بزرگنمايي:
راه ترقی- بابک نورالهی در گفت وگویی با اشاره به اینکه بیش از پانزده ماه
از اعلام رسمی ورود ویروس کرونا به کشور میگذرد و متولیان امور مربوط به
مدیریت بیماری ناشی از این ویروس، همچنان در حال آزمونوخطا هستند، اظهار
کرد: این تصمیمات متناسب با شرایط مختلف قابلتغییر است و شیب کرونا هرچند
وقت یکبار بالا پایین میرود، بطوریکه اکنون کرونا دورخیزی خود را برای
موج پنجم در ایران برداشته و ما همچنان سردرگم برای نحوه مدیریت این میهمان
ناخوانده هستیم. همه جور آن را هم از انواع چینی، انگلیسی و هندی و
آفریقایی و ... تجربه کردیم و احتمال صادرات نوع ایرانی آن به وجود دارد.
برخی از تصمیمگیریهای اشتباه و چند صداییاعضای ستاد کرونا دلیل رعایت نکردن پروتکل ها
وی با اعتقاد به اینکه اکثر کشورها در ابتدای امر دچار این سردرگمی بوده
و کشورهایی که موفق تر عمل کردند سریع به ثبات در کنترل این ویروس رسیده
اند، ادامه داد: در ایران عدم بهکارگیری از دانش مدیریت بحران در مدیریت
این همهگیری یکی از مهمترین دلایل موجسواری این ویروس در کشور است،
بطوریکه در ابتدا تصمیم گیریها عمدتاً با رویکرد درمان و گاهی بهداشتی
(بدون اطلاع کامل از نحوه انتشار ویروس کرونا) صورت گرفت و اکثر مردم کشور
که از ابتدای شیوع این ویروس با جدیدت پروتکلهای بهداشتی اعلامشده
(استفاده از دستکش، ضدعفونی و شستشوی دست ها، گندزدایی سطوح و ...) را
رعایت میکردند، بعدها برخی از تصمیمگیریهای اشتباه و چند صدایی در بین
اعضای مختلف ستاد پیشگیری از ویروس کرونا و همچنین تغییر دیدگاه متولیان
امر، نسبت به اجرای این پروتکلها بیاعتماد شدند.
این مدرس مدیریت بحران یکی از مهمترین و اصلیترین اصول در مدیریت
بحران را تصمیمگیری بر اساس دریافت نظرات متخصصین مختلف و مرتبط با نوع
بحران دانست که وحدت فرماندهی توسط یک شخص است و اظهار کرد: ما در مورد
ستاد ملی کرونا و تصمیمات اتخاذشده آن، چنین نگرشی را ندیدیم یا حداقل کمتر
دیدیم. بهگونهای که آنچه در مصوبات ستاد ملی کرونا تصویب و ابلاغ میشد
بعدها توسط برخی از اعضای مهم آن ستاد رد میشد و یا بهگونهای دیگر تعبیر
میشد. بهعنوانمثال؛ وزیر بهداشت بارها در مقابل دوربین ها از عدم
تصمیمگیریهای واحد و نگرشهای مختلف قالب بر تصمیمات این ستاد سخن گفته و
اخیراً نیز بعد از شیوع موج چهارم و بازگشت مردم از سفرهای نوروزی مخالفت
خود را برای سفرهای نوروزی اعلام کرد. این مهم در مورد نحوه توزیع و تزریق
واکسن کرونا نیز بارها تکرار شده است.
ضرورت پیادهسازی دانش مدیریت بحران در ستادهای ملی و استانی
نوراللهی با بیان این ضرب المثل که ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه
است، چند پیشنهاد در راستای مدیریت بهینه پیشگیری و کنترل ویروس کرونا را
ذکر کرد و افزود: رویکرد مدیریت این همهگیری باید تغییر پیدا کند و با
پیادهسازی دانش مدیریت بحران در ستادهای ملی و استانی و شهرستانی، ضروری
است مباحث کارشناسی و فنی متخصصین مرتبط در تصمیمگیریهای ستادهای مذکور
مدنظر قرار گیرد و با تجزیه و تحلیل و آسیب شناسی موضوع بهترین راهکارها
پیاده شود.
به گفته وی، دلیلی ندارد با شعارهایی همچون #کرونا_را_شکست_میدهیم،
مردم را به آیندهای مبهم امیدوارم کنیم .بهتر است #زندگی_با_کرونا را
تمرین کنیم تا شرایط واقعبینانه و ایدئالتری را در کشور ایجاد کنیم. شاید
#پساکرونایی وجود نداشته باشد و این ویروس همانند خیلی از ویروسها و
بیماریهای دیگر همچنان با ما باشد، پس راهکارهای مختلف پیشگیری از آن را
متولیان بهداشت کشور بررسی و بهترین راهکار را ارائه دهند.
اهمیت مناسبسازی فضاها و تجهیزات شهری برای شرایط کرونا و بیماری های واگیردار
این کارشناس مدیریت بحران با تاکید بر اینکه بیایید در موضوع هایی مانند
فاصله گذاری اجتماعی از اطلاعیه و نصب بنر در مکان های مختلف پا را فراتر
گذاشته و مناسبسازی فضاها و تأسیسات و تجهیزات شهری برای شرایط کرونا و
بیماری های واگیردار را جا بیاندازیم، عنوان کرد: در این شرایط میتوانیم
مفهوم واقعی فاصلهگذاری اجتماعی را در مراکز جمعیتی خود لمس کنیم.
این کارشناس ادامه داد: مدیران بحران در هر بخش و سطحی باید پیامدهای
کوتاهمدت و بلندمدت این همه گیری را در مجموعه های خود ازجمله از
نظر اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و ... ارزیابی کنند و برای آن برنامه
متناسب با آن بنویسند.
این کارشناس در ادامه این پیشنهادات با بیان اینکه در مدیریت بحران
نمیتوان صرفاً به ابلاغیه و بخشنامه اکتفا کرد و شرایط بحرانی را مدیریت
کرد، ادامه داد: باید برنامههای اجرایی را برای هر موضوع تدوین کرد و
آستینها را برای اجرای آن بالا زد. با متمرکز کردن برنامه ریزی ها و
اقدامات در یک وزارت خانه، سایر وزارتخانهها نیز تماشاچی خواهند بود، از
وزارت بهداشت فقط کار تخصصی خود را بخواهیم و فرماندهی این بحران به سطوح
بالاتر منتقل شود و با تدوین برنامههای اجرایی، نقش کلیه وزارتخانهها و
دستگاهها را پررنگ کنیم.
لزوم بازبینی مقررات ملی ساختمان و مباحث 23 گانه آن در شرایط بیماری های واگیردار
به گفته نوراللهی، وزارت راه و شهرسازی و مرکز تحقیقات این وزارت خانه،
نقش بسیار مهمی در تدوین ضوابط مربوط به ساختوسازها و شهرسازی متناسب با
این اپیدمی دارد. مطمئناً مقررات ملی ساختمان و مباحث 23 گانه آن باید با
در نظر گرفتن شرایط بیماریهای واگیردار مانند کووید 19، بازبینی و اصلاح
شود.
وی اظهار کرد: وزارت کشور که نقش محوری را در راهبری شهرداریها و
دهیاریهای کشور بر عهده دارد، باید درزمینه تهیه الگوهای مناسب مدیریت
شهری و روستایی متناسب با شرایط زندگی با کرونا و سایر بیماریهای واگیر،
برنامهریزی و با کمک استانداریها و فرمانداریها نظارت مناسبی را برای
اجرای آن در شهرها و روستاهای کشور داشته باشند.
لزوم ایجاد سامانه سفر و صدور مجوز سفر محدود و متناسب با ظرفیت مکان های گردشگری
این کارشناس مدیریت بحران ادامه داد: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و
صنایعدستی بهعنوان متولی اصلی گردشگری کشور میتواند با برنامهریزی
مناسب سفرهای مردم را در طول سال مدیریت کرده و از متمرکز شدن مسافران در
مراکز گردشگری و زیارتی جلوگیری کند. یکی از بهترین راهکارها ایجاد سامانه
سفر و صدور مجوز سفر بهصورت محدود و متناسب با ظرفیت مکان های گردشگری
است.
وی تاکید کرد: تعطیلی مدارس و مراکز مختلف آموزشی تا کی قرار است ادامه
داشته باشد. باید نگرانی والدین را نسبت به حضور بچه ها در مدارس و
دانشگاهها با برنامه ریزی درست، برطرف کنیم. بهترین راهکار استفاده از
تجارب دهه شصت و دو شیفته کردن مدارس است و با این اقدام، تمرکز در مراکز
آموزشی کمتر خواهد بود.
وی در پایان تصریح کرد: باید عنوان کنم که همیشه محدودیت بهترین روش نیست.
اگر به دانش مدیریت بحران اعتقاد داریم با بررسی و تجزیه و تحلیل ابعاد
مختلف موضوع می توان بهترین الگوهای مدیریتی را اتخاذ کرد.