راه ترقی

آخرين مطالب

رگولاتوری: طبق طرح مجلس، افزایش قیمت اینترنت بین کف و سقف تعرفه هم مجاز نیست اقتصاد

رگولاتوری: طبق طرح مجلس، افزایش قیمت اینترنت بین کف و سقف تعرفه هم مجاز نیست
  بزرگنمايي:

راه ترقی - ظاهرا اقدام آسیاتک و شاتل در افزایش قیمت اینترنت خارج از تعرفه مشخص‌شده سازمان تنظیم مقررات نیست. حال، ابعاد مبهم طرح مجلس مبنی‌بر افزایش‌نیافتن قیمت اینترنت بیش‌ازپیش در حال مشخص‌شدن است.

نمایندگان مجلس در لایحه قانون بودجه مصوب کردند که قیمت اینترنت در سال 1400 با وجود افزایش حق‌السهم دولت از درآمد اپراتورها گران نشود. این طرح از ابتدا با اعتراض شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ارتباطی و وزارت ارتباطات همراه شد؛ اما حالا زوایای پرابهام آن بیش‌ازپیش در حال نمایان‌شدن است. در هفته‌های اخیر، شرکت‌های شاتل و آسیاتک قیمت طرح نقره‌ای‌شان را حدود 25 درصد افزایش دادند. طبق گزارش کاربران زومیت ، شرکت‌های صبانت و های‌وب و پیشگامان نیز در سال جدید قیمت را افزایش داده‌اند. بااین‌حال، به‌نظر نمی‌رسد این افزایش قیمت بیشتر از سقف تعرفه تعیین‌شده سازمان تنظیم مقررات برای اینترنت باشد. درواقع، تعرفه‌ افزایش نیافته است! طبق طرح مجلس، حتی اپراتوری که اینترنت را زیر کف تعرفه می‌فروشد، نمی‌تواند افزایش قیمت دهد
مدیر‌کل نظارت بر سرویس‌های ارتباطی در سازمان تنظیم مقررات به خبرنگار زومیت گفت ب ا‌توجه‌به قانون بودجه سال 1400، هیچ شرکتی به افزایش تعرفه اینترنت مجاز نیست و هر اپراتوری که تعرفه را افزایش دهد، به اصلاح تعرفه به مبلغ پیشین ملزم است. محمد امامی افزود برداشت سازمان تنظیم مقررات طبق اعلام سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده فعلا این است که نمی‌تواند با افزایش قیمت اینترنت به‌هر‌صورتی موافقت کند. امامی به وجود بحث‌هایی درباره کم‌رنگ‌شدن نقش مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات درکنار قانون بودجه و تفاوت تعرفه و قیمت اینترنت اشاره کرد که حالا جزئیات بیشتری از آن را دراختیار زومیت قرار داد. به‌گفته مدیرکل نظارت بر سرویس‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری، تعرفه‌گذاری سازمان تنظیم مقررات با طرح مجلس دچار اختلال شده است. امامی می‌گوید شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ارتباطی در سال‌های گذشته برخی تأییدیه‌ها را اخذ کرده‌اند که با داشتن آن‌ها مجاز هستند قیمت اینترنت را در بازه‌های زمانی محدود یا چندماهه افزایش و کاهش دهند. برای مثال، طرح مناسبتی یا تعرفه‌های تخفیفی یا تشویقی ارائه کنند؛ اما آن‌ها حالا دچار ابهام شده‌اند و نمی‌دانند آیا می‌توانند دوباره چنین طرح‌هایی ارائه کنند یا خیر. مدیرکل نظارت بر سرویس‌های ارتباطی رگولاتوری می‌گوید سازمان در حال بررسی این موضوع است که نظام تعرفه‌گذاری را روشن و واضح کند تا شرکت‌ها به نحوه تعرفه‌گذاری توجیه شوند. او دراین‌باره توضیح می‌دهد که پیش‌از‌این شرکت‌ها می‌توانستند در چهارچوب تعرفه‌گذاری سازمان تنظیم مقررات و در کف و سقف تعرفه، قیمت اینترنت را برای طرح‌های مختلف مشخص کنند و از رگولاتوری تأییدیه بگیرند. بااین‌حال، از طرح مجلس این‌گونه برداشت می‌شود حتی اپراتورهایی که قیمتی زیر کف تعرفه اخذ می‌کنند، نمی‌توانند آن را افزایش دهند و این روند درنهایت شرکت‌های کوچک‌تر را ورشکست می‌کند. امامی تصریح می‌کند: مقاله‌ی مرتبط:
آیا آسیاتک و شاتل با مجوز رگولاتوری تعرفه اینترنت را افزایش دادند؟
برخی اپراتورها اینترنت را کمتر از کف تعرفه می‌فروشند و برخی هم قیمت را دامپ می‌کنند. طبق تفسیری که از قانون مجلس می‌شود، نمی‌توان به آن‌ها گفت قیمت‌ها را بعد از بازه زمانی مشخص افزایش دهید. بدین‌ترتیب، اپراتوری بزرگ می‌تواند با دامپینگ قیمتی باعث زمین‌زدن اپراتور کوچک‌تری شود. درواقع در چنین وضعیتی، اپراتورهای غالب کشور ازجمله همراه‌اول و ایرانسل و شرکت مخابرات می‌توانند با نگه‌داشتن قیمت زیر کف تعرفه، باعث از‌بین‌رفتن دیگر شرکت‌ها شوند. بنابه دلایل گفته‌شده، امامی می‌گوید رگولاتوری در حال انجام بررسی‌های فنی و اقتصادی‌ است تا این بخش نیز در ارتباط با نهادهای خارج از سازمان جزئیات طرح مجلس را واضح کنند. به‌گفته مدیرکل نظارت بر سرویس‌های ارتباطی، این موضوع درنهایت باعث می‌شود که هم قانون و هم حقوق کاربران و حقوق اپراتور رعایت شود. به‌علاوه وقتی تعرفه‌گذاری سازمان تنظیم مقررات به رسمیت شناخته شود، شرکت‌ها می‌توانند به روال سابق قیمت را کاهش یا افزایش دهند. به‌گفته امامی، اپراتورها در سال 1400 مجوز جدیدی برای تغییر قیمت‌ها نگرفته‌اند. او توضیح می‌دهد: شرکت‌ها برای تعرفه‌گذاری طرح‌هایشان به سامانه مربوط به سازمان رگولاتوری مراجعه می‌کنند و مجوزی می‌گیرند که با آن بتوانند قیمتی بین کف و سقف تعرفه تعیین کنند. موضوع آن است که در سال جدید، مجوز هیچ افزایش قیمتی داده نشده و بررسی‌های اولیه ما نیز نشان نداده است که این تغییرات در سال 99 اعمال شده؛ بنابراین، شرکت‌ها باید مستنداتشان مبنی‌بر ارائه این خدمات در سال 1399 را ارائه دهند و مطمئن شویم که مقررات نقض نشده است. در‌هر‌صورت، نظر ما فعلا این است که قیمت‌ها باید به سال 1399 بازگردد. این موضوع فعلا مبهم است و در حال پیگیری آن هستیم. امامی درانتها اضافه کرد که به‌زودی نتیجه این رایزنی‌ها مشخص می‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/260290/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

آنالیز شبانه تیم ملی فوتسال در بانکوک

خلاصه بازی مس رفسنجان 1(5) - پیکان 1(4)

سردار برای بازی متفاوت رم فیکس شد

عربستان اسپانسر فیفا شد!‏

پرفسور کروس آلمان را قهرمان اروپا می‌کند

وینیسیوس: وقت قهرمانی دوباره رئال در ‏CL‏ است

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

طوفان نمک کوهنوردیه!

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

مافیای موسیقی در ایران فقط برای موسیقی پاپ هست؟

تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد

تجاوز به چپ کامیون چهار کشته برجای گذاشت

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

سیلاب در گلزار شهدای کرمان

تخریب منازل مسکونی در زاهدان بر اثر طوفان

دستگیری 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

شغل جدید ستاره نیوکسل؛ راننده کامیون!‏

دو بازیکن از تمرین یک‌راست به بیمارستان رفتند!‏

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

از حواشی ادامه دار یک پلتفرم تا صدرنشینی «محفل»

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

آهنگ محسن چاوشی به نام «شاه مقصود» برای طرفدارانش

آتش‌سوزی مهیب اطراف بیمارستان هفت‌تیر در منطقه شهرری

شناسایی و دستگیری داوطلبان متخلف آزمون‌های روز اول کنکور 1403

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟