنکور به خاطر سیل

ماجرای قمه‌کشی در ارومیه

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969