راه ترقی

آخرين مطالب

اصلاح‌طلبان ناکارآمدی خود را پشت ردصلاحیت‌ها پنهان می‌کنند نوشتارها

اصلاح‌طلبان ناکارآمدی خود را پشت ردصلاحیت‌ها پنهان می‌کنند
  بزرگنمايي:

راه ترقی - روزنامه جوان /متن پیش رو در جوان منتشر شده و انتشار آن به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
سعید همتی/ کمتر از یک هفته تا برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری باقی است و هنوز رهبران جریان تجدیدنظرطلب و گروه‌های سیاسی وابسته به این جریان نامزد نهایی خود را در عرصه انتخابات معرفی نکرده‌اند و اینگونه تظاهر می‌کنند که اصل انتخابات این دوره و نتایج حاصل از آن برای آنها فاقد اهمیت است.
تجدیدنظرطلبان با هدف مظلوم‌نمایی و ایجاد حس ترحم در جامعه نسبت به خود، تلاش می‌کنند در آستانه هر انتخاباتی عملکرد شورای نگهبان را عامل شکست نامزدهای خود در عرصه انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات مجلس شورای اسلامی عنوان کنند و در این دوره نیز ردصلاحیت برخی نامزدهای انتخاباتی توسط این شورا را عامل کناره‌گیری این جریان از صحنه رقابت‌ها معرفی کنند. این در حالی است که برخی منابع غیررسمی، از احتمال حمایت رهبران این جریان از یکی از نامزدهای حاضر در صحنه رقابت خبر می‌دهد. قبل از آنکه به علت اصلی انزوای سیاسی- انتخاباتی جریان تجدیدنظرطلب بپردازیم، باید دانست در حالی طیف مدعی اصلاح‌طلبی از ردصلاحیت نامزدهای انتخاباتی خود سخن به میان می‌آورد که بسیاری از تئوریسین‌های این جناح همراه با برخی گروه‌های سیاسی آن، هفته‌ها قبل از حضور علی لاریجانی در وزارت کشور به عنوان نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، او را به دلایل متعددی فاقد ویژگی‌هایی عنوان می‌کردند که بتوان بر اساس آن به عنوان نامزد نهایی جناح اصلاح‌طلب دانست.
درباره اسحاق جهانگیری نیز بسیاری از جناح‌های تجدیدنظرطلب معتقد بودند وی به دلیل آنکه معاون اول حسن روحانی بوده و افکار عمومی او را عامل اصلی دچار شدن کشور به شرایط فعلی می‌دانند، حاضر به حمایت از وی نبوده و ثبت‌نام او را یک اشتباه راهبردی عنوان می‌کردند.
ردصلاحیت این دو تن بیشتر از آنکه بازی‌های انتخاباتی- سیاسی تجدیدنظرطلب را به هم ریخته باشد، بستر و زمینه‌ای را فراهم ساخت تا بر اساس آن رویه سابق مبنی بر «مظلوم‌نمایی انتخاباتی» را به‌روزرسانی و اینگونه وانمود کنند که ردصلاحیت شورای نگهبان عامل عدم حضور فعال این جناح در فرایند انتخابات ریاست جمهوری است! ناگفته نماند که پروژه مظلوم‌نمایی جناح تجدیدنظرطلب در انتخابات ریاست جمهوری سال 1384 با حکم حکومتی رهبرمعظم انقلاب اسلامی و بازگرداندن معین و مهرعلیزاده به فضای رقابت‌های انتخاباتی بلااثر شد یا در انتخابات سال 1388 نامزد متبوع این طیف که با حمایت‌های مالی و سیاسی گسترده داخلی و خارجی همراه بود نیز طعم شکست انتخاباتی را چشید و در دو انتخابات سال‌های 1392 و 1396 این جناح با تغییر تاکتیک انتخاباتی خود از نامزد مستقل حاضر در صحنه حمایت کرد تا از سرخوردگی بدنه اجتماعی خود جلوگیری کند.
اصلاح‌طلبان همتی و مهرعلیزاده را رها نکرده‌اند
فیض‌الله عرب‌سرخی از عناصر جریان تجدیدنظرطلب بیان می‌کند که جناح متبوع او همتی و مهرعلیزاده را به حال خود رها نکرده‌اند و با آنها در ارتباط هستند: «مجموعه اصلاحات در این دوره حرکتی هماهنگ و قابل قبول را تعقیب کرده است، هم در مقام تأسیس تشکیلات جبهه اصلاحات ایران و هم در مقام تصمیم‌گیری و سعی کرد همه نامزدهای اصلاح‌طلب تعیین شده را به ثبت‌نام توصیه کند ولی همه نامزدهای جبهه ردصلاحیت شدند و جبهه اعلام کرد نامزدی ندارد، در عین حال دو نامزدی که از لحاظ تفکر با جریان اصلاحات نسبت دارند، رها نشدند و در ارتباط و تماس با آنها هستند ولی اینکه تصمیم نهایی چه خواهد شد این تصمیمی است که جبهه اتخاذ می‌کند.»
گفته‌های این فعال اصلاح‌طلبی به خوبی نشان می‌دهد رهبران این جریان برخلاف ادعای روزهای اخیر خود به انتخابات و نتایج آن بی‌تفاوت نبوده‌اند و در پشت صحنه مشغول هدایت و تقویت نامزدهای متصل به خود هستند. محمد عطریانفر دیگر چهره مشهور جناح تجدیدنظرطلب که یکی از اعضای حزب کارگزاران نیز می‌باشد در این باره می‌گوید: «شرایط امروز ما با شرایط گذشته هیچ تفاوتی ندارد و این انتخابات هم مشابه سایر انتخابات‌هایی است که بر ما سخت گرفته‌اند، مگر در سال 92 نبود که آقای هاشمی‌رفسنجانی برخلاف حق و عدل به بهانه کبر سن ردصلاحیت شد. علاوه بر اینکه ما در این دوره از انتخابات دو چهره اصلاح‌طلب داریم؛ آقایان مهرعلیزاده و آقای همتی که سابقه اصلاح‌طلبی دارند و در درون دولت اصلاحات نقش داشتند. ما می‌توانیم این دو نفر را علاوه بر دلخوری‌هایی که داریم، جایگزین کنیم. جبهه اصلاحات می‌تواند از این دو بزرگوار حمایت کند و در پایان دوره هر کدام موقعیت بهتری دارد دیگری به نفع او کنار بکشد. این رفتار انتخاباتی زمینه‌ای را فراهم می‌کند تا اصلاح‌طلبان مجدداً به رغم همه محدودیت‌های اعمال شده توسط شورای نگهبان توفیقاتی به دست بیاورند، چرا احزاب اصلاح‌طلب خود را از این احتمال عقلایی محروم کنند. محروم کردن خودمان از انتخابات هیچ رهاوردی برای ما ندارد و چه بسا ما را از توفیقات آینده باز دارد.»
این عضو حزب کارگزاران با تأکید بر حمایت قوی این حزب از عبدالناصر همتی گفت: موضوع کارگزاران حمایت از آقای همتی است. باید برنامه ما چیزی باشد که در گذشته هم جریان اصلاحات بر آن عقیده داشت... حال چه این اقدام از ناحیه آقای مهرعلیزاده صورت بگیرد و چه از ناحیه آقای همتی، تفاوتی برای اصلاحات ندارد.»
محمود صادقی نیز در گفت‌وگو با روزنامه آرمان گفت: «من معتقدم این دو کاندیدا(همتی و مهرعلیزاده) باید از فرصتی که در مناظره و برنامه‌های دیگر در اختیار دارند، به‌جای پرداختن به بعضی از مسائل جزئی روی حوزه‌های اساسی تکیه کنند، مثلاً بروند روی بحث سیاست خارجی و نشان دهند رویکرد آن پنج کاندیدای دیگر چه بوده که کشور را در عرصه سیاست خارجی با چالش مواجه کرده است... زیرا در زمینه سیاست داخلی رویکردشان، آزادی‌های اجتماعی به معنای عام و تام نیست و برخلاف ادعاهایی که می‌کنند اگر به قدرت برسند به حزب مخالف اجازه ادامه فعالیت باز نمی‌دهند.»
تحریم غیرمستقیم انتخابات با هدف کاهش مشارکت
رهبران و تئوریسین‌های جناح تجدیدنظرطلب به رغم آنکه به خوبی می‌دانند عدم حضور فعال یک جناح مطرح سیاسی در آوردگاه مهمی مانند انتخابات ریاست جمهوری می‌تواند به مرگ تدریجی و تضعیف گفتمانی آن جریان در طول سال‌های بعد بینجامد اما با این حال از بین گزینه بد و بدتر، گزینه بد را انتخاب کرده‌اند و از میان مرگ تدریجی سیاسی و شکست علنی، ترجیح داده‌اند گزینه نخست را انتخاب کنند. تجدیدنظرطلبان با توجه به آنکه دولت تحت حمایت و هدایت آنها بدترین عملکرد ممکن در عرصه‌های اقتصادی معیشتی سیاسی و فرهنگی و حتی سیاست خارجه را از خود بر جای گذاشته است، علاقه‌ای به حضور فعال در عرصه انتخابات ریاست جمهوری ندارند و ترجیح می‌دهند شکست انتخاباتی خود را با موضوعاتی نظیر ردصلاحیت‌های انتخاباتی توجیه و از یک آبروریزی سیاسی جلوگیری کنند.
هدف دیگر جریان تجدیدنظرطلبی که به صورت مستمر در انتخابات‌های دو دهه اخیر مورد توجه قرار گرفته است، کاهش مشارکت عمومی و به واسطه آن تضعیف قدرت نظام در عرصه سیاست خارجه است که می‌تواند کشور را در ریل انفعال- مذاکره قرار دهد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/271061/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

آنالیز شبانه تیم ملی فوتسال در بانکوک

خلاصه بازی مس رفسنجان 1(5) - پیکان 1(4)

سردار برای بازی متفاوت رم فیکس شد

عربستان اسپانسر فیفا شد!‏

پرفسور کروس آلمان را قهرمان اروپا می‌کند

وینیسیوس: وقت قهرمانی دوباره رئال در ‏CL‏ است

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

طوفان نمک کوهنوردیه!

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

مافیای موسیقی در ایران فقط برای موسیقی پاپ هست؟

تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد

تجاوز به چپ کامیون چهار کشته برجای گذاشت

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

سیلاب در گلزار شهدای کرمان

تخریب منازل مسکونی در زاهدان بر اثر طوفان

دستگیری 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

شغل جدید ستاره نیوکسل؛ راننده کامیون!‏

دو بازیکن از تمرین یک‌راست به بیمارستان رفتند!‏

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

از حواشی ادامه دار یک پلتفرم تا صدرنشینی «محفل»

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

آهنگ محسن چاوشی به نام «شاه مقصود» برای طرفدارانش

آتش‌سوزی مهیب اطراف بیمارستان هفت‌تیر در منطقه شهرری

شناسایی و دستگیری داوطلبان متخلف آزمون‌های روز اول کنکور 1403

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟