راه ترقی

آخرين مطالب

مذاکرات وین و رژیم های بی مسئولیت منطقه سياسي

مذاکرات وین و رژیم های بی مسئولیت منطقه
  بزرگنمايي:

راه ترقی- فعلا از تب و تاب هیجانات روزهای اول کمی کاسته شده و قرار است ادامه مذاکرات از فردا (پنجشنبه) پی گرفته شود،به همین خاطر عراقچی معاون وزیر امور خارجه هم اکنون در وین بسر می برد و خبرنگاران شبکه های مختلف نیز به انتظار دریافت اخبار جدید نشسته اند.

با این حال اکنون این سوال مطرح است که با توجه به شدت گرفتن تحرکات ضد ایرانی محور عبری - عربی، سرنوشت این تلاش های جاری به کجا ختم می شود؟ و به علاوه اینکه اساسا ضرورت تداوم گفت وگوها در وین چقدر است و به غیر از منافع آن برای مردم ایران، برای صلح و نظم جهانی و منطقه ای، چقدر اهمیت دارد؟

برای پاسخ به این سوالات ذکر چند نکته حائز اهمیت است؛

اولا ؛ ایران دشمنان قسم خورده دارد که  پیش از امضای توافق برجام توسط اعضای آن در سال 2015 میلادی تاکنون برای نابودی آن نقشه ها کشیده اند و هزینه های زیادی کرده اند.

عربستان و اسرائیل به عنوان دو بازیگر تنش آفرین منطقه ای، از تمامی قدرت لابی و پول خود برای ناکام گذاشتن توافق استفاده کردند و در این مسیر حتی از هزینه کردن برای نگهداشتن دونالد ترامپ در کاخ سفید دریغ نکردند.

آنها بعد از شکست ترامپ در انتخابات، از برنامه های ضد ایرانی خود دست بر نداشتند؛ سعودی ها از طریق تزریق پول به کانون های لابی گر خود در آمریکا و اروپا و همچنین اسرائیل با تنش آفرینی در منطقه، از طریق خرابکاری، عملیات تروریستی و حملات نظامی، به دو شکل مستقیم و غیر مستقیم!

اکنون نیز توپخانه این گروه از بازیگران فعال شده است و تمامی تمرکز خود را بر جلوگیری از پیشبرد مذاکرات جاری گذاشته اند.  فعالیت های تنش زا و خرابکارانه صهیونیست ها و بمباران خبری شبکه های سعودی ها در منطقه بی وقفه ادامه دارد، بطوری که بعد از خرابکاری و صدمه زدن به یک کشتی ایران در دریای سرخ، عملیات خرابکاری در تاسیسات نطنز هم به آن اضافه شد.

نگاهی به سرخط رسانه های اسرائیلی و سعودی در روزهای گذشته، به روشنی این جهت گیری سیاسی و رسانه ای توام با خرابکاری و اقدامات و تحرکات تروریستی را نمایان می کند.

گویا سود دولت و بازیگران کارشکن منطقه از ناکام ماندن مذاکرات برای بازگرداندن توافق برجام به نقطه صفر آن در سال 2018 و روزی که ترامپ با امضایش آمریکا را از آن خارج کرد، آنقدر اهمیت دارد که خود را به هر آب و آتشی بزنند.

حتی وقتی تل آویو و ریاض می خواهند خود را به عنوان بخشی از حل مساله هسته ای معرفی کنند و سعی دارند به هر ترتیب داخل مذاکرات جاری شوند  -اگرچه با بی اعتنایی مذاکره کنندگان روبه رو شده اند- اما تحرکات و عملکردشان نشان می دهد که دنبال حل مساله نیستند، بلکه قصد دارند ضربات خود را پیشاپیش بر هرگونه توافق احتمالی ، از داخل بزنند.

این روند در حالی است که دشمنان بین المللی و منطقه ای ایران خوب می دانند که موفقیت در مذاکرات جاری، در بطن و ماهیت خود یک گام تنش زدایانه تلقی می شود، به این مفهوم که می تواند یک الگو و مدل برای حل مسائل منطقه ای و رفع و دفع بحران ها باشد و این مطابق سیاست های تنش زا و بحران آفرین آنان نیست.

به این ترتیب هر روز تاخیر در حل مساله برای همه طرف ها، یک خسارت جدی و غیر قابل جبران محسوب می شود.

نکته بعدی که باید به آن دقت کرد؛ تاثیر برجام بر روند جنگ علیه تروریسم بود، بطوری که می توان به یاد آورد داعش درست در روزهای اوج بحران در منطقه طی سال های 2012 و 2013 به حرکت در آمد و بعد از توافق برجام در 2015 و کاهش تنش ها بود که جنگ علیه تروریسم و تکفیری ها سرعت بیشتری یافت.

نوار موفقیت های بین المللی و منطقه ای در جنگ علیه تروریسم اتفاقا تا زمانی که ترامپ از برجام خارج نشده و فیتیله تنش را بالا نکشیده بود، هیچگاه قطع نشد، اما از آن روز بار دیگر گروه های تروریستی جان تازه ای یافته اند و هسته های خفته آنان دوباره فعال شده است و به همین دلیل است که ادعاهای دولت های غربی بخصوص آمریکایی ها در ارتباط با جنگ علیه تروریسم، از اعتبار چندانی برخوردار نیست.

طی ماه های اخیر داعش هم در عراق و هم در سوریه بر تحرکاتش افزوده است؛ آنها که بعد از شکست در سوریه و بازپس گیری موصل در عراق، عملا شکست را پذیرفته و به مخفی گاههایی در غرب عراق و شرق سوریه پناه برده بودند، اکنون جسورانه تر اقدام به عملیات تروریستی می کنند که مخوف ترین آن اوایل بهمن ماه گذشته در میدان الطیران بغداد و با کشته شدن بیش از 30 تن همراه بود.

برخی دیگر از این گروه ها نیز به دلیل باقی ماندن پس ماندهای بحران در سوریه، رفته رفته در حال تبدیل به شرکت های پیمانکار می شوند که بطور دائم در حال جابجایی در سطح منطقه هستند؛ از جمله جنگجویان خشونت طلبی که رد آنان در ماه های گذشته از لیبی تا قفقاز و از آنجا تا یمن قابل رویت بوده است.

در صورت عدم حل کامل مشکلات منطقه و باقی ماندن وضعیت آن به شکل استخوان لای زخم، این گروه ها در آینده به باندهای سازمان یافته ای تبدیل خواهند شد که سراسر جهان را به کام جنگ خواهند کشید و دنیای ترسناکی را برای آیندگان ترسیم خواهند کرد.

علاوه بر اینها، شکست گفت وگوها و مذاکرات، جهان و منطقه را به سمت بحران هدایت می کند، گزینه ای که بر آورد هزینه های آن و خساراتی که به خیلی ها وارد می کند، پیشاپیش قابل احصاء نیست و تا زمانی که مساله حل نشود، رژیم های بی مسئولیتی مانند اسرائیل و عربستان دست از ماجراجویی بر نخواهند داشت و این می تواند برای آینده منطقه خطرناک باشد.

بنابراین، بیش از همه باید به آمریکایی ها متذکر شد که توپ موفقیت تلاش ها برای حل مساله در زمین شماست و بهتر است فرصت را از دست ندهید و با رفع کامل تحریم ها به سرعت به برجام بازگردد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/249347/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیگنال مثبت به بورس تهران

هشدار بانک جهانی درباره نفت 100 دلاری

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

پوستر فدراسیون فوتبال برای دیدار امروز فوتسال ایران و ازبکستان

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

پخش برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از فردا

بازسازی سکانس مشهور ترانه علیدوستی توسط صهبا شرافتی

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

فروش 9 میلیاردی «مست عشق» در دو روز

این چه سوزشی است که بر جان من پدید آمد؟!

عکسی از بازیگر سریال «جومونگ» پس از سال‌ها

آقای ناخدا ما آدمای بدی نیستیم

این کار را با مدیرتان نکنید!

موزیک ویدئوی متفاوت از قطعه وطنیِ همایون شجریان

موسیقی بی‌کلام زیبا و آرامش‌بخش «بهشت» با هنرمندی پیدر بی هلند

نماهنگ تماشایی آرون افشار بنام «شب رویایی»

پیامدهای تعطیل شدن روز پنجشنبه

رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور آغاز شد

دستگیری 4 نفر سر جلسه کنکور

داستان عجیب گم شدن حلقه ازدواج

وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین 1403 با واردات

به کار گیری منشی های خانم در ادارات کرمانشاه ممنوع شد

کشف مکان دقیق دفن افلاطون

پیش‌بینی وضعیت آب و هوا؛ سامانه بارشی جدی سه شنبه وارد کشور می‌شود

خبر خوش رئیس سازمان سنجش برای بازماندگان از کنکور به خاطر سیل

ماجرای قمه‌کشی در ارومیه

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969