راه ترقی

آخرين مطالب

شاعران معاصر چون سایه‌گاهی در عصر تابستان انديشه

شاعران معاصر چون سایه‌گاهی در عصر تابستان
  بزرگنمايي:

راه ترقی - ایرنا / تعطیلات کرونایی در برخی شهرها و عید قربان فرصتی برای مطالعه است، شعر می‌تواند آرامش دهنده باشد، ادبیات معاصر، آگاهی دهنده و امیدبخش، می تواند لحظاتی آرامبخش و دور از آشفتگی را برای اهالی کتاب و فرهنگ، رقم بزند.
من بامدادم...
شعر مدرن فارسی، شخصیت‌های تاثیرگذار بسیاری را به جامعه ادبی معرفی کرده است اما یکی از مهم‌ترین این معاصران، بنیان‌گذار شعر-نثر یا شعر سپید است.
احمد شاملو، 21 آذر 1304 خورشیدی، در تهران به دنیا آمد. پدرش حیدر افسر ژاندارمری و مادرش کوکب عراقی از قفقازی هایی بود که انقلاب بلشویکی 1917 روسیه، خانواده‌اش را به ایران کوچانده بود. پدرش مردی نظامی و دائم در ماموریت بود.
شاملو تحصیلات ابتدایی را در شهرهای خاش، زاهدان و مشهد گذراند و برای طی دوره متوسطه به تهران آمد و در دبیرستان ایرانشهر ثبت نام کرد و تا سال سوم در این دبیرستان درس خواند اما در 1325 خورشیدی و پس از بازگشت به تهران در حالی که هنوز سال چهارم دبیرستان را تمام نکرده بود، برای همیشه درس و مدرسه را کنار گذاشت.

راه ترقی


فروردین 1325 خورشیدی بر بساط یک روزنامه فروشی، نقاشی نیما کار رسام ارژنگی و چاپ شعر ناقوس در روزنامه پولاد، آغازی برای ارتباط شاملو با نیمایوشیج بود. چاپ شعر ناقوس نیما باعث می‌شود تا شاملو به او علاقمند شود. شاملوی جوان از همین سال ها فعالیت های روزنامه نگاری را هم آغاز کرد و سردبیری مجله های مختلف برعهده داشت و در هفته نامه فردوسی، کتاب هفته، هفته نامه خوشه، هفته نامه کتاب جمعه فعالیت می کند، او در دهه 40 خورشیدی، پس از دو ازدواج ناموفق، با آیدا سرکیسیان آشنا شد و پس ازدواج کرد.
شاملو سال های آخر عمر خود را در بیماری گذراند و بیماری هم سخت آزارش می داد تا آنجا که با شدت گرفتن بیماری دیابت در 26 اردیبهشت 1376 خورشیدی در بیمارستان ایرانمهر پای راست او را از زانو قطع کردند. وضع سلامت شاملو در سال های دهه 70 خورشیدی رو به نزول می رفت و سرانجام 2 مرداد 1379 خورشیدی در خانه خود در فردیس کرج چشم از جهان فروبست.
کتاب سندباد در سفر مرگ ، مجموعه گردآوری شده از گفت‌وگوهای احمد شاملو، زیر نظر آیدا شاملو است که چهل و چهار گفتگو از احمد شاملو از سال‌های 1342 تا 1358، را در بر دارد. در سه گفتگوی این کتاب شاملو خود نقش مصاحبه کننده را دارد و چهار گفت و گو نیز به صورت نظر خواهی از مشاهیر و طرح تک سوالی درباره موضوع ویژه ای بوده که فقط پاسخ های شاملو آورده شده است.
سندباد در سفر مرگ، کتابی است که مخاطبان را با دیدگاه‌های فکری و هنری شاملو آشنا می کند. این کتاب در 413 صفحه توسط نشر چشمه منتشر شده است. 

راه ترقی


بانوی زرین شعر فارسی و خالق شاه‌بیت دوباره می‌سازمت وطن...
یکی از شخصیت مهم ادبیات فارسی، زرین بانویی در شعر معاصر نامدار و پرآوازه است که شاه غزل او دوباره می‌سازمت وطن، اگرچه با خشت جان خویش/ ستون به سقف تو می‌زنم اگرچه با استخوان خویش، همواره برای مردم ایران خاطره ساز بوده است.
سیمین خلیلی مشهور به سیمین بهبهانی، بیست و هشتم تیر ماه 1306 در تهران به دنیا آمد. او فرزند عباس خلیلی، شاعر، نویسنده و مدیر روزنامه اقدام بود. فخرعظما ارغون، مادر او نیز از زنان پیشرو و از شاعران موفق زمانه خود به حساب می‌آمد، او همچنین عضو کانون بانوان و حزب دموکرات بود و به عنوان معلم زبان فرانسه در آموزش و پرورش خدمت می کرد.
سیمین بهبهانی تحصیلات ابتدایی و دبیرستان خود را در مدرسه ناموس تهران سپری کرد و برای ادامه تحصیل وارد آموزشگاه عالی مامایی و در سال 1324 از این رشته فارغ التحصیل شد. او که از سنین کم به شعر و ادبیات علاقه مند بود به تحصیل در دانشسرای عالی پرداخت و در این بین با زبان های فرانسه و انگلیسی آشنا شد. سپس به استخدام آموزش و پرورش درآمده و در دبیرستان ها به عنوان معلم شیمی، فیزیک و ادبیات مشغول به تدریس شد.
سیمین هنگامی که با حسن بهبهانی ازدواج کرد نام فامیلی خود را از خلیلی به بهبهانی تغییر داد. او از این ازدواج صاحب دو پسر به نام های علی و حسین و یک دختر به نام امید شد و در سال 1349 پس از 24 سال زندگی مشترک از حسن بهبهانی جدا شد و با منوچهر کوشیار، همکلاسی دانشگاه خود ازدواج کرد. کوشیار در سال 1363 به دلیل سکته قلبی از دنیا رفت.

راه ترقی


سیمین بهبهانی به تشویق مادرش از همان کودکی سرودن شعر را آغاز کرد. او اولین شعر خود را در سن چهارده سالگی با نام نوبهار سرود. در دوره دبیرستان و با آشنایی با پروین اعتصامی از او الهام گرفت و فعالیت خود را ادامه داد. او در طول عمر خود بیش از 600 غزل سرود و آن ها را در 20 کتاب منتشر کرد. او در سال 1342 از جمله معدود زنانی بود که به عضویت انجمن ادبی ایران درآمد. در سال 1348 به عضو شورای شعر و موسیقی درآمد و تا پیش از انقلاب برای رادیو شعر و ترانه می سرود و در سال 1357 نیز عضویت در کانون نویسندگان ایران را پذیرفت.
سیمین بهبهانی جوایز و افتخارات زیادی را کسب کرد که از میان آن ها می توان به مدال کارل فون اسی یتسکی و جایزه دیده بان حقوق بشر در سال 1378 اشاره کرد.
سیمین بهبهانی در سال 28 مرداد ماه 1393 به دلیل مشکلات تنفسی و قلبی در سن 87 سالگی در بیمارستان پارس تهران از دنیا رفت. پیکر این شاعر نامی در بهشت زهرای تهران در مقبره خانوادگی‌اش به خاک سپرده شده است.
کتاب ترنم غزل: بررسی زندگی و آثار سیمین بهبهانی ، که چاپ جدید آن به نام سیمین بهبهانی شاعر و تکاپوگر مدنی، منتشر شده است. چنان که از نامش پیداست، در آغاز زندگی سیمین بهبهانی را تشریح می‌کند و در بخش بعدی کتاب به تفصیل درباره دفترهای شعر سیمین بهبهانی سخن می‌گوید و در قالب سه مقوله آغازها، تغزل‌ها و فراسوها، سروده‌های شاعر را برمی‌شمارد که از آن جمله سیر تکامل و تطور لفظ و معنا، چشم‌اندازهای تصویر و توصیف شعر، و بیان ذهن و زبان شاعر، است. در پایان کتاب نیز منتخبی از سروده‌های سیمین بهبهانی فراهم آمده است.
سیمین بهبهانی شاعر و تکاپوگر مدنی، به کوشش کامیار عابدی در 192صفحه، توسط انتشارات جهان کتاب منتشر شده است.

راه ترقی


هنرمند، مثل فرانسوی‌ها
مدیا کاشیگر، متولد 11 اردیبهشت 1335 در یزد، مترجم، نویسنده و شاعر ایرانی بود. او تحصیلاتش را تا دیپلم در فرانسه گذراند، اما تحصیل در دانشگاه را در رشته‌های معماری و اقتصاد در ایران نیمه تمام گذاشت. بیش از 20 عنوان کتاب در زمینه‌های شعر، داستان و ترجمه از او منتشر شده است.
کاشیگر، همچنین دبیر جایزه ادبی یلدا و بنیانگذار و دبیر سه دوره جایزه ادبی روزی روزگاری بوده‌است. برخی از شاخص‌ترین آثار ترجمه مدیا کاشیگر آثاری از ولادیمیر مایاکوفسکی، فرناندو آرابال، اوژن یونسکو و ... است. او سوّمین مترجم نمایشنامه کرگدن‌های اوژن یونسکو بوده و شناخته‌شده‌ترین ترجمه کاشیگر شاید ابر شلوارپوش اثر مایاکوفسکی باشد. رمان‌های تکنیک کودتا نوشته کورتسیو مالاپارته، خرده آسمان، انگار هیچ نوشته کلود استپان از دیگر آثار اوست.

راه ترقی


مدیا کاشیگر از اعضای هیئت مدیره بنیاد محمود استادمحمد برای اعطای جایزه ادبیات نمایشی بود، وی از مترجمان رسمی مورد تأیید سفارت فرانسه در تهران نیز بود. 
مدیا کاشیگر از بیماری تنفسی مشکوک به سرطان رنج می‌برد و در اوایل سال 1396، در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان فیروزگر بستری شد. مجدداً در هفتهٔ اول مرداد 1396 به‌دلیل مشکلات تنفسی در بیمارستان امام خمینی تهران بستری شد تا اینکه در ساعت 12:30 روز شنبه 7 مرداد در بخش ICU همین بیمارستان درگذشت.
کتاب وقتی مینا از خواب بیدار شد ، نوشته مدیا کاشیگر، درباره دختری است که سعی می‏‌کند برای رهایی از دنیای نیستی، دنیای خود را به کمک یک صدا به وجود آورد. مینا ناگهان خود را در جهان خواب می‎‌یابد که همه‎ چیز در آن از بین رفته است. او در این دنیای بی ‎آب و رنگ و شکل، احساس سردرگمی می‏‌کند و تمام تلاش خود را به کار می‏‌گیرد تا به جهان بیداری بازگردد.
وقتی مینا از خواب بیدار شد در 108 صفحه توسط انتشارات میچکا برای نوجوانان، منتشر شده است. 

راه ترقی


لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/284378/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ادعای ستاره سابق لیورپول درمورد جانشین کلوپ

مدیرعامل مس: مشخص شد مشکل ما بازیکنان نبودند

رکورد سنگین‌ترین مشت جهان شکسته شد

عبدولی در فینال جام تختی؛ هدایت به محمودی رسید

پوچتینو: در چلسی فقط من نباید خودم را ثابت کنم

هدیه به حسینی قبل از پرسپولیس

آلگری: اول صعود به چمپیونزلیگ، بعد قهرمانی جام حذفی

تشکیل جلسه در مازندران درخصوص ضرب‌وشتم داور کشتی

پوستکوگلو: نمی‌خواهیم اجازه بدهیم آرسنال قهرمان شود

اعتراف پپ: انتظار نداشتم برای قهرمانی بجنگیم

پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال

تناقض سازمان‌ لیگ و سردرگمی تیم‌ها

ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

آیا ماه به زمین نزدیک است؟

تشخیص نارسایی قلبی توسط هوش مصنوعی با اسکن پا

فرود زیبای مجدد فالکون 9

چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

عشق زندگی می بخشد

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

داستانک/ راه نجات

سیگنال مثبت به بورس تهران

هشدار بانک جهانی درباره نفت 100 دلاری

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

پوستر فدراسیون فوتبال برای دیدار امروز فوتسال ایران و ازبکستان

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد