راه ترقی

آخرين مطالب

مجلس نمایندگان آمریکا از لایحه‌های گسترده ضد انحصار پرده برداشت اقتصاد

مجلس نمایندگان آمریکا از لایحه‌های گسترده ضد انحصار پرده برداشت
  بزرگنمايي:

راه ترقی - در راستای تحقیق درباره‌ی انحصارطلبی غول‌های فناوری، قانون‌گذاران مجلس نمایندگان ایالات متحده مجموعه‌ای گسترده از لایحه ارائه داده‌اند و قصد دارند قدرت روزافزون سیلیکون ولی را کاهش بدهند.

مدتی است غول‌های فناوری زیر ذره‌بین دستگاه‌های نظارتی قرار گرفته‌اند. چهار شرکت گوگل ، فیسبوک، آمازون و اپل معروف به Big Tech، بیش از هر شرکتی مورد توجه دادگستری ایالات متحده و کمیته‌های ضد انحصار (آنتی‌تراست) قرار گرفته‌اند. مردادماه سال گذشته، بعد از ماه‌ها تحقیق و بررسی، هر چهار شرکت در جلسه‌ی مجلس سنای ایالات متحده حاضر شدند و در پاسخ به اتهام‌های وارده، دفاعیه‌ی خود را ارائه دادند و چندی پیش مشخص شد که چهار درخواست و پرونده‌ی جدید علیه فیسبوک و گوگل تنظیم شده است تا به‌صورت دقیق و موشکافانه‌ای آن‌ها را مورد بازجویی قرار بدهد. اکنون مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا پا را فراتر گذاشته است و قصد دارد با وضع قوانین جدید، غول‌های فناوری را با چالش‌های متعددی مواجه کند. بسته قانونی جدید هم‌سو با گزارش تحقیق چندماهه کمیته‌ی قضایی مجلس نمایندگان تهیه شده است که شیوه‌های تجاری شرکت‌های بزرگی مانند اپل، آمازون، فیسبوک و گوگل را زیر نظر داشت. به گزارش واشنگتن پست، روز گذشته مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا از پنج طرح رونمایی کرده است که برخی از شیوه‌های تجاری ضد رقابتی را هدف قرار می‌دهد. مقاله‌ی مرتبط:
دادستان کل نیویورک و FTC دو پرونده ضد انحصار گسترده علیه فیسبوک به ‌راه انداختند
نماینده دیوید سیسیلین ، رئیس کمیته ضد انحصار مجلس نمایندگان ایالات متحده، می‌گوید: «در حال‌ حاضر انحصار فناوری کنترل نشده قدرت زیادی در کنترل اقتصاد ما دارند.» برخی از این لایحه‌ها شامل قانون پایان دادن به انحصار در بسترهای نرم‌افزاری است که به موجب آن، فعالیت‌های شرکت‌های فناوری که سبب ایجاد تضاد منافع می‌شوند، غیر قانونی شمرده می‌شوند. به‌عنوان مثال، این لایحه می‌تواند آمازون را هدف قرار بدهد که یک بازار آنلاین را اداره می‌کند؛ اما محصولات خود را نیز در پلتفرمش به‌ فروش می‌رساند. قانون رقابت و فرصت، یکی دیگر از لایحه‌های جدید است که شرکت‌های فناوری را از تصاحب روزافزون رقبا منع می‌کند. قانون مذکور باعث می‌شود مصرف‌کنندگان از خدمات و فناوری‌های رقیب بهره‌مند شوند و از جابه‌جایی راحت بین پلتفرم‌ها برخوردار باشند. بخش دیگری از این لایحه‌ها هزینه‌های تشکیل پرونده را به‌روز می‌کند و بودجه بیشتری به کمیسیون تجارت فدرال و وزارت دادگستری، عالی‌ترین سازمان‌های اجرای قانون ضد انحصار در ایالات متحده ارائه می‌دهد. نماینده سیسیلین دراین‌باره می‌گوید: غول‌های فناوری در موقعیت منحصربه‌فردی برای انتخاب برندگان و بازندگان، از بین بردن مشاغل کوچک، افزایش قیمت برای مصرف‌کنندگان و بیکار کردن افراد قرار دارند. دستورالعمل ما زمینه‌های تقابل را مساوی می‌کند و اطمینان می‌یابد که ثروتمندترین و قدرتمندترین شرکت‌های انحصارطلب فناوری از قوانین یکسانی پیروی خواهند کرد. قطعا قوانین جدید به مذاق غول‌های فناوری خوش نخواهد آمد و احتمالا با این قوانین مخالفت خواهند کرد که می‌تواند کل چشم‌انداز صنعت فناوری را تغییر بدهد. کارل سازو از نت‌چویس (NetChoice)، سازمانی که نمایندگی آمازون، گوگل، فیسبوک و سایر شرکت‌های فناوری را بر عهده دارد، می‌گوید: «این قوانین می‌تواند شرکت‌های آمریکایی و نوآوری را تضعیف کند. در مقطعی که کنگره در تلاش است نوآوری و امنیت سایبری ایالات متحده را تقویت کند، قانون‌گذاران نباید قانونی تصویب کنند که زمینه را برای رقبای خارجی فراهم کند و داده‌های آمریکایی را برای بازیگران خطرناک و غیر قابل اعتماد باز می‌کند.» این لایحه‌ها ماهیت دوحزبی دارند و حداقل توسط یک جمهوری‌خواه و یکی از دموکرات‌ها امضاء شده‌اند. هر دو حزب دلایل مختلفی برای وضع قوانین یادشده دارند. برای مثال، قانون‌گذاران دموکرات بر مبارزه با تجمع ثروت پایبند هستند؛ درحالی‌که کانون توجه جمهوری‌خواهان به مسائل آزادی بیان معطوف است. طبق تحقیقی که 16 ماه به طول انجامید و مدیران شرکت‌های بزرگ فناوری نظیر تیم کوک را وادار به شهادت دادن کرد، مجلس نمایندگان ایالات متحده به این نتیجه رسید که قدرت بیگ‌تک کاملا انحصارطلبانه است. مجلس در اوایل سال 2021 جلسه‌ای برای بحث در مورد راه‌های احتمالی تغییر وضعیت آغاز کرد. افزون بر این، سنای ایالات متحده مقررات ضد انحصار خود را دنبال می‌کند و در آوریل 2021 (فروردین 1400) جلسه استماعی برای مباحث مربوطه برگزار کرد. در جلسه استماع، نمایندگان شرکت‌هایی مانند اسپاتیفای، مَچ گروپ و تیندر قدرت اپل را انحصارطلبانه خواندند. اعتقاد بر این است که افزایش احتمالی پرونده‌های قضایی نشان‌دهنده‌ی نگرانی سیاست‌مداران از رفتارها و انحصارطلبی شرکت‌های فناوری است. این نوع پرونده‌ها می‌تواند به مقامات ضد انحصار جسارت بدهد تا بدون نگرانی در مورد فشارهای سیاسی، شرکت‌ها را بررسی و بازخواست کنند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/270945/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیگنال مثبت به بورس تهران

هشدار بانک جهانی درباره نفت 100 دلاری

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

پوستر فدراسیون فوتبال برای دیدار امروز فوتسال ایران و ازبکستان

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

پخش برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از فردا

بازسازی سکانس مشهور ترانه علیدوستی توسط صهبا شرافتی

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

فروش 9 میلیاردی «مست عشق» در دو روز

این چه سوزشی است که بر جان من پدید آمد؟!

عکسی از بازیگر سریال «جومونگ» پس از سال‌ها

آقای ناخدا ما آدمای بدی نیستیم

این کار را با مدیرتان نکنید!

موزیک ویدئوی متفاوت از قطعه وطنیِ همایون شجریان

موسیقی بی‌کلام زیبا و آرامش‌بخش «بهشت» با هنرمندی پیدر بی هلند

نماهنگ تماشایی آرون افشار بنام «شب رویایی»

پیامدهای تعطیل شدن روز پنجشنبه

رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور آغاز شد

دستگیری 4 نفر سر جلسه کنکور

داستان عجیب گم شدن حلقه ازدواج

وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین 1403 با واردات

به کار گیری منشی های خانم در ادارات کرمانشاه ممنوع شد

کشف مکان دقیق دفن افلاطون

پیش‌بینی وضعیت آب و هوا؛ سامانه بارشی جدی سه شنبه وارد کشور می‌شود

خبر خوش رئیس سازمان سنجش برای بازماندگان از کنکور به خاطر سیل

ماجرای قمه‌کشی در ارومیه

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969