مقام قوه قضائیه: بسیاری از موارد 209 گانه سقط جنین قانونی «غیرشرعی» است
اجتماعی
بزرگنمايي:
راه ترقی - تسنیم / مدیر گروه قصاص مرکز تحقیقات قوه قضاییه گفت: متاسفانه به شیوهای غلط یا با شیطنت، یک لیست بلندبالایی 209 موردی از مصادیق "حَرَج برای سقط جنین" تنظیم شده از جمله کوتولگی یا کوتاه بودن قد، شبکوری یا مراحلی که با عمل جراحی درمان میشود!
طبق آمار در کشورمان هر روز بیش از 1000 جنین توسط والدین کشته میشوند که تنها حدود 10 مورد آن قانونی است! در یک کشور اسلامی که اعتقاد دارد کشتن یک فرد بیگناه در پیشگاه الهی جرم است و قتل نفس محسوب میشود، سقط جنین بهراحتی توسط برخی از پزشکان تجویز میشود یا توسط خود والدین انجام میشود!
در رابطه با ابعاد هستیشناسی جنین، دیات سقط در مراحل مختلف سنی جنین، اشکالات قانون مربوط به سقط جنین و منع این عمل شوم از منظر شرعی با حجتالاسلام والمسلمین دکتر "رسول مزروعی" مدیر گروه قصاص مرکز تحقیقات قوه قضاییه گفتوگویی انجام دادهایم که در ادامه تقدیم مخاطبان ارجمند میشود:
"جنین" چه توصیف و تعریفی دارد؟
جنین شیء نیست و از ابتدای تشکیل، مرتبهای از وجود انسانی در آن محقق میشود و دارای روح است؛ در روایات و آیات قرآن نیز از جمله سه آیه از سوره ممتحنه در این رابطه تصریح به قتل جنین شده است؛ در آنجا تبیین میشود که اقدام به اسقاط و انداختن جنین، قتل است زیرا جنین انسان است و اسقاط آن حرمت دارد و از گناهان کبیره است، با توجه به مباحث فقهی که علامه جعفری رضوانالله مطرح کردند جنین از ابتدای تحقق خود از تخمک لقاء یافته، مرتبه روح انسانی در آن محقق است و قتل آن مستلزم پرداخت دیه است، ، این موضوع به هستیشناسی جنین مربوط میشود.
در مورد دیه جنین سقط شده و میزان آن بیشتر توضیح دهید؟
میزان دیه در مراحل مختلف تشکیل و تکامل جنین متفاوت است؛ به این شکل که در مرحله نطفهگی 20 مثقال طلا، در مرحله علقهای 40 مثقال طلا، در مرحله مضقه 60 مثقال طلا و... همین طور مبلغ دیه افزایش پیدا میکند؛ این نشان میدهد که از همان ابتدا مرتبهای از وجود انسان در جنین وجود دارد زیرا دیه در آیات و روایات در رابطه با انسان مطرح میشود؛ قانون مربوط به سقط جنین فاجعهآمیز است چون بحث قتل انسان است و قتل هر یک انسان به مثابه "فَکانَّما قَتَلَ النَّاسَ جمیعاً" حتی قبل از ولوج روح و تحت لوای قانون، مثل کشتن همه انسانهاست از این رو این موضوع خیلی اهمیت دارد.
منظور شما این است که در حال حاضر تحت پوشش "قانون سقط جنین" تخلف صورت میگیرد؟ مشکل این قانون چیست؟
بله! از آنجا که وضعیت اسقاط جنینهای قانونی، میزان محدودی است و در حدود 10 هزار جنین در سال است چون به اسم قانون تخلف صورت میگیرد با فاجعه بزرگتری روبهرو هستیم، اشکالات متعددی متوجه این قانون است از جمله بحث حَرَج که یک بحث فقهی است در این رابطه متأسفانه دقت نشده است و قانون به زعم خودش از آن تفسیر کرده است، لیست بلندبالایی شامل 209 مورد در این رابطه تهیه شده که در آنها مصداق حَرَج قرار گرفته است! از جمله کوتولگی یا کوتاه بودن قد، شبکوری یا مراحلی که با عمل جراحی درمان میشود! فقها وقتی بحث حَرَج را مطرح میکنند منظورشان مشقت خیلی شدیدی است که عرف نمیتواند آن را تحمل کند.
یعنی بسیاری از موارد 209 موردی که به واسطه آنها مجوز اسقاط جنین صادر میشود، مصداق درست و شرعی حَرَج نیستند؟!
بله! مشقتی که از آن تعبیر به حَرَج میشود، نوعاً و عرفاً غیرقابل تحمل است مثلاً بر اساس استفتایی، از حضرت آقا پرسیده شد، اگر دختر خانمی به دلیل تجاوز به عنف بچهدار شود، از باب عسر و هرج قبل ولوج روح اجازه سقط را دارد؟! حضرت آقا میفرمایند که این اجازه وجود ندارد؛ در اینجا میبینیم با اینکه عسر و حَرَج و وحشتناک بودن این مثال در جامعه و عرف ما بسیار غیرقابل تحمل و بزرگ است، با این حال اسقاط جنین مجاز شمرده نمیشود.
با این توضیح، چرا چنین لیست بلند بالایی تهیه و تدوین شده است؟
متاسفانه به شیوهای غلط یا با شیطنت، یک لیست 209 موردی تنظیم شده است که البته در ابتدا 60 مورد بود که در ادامه تا حدود 100 مورد و در نهایت به 209 مورد رسید! بحث دیگر موضوع چهار ماهگی و ولوج روح است؛ فتوایی که به صورت موردی از حضرت آقا در این باره گرفتند راجع به تالاسمی ماژور بوده است و با بیاطلاعی یا با شیطنت به یک ماده واحده تبدیل شده است؛ در فتوای رهبری حتی به 4 ماهگی اشاره نشده است و ایشان قبل از ولوج روح، سقط را با شرایطی مطرح میکنند که به این سادگی هم حاصل نمیشود؛ در ماده واحده مذکور قبل از ولوج روح در درون پرانتز به 4 ماهگی اشاره شده است، در حال حاضر تا چهارماهگی مجوز سقط صادر میشود.
بحث عدم قطعیت در تشخیص هم فاجعه دیگری در این حوزه است که این روزها در رابطه با اشکالات غربالگری بارداری هم مطرح میشود؛ این مسئله نیز به نوعی آمار سقط جنین را در کشور افزایش داده است؛ نظر شما در این باره چیست؟
جالب است که خود پزشکان میگویند هیچ چیز در پزشکی قطعی نیست؛ در رابطه با غربالگری مادران باردار میتوان گفت، تشخیصهای مبتنی بر سونوگرافی، قطعیت در تشخیص ندارند و ضریب خطا دارند که هم مربوط به خطای انسانی و هم مربوط به خطای دستگاهها و تجهیزات است.
از طرفی، در کل سونوگرافی قطعیت ندارد، فتوای مقام معظم رهبری و مراجع این است که در صورت تشخیص قطعی 3 پزشک این مجوز صادر میشود، در صورتی که مشاهده میکنیم اینطور نیست! در نشستی عدهای از متخصصین از من سؤال کردند، قطعی بودن به چه معنی است و من پاسخ دادم، یک سوال از شما میپرسم: در حال حاضر روز است یا شب؟! و آنها گفتند ما چنین قطعیتی را به هیچ وجه در پزشکی نداریم!
در این رابطه ادعا میشود که "آنژیو" و "اکوی قلب" هم نباید مجوزی برای عمل جراحی باشند! این مغالطه و اشتباه است زیرا در اینجا پای نجات جان یک انسان در میان است و وقتی 10 یا 20 درصد احتمال موفقیت عمل داشته باشیم کافی است و لازم نیست قطعیت پیدا کند، در حالی که سقط جنین به معنای کشتن یک انسان است و با موضوع قبلی قابل مقایسه نیست؛ تشخیص ناهنجاری جنین به معنای مجوزی برای کشتن نیست.
-
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱:۴۱
-
۴۹ بازديد
-
-
راه ترقی
لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/233963/