راه ترقی

آخرين مطالب

توصیه هایی برای همراهی با گام دوم انقلاب سياسي

توصیه هایی برای همراهی با گام دوم انقلاب
  بزرگنمايي:

 راه ترقی- حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رییسی در مراسم تنفیذ سیزدهمین رییس جمهوری ایران گفت: آنچه مردم از دولت جدید خواسته‌اند، تحول است ؛ این تحول برای کشور اجتناب ناپذیر است باید این تحول اتفاق بیفتد، برنامه دولت برنامه تحول است. این تحول مستند به سند بسیار ارزشمند بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است، سند ماندگار بیانیه گام دوم مستند اقدامات دولت خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: در این سند که رهبری فرزانه انقلاب اسلامی بسیار حکیمانه نوشته‌ اند، هم وضع موجود و هم وضع مطلوب به خوبی ترسیم شده‌ است. ما باید وضع موجود و مطلوب را دقیق ببینیم و فاصله وضع موجود با مطلوب را کمتر و کمتر کنیم و بتوانیم به وضعیتی برسیم که امروز مورد انتظار مردم یعنی تحقق فراز های بلند بیانیه گام دوم است.

بر اساس این گزارش بیانیه‌ «گام دوم انقلاب» تجدید مطلعی است خطاب به ملت ایران و به‌ویژه جوانان که به‌مثابه منشوری برای «دومین مرحله‌ی خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی» خواهد بود و «فصل جدید زندگی جمهوری اسلامی» را رقم خواهد زد. [1]

این بیانه شامل محورهایی همچون پیروزی انقلاب اسلامی؛ آغازگر عصر جدید عالم ، شعارهای جهانی، فطری، درخشان و همیشه‌ زنده‌ انقلاب اسلامی ، دفاع ابدی از نظریه‌ نظام انقلابی ، جمهوری اسلامی و فاصله‌ میان بایدها و واقعیت ها ، انقلاب اسلامی؛ مایه‌ سربلندی ایران و ایرانی ، برای برداشتن گام های استوار در آینده، باید گذشته را درست شناخت ، آغاز انقلاب و نظام اسلامی از نقطه‌ی صفر، تقابل دوگانه‌ی جدید «اسلام و استکبار»؛ پدیده‌ برجسته‌ جهان معاصر و مدیریت جهادی و اعتقاد به اصل «ما میتوانیم»؛ عامل عزت و پیشرفت ایران در همه‌ی عرصه‌ها پرداخته شده است.

همچنین رهبر معظم انقلاب در مورد برکات بزرگ انقلاب اسلامی در این بیانیه به مواردی همچون ثبات و امنیت و حفظ تمامیت ارضی ایران ، موتور پیشران کشور در عرصه‌ی علم و فنّاوری و ایجاد زیرساخت‌ های حیاتی و اقتصادی و عمرانی ، به اوج رسانیدن مشارکت مردمی و مسابقه‌  خدمت‌رسانی ، سنگین کردن کفه‌ عدالت در تقسیم امکانات عمومی کشور، افزایش چشمگیر معنویت و اخلاق در فضای عمومی جامعه ایستادگی روزافزون در برابر قلدران و زورگویان و مستکبران جهان پرداخته اند که بخشی محدود از سرفصل‌های عمده در سرگذشت چهل‌ساله‌ انقلاب اسلامی بشمار می رود.

حضرت آیت الله خامنه ای در بخش دیگری از این بیانیه توصیه هایی را در زمینه علم و پژوهش، معنویّت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزّت ملّی و روابط خارجی و مرزبندی با دشمن و سبک زندگی فرموده اند که عمل دولت سیزدهم به این نصایح دلسوزانه می تواند رشد و شتاب قطار انقلاب را در گام دوم پرشتاب تر کند ؛ البته این امر نیازمند بهره مندی از تجربیات و توصیه های نخبگان و پیشکسوتان است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی بنابر وظایف ذاتی و رسالتی که دارد بر همین اساس با تنی چند از افراد متبحر و با دانش و تجربه به گفت و گو نشسته تا بتواند مسیر مناسب و مطلوب برای رسیدن دولت سیزدهم به قطار گام دوم نظام مقدس انقلاب اسلامی را نشان دهد.

رهبر انقلاب در بخشی از این بیانیه فرموده اند: در طول این چهل سال -و اکنون مانند همیشه- سیاست تبلیغی و رسانه‌ای دشمن و فعّال‌ترین برنامه‌های آن، مأیوس‌سازی مردم و حتّی مسوولان و مدیران ما از آینده است. خبرهای دروغ، تحلیل‌های مغرضانه، وارونه‌ نشان دادن واقعیّتها، پنهان کردن جلوه‌ های امیدبخش، بزرگ کردن عیوب کوچک و کوچک نشان دادن یا انکار محسّنات بزرگ، برنامه‌ی همیشگی هزاران رسانه‌ی صوتی و تصویری و اینترنتی دشمنان ملّت ایران است.

 جریان رسانه ای کشور نیازمند تغییرات اساسی در شیوه های خبری، تحلیلی و تبلیغاتی است

"داود نعمتی انارکی" ، عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه صدا و سیما در مورد چگونگی شکستن این محاصره‌ تبلیغاتی و نیز در مورد چگونگی وضعیت رسانه ها در دولت جدید به ایرنا گفت: جهان کنونی دنیای رسانه ای شده ای است ؛ نمی توان جامعه ای را متصور شد که در آن رسانه فعالیت نداشته باشد، مردم از طریق رسانه ها به آخرین اخبار، تحلیل ها و دیدگاه های مختلف دست می یابند ؛ ویژگی جوامع امروزی نیز تعدد رسانه ها و پیام های آن هاست، به گونه ای که افراد جوامع با اضافه بار اطلاعاتی مواجه می شوند، شاید به همین دلیل باشد که مردم جوامع مختلف نیاز به رسانه های موثق و قابل اعتماد را بیش از هر زمان دیگری احساس می‌کنند.

وی اظهار داشت: از سویی دیگر حکومت ها، سیاسیون، احزاب، گروه های مختلف و غیره نیاز پیدا کرده اند که از رسانه ها بهره لازم را ببرند و از آن در مسیر اهداف خود استفاده کنند ؛ در واقع  بین رسانه و قدرت رابطه ای متقابل وجود دارد و هر دو بعضا در مسیر سوددهی به هم هستند اما رسانه ها باید توجه داشته باشند که نشان دادن وابستگی بیش از حد به دولت ها و کانون های قدرت، عملکرد آن ها را در نزد مردم می تواند خدشه دار کند.

وی با بیان اینکه با این وجود رسانه ها باید بتوانند انسجام بین مردم را برقرار کنند، اما زمانی که یک رسانه فضای تولید محتوا را به سمتی خاص سوق می دهد و بر مبنای سلیقه گروهی خاص تولید محتوا می کند، موجب بی‌اعتمادی مردم‌ نسبت به خود می شود، افزود: بیانیه گام دوم انقلاب سندی محسوب می شود که می تواند زمینه ساز اتخاذ راهبردهای اجرایی در حوزه های مختلف باشد، در این سند چشم اندازی برای آینده کشور از ابعاد مختلف پیش بینی شده است که نقشه راه محسوب می شود.

این کارشناس رسانه و ارتباطات ادامه داد: در این بیانیه عملکرد رسانه ها در معرفی جامعه و ظرفیت های آن در ابعاد مختلف چندان موفقیت آمیز ارزیابی نشده است و در واقع توقع این است که رسانه ها با بهره گیری از ظرفیت های خود در حرکت رو به جلوی جامعه در گام دوم حرفه ای تر عمل کنند، به گونه ای که در مقابل هجمه رسانه های خارجی اثرگذار باشند. متاسفانه جریان رسانه ای کشور در این سال ها موفق عمل نکرده است و در واقع نتوانسته جریان سازی رسانه ای در موضوعات مختلف کند ؛ علت آن را در عملکرد رسانه های داخلی می بینم، عملکردی که شبیه ارگان حزبی است و به همین دلیل در اثرگذاری روی مخاطبان چندان موفق نبوده اند.

مدیرکل سابق روابط عمومی سازمان صدا و سیما خاطرنشان کرد: با تاکید بر اینکه مساله اصلی این است که رسانه های کشور، رسانه های جریان خاصی هستند و این در تولید و انتشار بی طرفانه پیام تاثیر منفی دارد و نتیجه آن بی اعتمادی به رسانه خواهد بود، اظهار داشت: رسانه ها در وهله اول باید نشان دهند که رسانه جامعه هستند و نه جریانات فکری خاص و اگر وابستگی فکری هم دارند باید چنان با ظرافت کار کنند که در نگاه مردم مورد پذیرش قرار گیرند.

وی تصریح کرد: در واقع نیاز به جریان رسانه ای داریم که بتواند در تحقق مفاد بیانیه یاری رسان باشد و بتواند در برابر تبلیغات علیه کشور مقابله حرفه ای کند.رسانه ها برای فعالیت های خود اهدافی را پیش بینی می کنند و در مجموع ماحصل فعالیت های آن ها در عرصه تولید پیام دستیابی به اهداف است ؛ در این ارتباط هم از شیوه ها و تکنیک های مختلف رسانه ای بهره می گیرند ؛ اگر رسانه های ایرانی خارج از کشور بخصوص آن هایی که در حوزه خبر فعال هستند را رصد کنیم، متوجه می شویم که تمام تلاششان دستیابی به مخاطب بیشتر، حفظ آن ها و تامین نیازهای اطلاعاتی آن هاست، اما نکته ای که وجود دارد رویکرد حرفه ای آن ها در تولید و انتشار پیام است.

نعمتی انارکی افزود: نشان می دهند که در پرداختن به یک رویداد، نظرهای مختلف را منتشر می کنند، اما آنچه که اهمیت دارد و جزو لایه پنهان سیاست هایشان است، باورپذیر کردن محتوا نزد مخاطب است، چیزی که ما در رسانه های خودمان شاید چندان توجهی به آن نمی کنیم ؛ باورپذیر کردن محتوا گامی موثر در حفظ مخاطب است ؛ برای این کار باید شیوه های مختلف مورد توجه باشد که مهمترین آن توجه به اختلاف مشروع است ؛ یعنی اینکه دیدگاه هایی که با هم اختلاف دارند در تحلیل و تفسیر یک رویداد در کنار هم قرار گیرد و انعکاس یابد تا مردم رسانه را به یکجانبه نگری متهم نکند.

عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه صداوسیما : در واقع نباید از انعکاس مطلب مخالف خود واهمه داشته باشیم ؛ انعکاس دهیم و سپس تحلیل باورپذیر ارائه کنیم، این همان شیوه بهره گیری از اختلاف مشروع است. نتیجه غیر حرفه ای عمل کردن رسانه های داخلی به هر علتی که باشد، کوچاندن مخاطب به سمت رسانه های دیگر است ؛ زمین بازی که در گوشه و کنار آن رسانه های مختلف در حال فعالیت هستند و با بد عمل کردن مخاطب به سمت تیم دیگری سوق داده می شود و مسلما آن ها تعهدی به جامعه شما ندارند، آنچه که اهمیت دارد دستیابی به اهدافشان است و برای اینکار اگر لازم باشد، جعل مطلب هم خواهند کرد اما بگونه ای که تشخیصش برای مخاطب عادی دشوار است.

وی گفت: همچنین لزومی ندارد که رسانه های خارج از کشور پیشرفت های شما را برجسته کنند، شاید در حد یک خبر معمولی به آن اشاره کنند و این طبیعی است، چرا که هدفشان برجسته کردن ضعف های شماست، پس رسانه های داخلی باید بتوانند با رویکردی حرفه ای موفقیت ها را منعکس کنند بطوری که برای مخاطب باورپذیر باشد. وقتی آن ها ضعف ها و مشکلات جامعه را به شکل حرفه ای انتشار می دهند، اگر شما نتوانید موفقیت ها را به شیوه هایی صحیح و حرفه ای انعکاس دهید و صرفا جنبه تبلیغ و بزرگنمایی کاذب پیدا کند، آنچه که در ذهن مخاطب خواهد ماند، مطالب رسانه های نقطه مقابل شماست. نتیجه چنین وضعیتی می تواند مایوس شدن مخاطب از وضعیت جامعه باشد.

 نعمتی انارکی ادامه داد: باید پذیرفت که جریان رسانه ای کشور نیازمند تغییرات اساسی در شیوه های خبری، تحلیلی و تبلیغاتی است ؛ شیوه های سنتی پاسخگوی نیاز مخاطب نیست، مخاطبی که حق گزینش دارد و به راحتی می تواند شما را از لیست خود حذف و رسانه های دیگری را جایگزین کند. رسانه های داخلی باید بتوانند در زمینه‌های سیاسی و فکری مورد علاقه خود، با کیفیت و جاذبه بیشتر عمل کنند، در حالی که مشاهده می کنیم در مواردی قدرت دافعه آن ها بیشتر است ؛ به عنوان مثال اگر به محتواهای تحلیلی رسانه های داخلی در موضوعات حساس و مهم توجه کنیم، مشاهده می شود که بیشتر این مطالب  از سطح بسیار نازلی برخوردار است و حتی در همان گرایش سیاسی که رسانه آن را تبلیغ می‌کند، کسانی که به عنوان  کارشناس نظرشان پرسیده می شود، سطحشان پایین است که نتیجه آن باورپذیر نبودن محتواست.

وی افزود: باید بپذیریم که اگر به شاخص های حرفه ای گری در تولید و انتشار پیام توجه نکنیم و پیام های خود را صرفا بر مبنای خط و مشی های سیاسی تولید و منتشر کنیم مرجعیت رسانه ای را به رقیب واگذار خواهیم کرد، کما اینکه اکنون برخی از این مرجعیت واگذار شده است و این برای جامعه می تواند خطرناک باشد. چاره ای جز پذیرش این مطلب نیست که وقتی رسانه های داخلی نتوانند نیاز مخاطبانشان را در حوزه های خبری، تحلیلی، تبلیغات، سرگرمی و غیره تامین کنند، مخاطب بیکار نمی نشیند و سعی می کند نیاز خود را از لیست رسانه هایی که در اختیار دارد تامین کند.نتیجه چنین رویکردی این است که افکار عمومی تحت تاثیر رسانه های خارج قرار می گیرد.  دولت سیزدهم اگر می خواهد رسانه های داخل در موضوع سندی مثل بیانیه گام دوم موفق عمل کنند ، حتما باید جریان‌ رسانه ای ما دگرگون شود، شکل و رویکردی حرفه ای پیدا کند، از ورود به موضوعات واهمه ای نداشته باشند، تحلیل های واقع بینانه ارائه کنند و در واقع تبدیل به رسانه شوند.

بر اساس این گزارش رهبر انقلاب در بخشی دیگر از بیانیه گام دوم انقلاب می فرمایند: "اکنون نزدیک به دو دهه است که رستاخیز علمی در کشور آغاز شده و با سرعتی که برای ناظران جهانی غافلگیرکننده بود -یعنی 11 برابر شتاب رشد متوسّط علم در جهان- به پیش رفته است. دستاوردهای دانش و فنّاوری ما در این مدّت که ما را به رتبه‌ی 16 در میان بیش از 200 کشور جهان رسانید امّا آنچه من میخواهم بگویم این است که این راه طی‌شده، با همه‌ی اهمّیّتش فقط یک آغاز بوده است و نه بیشتر. ما هنوز از قلّه‌های دانش جهان بسیار عقبیم؛ باید به قلّه‌ها دست یابیم. باید از مرزهای کنونی دانش در مهم‌ترین رشته‌ها عبور کنیم."

 دغدغه های دانشمندان ایرانی خارج از کشور رفع شود

 "حسین سالارآملی" ، قائم مقام وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری در امور بین الملل نیز در همین زمینه به ایرنا گفت: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب خطوط دقیقی را برای توسعه علم و فناوری ترسیم کرده اند تا ایرانیان به قله های دانش دست یابند.

وی با بیان اینکه ظرفیت داخل کشور از لحاظ نیروی انسانی برای دستیابی به اهداف و توصیه های رهبر انقلاب بسیار مناسب و مطلوب است، اظهار داشت: پتانسیل و ظرفیت های ارزشمندی در داخل کشور داریم که می توانند در آینده قله های دانش و فناوری را فتح کنند.

قائم مقام وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری در امور بین الملل افزود: برای دستیابی به اهداف تعیین شده بایستی مدیران و مسوولان کشور نیز بر این باور باشند که علم و فناوری دارای مرز مشخصی نیست و باید در یک بستر ارتباطات بین المللی شکل گرفته و رشد کند.  بدیهی است که برای رسیدن به نقطه مطلوب و ترسیم شده باید با قرار دادن داده های خودمان در بستر جهانی از  داده های دیگران نیز بهره بگیریم تا بتوانیم رشد و تکامل یابیم.

رییس مرکز همکاری های بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: فراموش نکنیم علی رغم اینکه جمهوری اسلامی ایران موقعیت مناسب و مطلوبی را از لحاظ مقالات علمی داریم ولی چیزی در حدود 2 درصد علم را تولید می کنیم و هنوز نیازمند 98 درصد دانش جدید دنیا هستیم. بر همین اساس دولت سیزدهم بایستی بسترهای لازم را برای داد ود ستد علمی با سایر کشورها فراهم سازد تا آن 98 درصد علم و دانش جدید نیز به داخل کشور آورده شود.

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بین الملل با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران بایستی در شبکه دانایی جهانی قرار گیرد، تصریح کرد: هر چند که نیروهای ارزشمندی از کشور در این شبکه داریم اما نباید از ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز غافل شد چرا که آنان به شبکه علم جهانی متصل هستند و حتما باید از ظرفیت ها و پتانسیل های آنان کمال بهره را ببریم. امیدوارم دولت سیزدهم با ترسیم چارچوب های منطقی و علمی بتواند از ظرفیت های دانشمندان ایرانی خارج از کشور بهره مند شود و مسایلی همچون دوتابعیتی بودن و یا خرید خدمت سربازی نخبگان ایرانی خارج از کشور و غیره برطرف شود تا هدف اصلی را تحت تاثیر قرار ندهد. همچنین محل خدمت نخبگان ایرانی مقیم خارج از کشور نباید مهم باشد بلکه نوع خدمت ، ارایه و چگونگی خدمت آنان به جامعه علم و فناوری کشور مد نظر قرار گیرد.

وی اظهار داشت: یکی دیگر از مواردی که به نظر باید به صورت جدی در دولت سیزدهم در دستور کار قرار گیرد ؛ بررسی حکمرانی نهادهای متعدد علمی در داخل کشور است که بایستی با دقت چارچوبی ترسیم شود تا تداخل کاری آنان به حداقل برسد. همچنین در امر سیاستگذاری نیز شاهد تعدد دستگاه ها هستیم به گونه ای که علاوه بر شورای عالی انقلاب فرهنگی ، مجلس شورای اسلامی ، مجمع تشخیص مصلحت نظام ، وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری ، شورای عالی عتف و نهادهای پایین تر دیگر وزارتخانه ، جهاد دانشگاهی ، وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، بنیاد ملی نخبگان ، معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری داریم که باید چارچوب فعالیت هایشان به گونه ای مشخص شود که تداخلی کاری ایجاد نشود.اگر این دستگاه های متعدد بتوانند در یک بستر مناسب و بدون تداخل فعالیت کنند ؛ قطعا شاهد همگرایی و هم افزایی بیشتری خواهیم بود که در نهایت به نفع جامعه علم و فناوری کشور است.

وی در پایان سخنان خود گفت: بنابراین نگاه دقیق به بیرون از کشور ، استفاده از ظرفیت های ایرانی خارج از کشور و تبیین وظایف سازمان ها ، نهاد ها و ارگان های علمی کشور می تواند در کنار نیروی انسانی توانمند داخلی ، جهش علمی مدنظر رهبر انقلاب اسلامی را در عرصه علم و فناوری فراهم سازد. بر پایه این گزارش معنویت و اخلاق سرفصل دیگری از توصیه های رهبر انقلاب است که می فرمایند: بایستی شعور معنوی و وجدان اخلاقی در جامعه هرچه بیشتر رشد کند.

پیوست فرهنگی برنامه پنجم توسعه احیا شود

حجت‌الاسلام "احمد سالک" عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز نیز در همین زمینه به ایرنا گفت: بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب اسلامی شامل 23 محور و هفت توصیه است که یک از توصیه های ایشان در مورد معنویت و اخلاق است.

وی با تاکید بر اینکه این توصیه طی سالیان گذشته به دلایل مختلف داخلی و خارجی ضربه خورده است، افزود: هجمه های سنگین و یا به قول رهبر انقلاب شبیخون فرهنگی در فضاهای مجازی از جمله عوامل اثرگذار بیگانگان به شمار می رود.دشمنان خارجی با پخش جریان های نوظهور عرفانی و مسایل مختلف سعی دارند تا اعتقادات و اندیشه های نسل جوان کشور را سست و بی خاصیت کنند. در حقیقت استکبار جهانی به یک حاکمیت فضای مجازی با هدف خالی کردن تمام مراکز معنوی ، عبادی ، اجتماعی ، خانوادگی و سیاسی رسیده است و این امر در راستای خالی سازی مساجد و تضعیف جلسات محرم و اربعین حسینی و حتی اهمیت حج و سایر شعائر اسلامی است.

عضو مجمع نیروهای انقلاب اسلامی استان اصفهان ادامه داد: این حاکمیت فضای مجاز یک درون پوسیدگی در کشورهای اسلامی به ویژه جمهوری اسلامی ایران است را به وجود می آورد. همچنین ضعف و یا نداشتن مدیریت بومی فضای مجازی نیز از جمله دلایل داخلی است که طی سالیان گذشته سبب کمرنگ شدن توصیه های رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمینه معنویت و اخلاق بوده است. امیدوارم در دولت سیزدهم حجت الاسلام والمسلمین دکتر ابراهیم رییسی نخستین گام در امر فرهنگ و معنویت و اخلاق ، مشخص کردن مدیریت فضای مجازی در داخل کشور باشد.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی افزود: دولت می تواند با اتخاذ سیاستی هوشمندانه و صحیح جلوی بسیاری از هجمه های سنگین و تهاجمی دشمنان بر علیه فرهنگ ، معنویت و اخلاق را بگیرد ؛ همانگونه که در سایر کشورها هم چنین تصمیماتی گرفته و عملیاتی شده است. همچنین مجلس شورای اسلامی و به ویژه کمیسیون فرهنگی با مدیران و مسوولان فرهنگی دولت باید یک همخوانی در احیای بنیه های اساسی معنویت و اخلاق در جامعه داشته باشند که این امر نیازمند قانونگذاری و حمایت سنگین حاکمیت است

سالک تصریح کرد: هم اکنون برنامه هفتم توسعه کشور در حال نگارش است که امیدوارم تکیه ویژه ای در راستای ارتقای معنویت و اخلاق در داخل کشور توسط مجلس و دولت صورت پذیرد تا دستگاه ها موظف به پیاده سازی موضوعات مطرح شده باشند. [2]

وی اظهار داشت: خواستن پیوست فرهنگی از مجموعه دستگاه های اجرایی ، قضایی و مقننه و نهادی مختلف ، نکته دیگری است که برای این امر لازم است تا تکلیف روسای دستگاه ها و کارمندان را در قبال احیای معنویت و اخلاق روشن خواهد ساخت.

نماینده سابق مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر تدوین پیوست فرهنگی خاطرنشان کرد: این امر بند ماده 2 برنامه پنجساله پنجم بوده و بایستی احیا شود. [3] معتقدم مهمتر از همه موارد بیان شده ، انتخاب وزیری برای تصدی گری کرسی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم است که بتواند اصول 8 و دهم قانون اساسی  را به نحو مطلوب با تکیه بر اسناد بالادستی و برنامه ششم و هفتم توسعه ، قاطعانه پیاده کند. [4 و 5]

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز یادآور شد: از جمله مثال های این امر ، کنترل فیلم های فاسدی است که جلوی رشد معنویت و اخلاق را می گیرد و یا نمایشنامه ها ، مطبوعات و بسیاری از مسایلی که با اندیشه مردم سروکار دارد ؛ اگر سبب انحراف می شود ، باید وزیر قاطعانه برخورد کند.

وی با تاکید بر اینکه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بایستی فردی با سابقه ، انقلابی ، خبره و متبحر باشد ، اظهار داشت: امیدوارم وزیر دولت سیزدهم اهتمام ویژه ای برای کانون های قرآنی مساجد داشته باشد چرا که این امر نیز از جمله عواملی است که می تواند در احیای معنویت و اخلاق جامعه بسیار مفید و موثر باشد.

حضرت آیت الله خامنه ای در مورد عدالت و مبارزه با فساد نیز در این بیانیه مرقوم فرموده اند: عدالت در صدر هدفهای اوّلیّه‌ی همه‌ی بعثتهای الهی است و در جمهوری اسلامی نیز دارای همان شأن و جایگاه است.

نیازمند نظم در سازمان رزم کشور طی جنگ اقتصادی هستیم

"محمد کاظم انبارلویی" ، کارشناس و تحلیلگر مسایل سیاسی نیز در همین زمینه به ایرنا گفت: سخنان حجت الاسلام و المسلمین دکتر ابراهیم رییسی در مراسم تنفیذ و تحلیف سیزدهمین دوره ریاست جمهوری جامع و کامل بود به گونه ای که  تمامی ابعاد را در بر می گرفت.

وی افزود: مبارزه با فساد از جمله مطالبات اصلی مردم و رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده و دولت سیزدهم موظف است تا این انتظار به حق را با جدیت در تمامی ابعاد پیگیری کند.یکی از مسایلی که می تواند به عنوان یک راهبرد در امر مبارزه با فساد بشمار رود ؛ عمل به قانون اساسی و قوانین عادی منبسط از آن است. متاسفانه این امر در گذشته مورد غفلت قرار گرفته و موجب بروز فساد در بدنه اقتصادی و حتی سیاسی کشور شده است.

معاون سیاسی حزب موتلفه اسلامی ادامه داد: یکی از مسایلی که می تواند در امر مبارزه با فساد مفید باشد؛ اعطای مسوولیت به افراد ، متناسب با مهارت های لازم و رشته های تخصصی باشد که این امر در گذشته مغفول واقع شده بود. امیدواریم در دولت سیزدهم شاهد اعطای مسوولیت های اجرایی متناسب با مهارت ، دانش و تجربیات به افراد باشیم. این امر حتی در مجلس شورای اسلامی وقت نیز در تعیین روسای برخی کمیسیون ها دیده می شود به گونه ای که هیچ سنخیتی با محتوای فعالیت شان در کمیسیون مربوطه دیده نمی شود.

 این کارشناس و تحلیلگر مسایل سیاسی اظهار داشت: همچنین موضوع قاچاق کالا نیز امر بسیار مهمی در مبارزه با فساد بشمار می رود که در بیانات مقام معظم رهبری نیز بدان اشاره شده است.  معضل قاچاق کمر تولید داخلی را شکسته و موجب فرار مالیاتی شده که می تواند در بودجه دولت بسیار تاثیرگذار باشد و بر همین اساس نیز بایستی توجهی جدی بدان صورت پذیرد. در سال های گذشته هر چند سخنانی در مورد این امر ایراد می شد اما در عمل اقدامات موثر اندک و محدود صورت می پذیرفت و عملا مرزها برای واردات بی رویه و قاچاق کالاها باز بود.بر اساس برآورد صاحبنظران هم اکنون سالیانه حدود 25 میلیارد دلار قاچاق کالا در کشور صورت می پذیرد که امید است در دولت سیزدهم اهتمام ویژه ای بدان شود. امید است رییس جمهوری با به کارگیری افرادی شجاع ، خدا ترس ، فعال و با رویکردهای جهادی و مهارت های لازم این مشکلات را از پیش پای ملت بزرگ ایران بردارد.

وی در ادامه با اشاره به مسوولیت های بازرسان قانونی و حسابرسان مستقل در سازمان حسابرسی و در شرکت های دولتی و خصوصی گفت: وظیفه کلیدی آنان این است که اگر هنگام رسیدگی به حساب ها و صورت های مالی  با جرمی برخورد کنند ، موضوع را برای تعقیب به دستگاه قضایی ارسال کنند. متاسفانه در کارنامه سازمان حسابرسی و دیوان محاسبات که به عنوان بازرس قانونی و حسابرسان مستقل بنگاه های اقتصادی مطرح هستند ؛ کمتر شاهد ارسال پرونده ای از این دو نهاد دیده بان مراقبت از بیت المال به دستگاه قضایی هستیم و این در حالی است که دادگاه ها مملو از پرونده های اختلاس ، دزدی و تصرف در وجوه عمومی است.

انبارلویی با بیان اینکه این امر نشاندهنده نبود نظم در سازمان رزم کشور طی جنگ اقتصادی است، تصریح کرد: هم اکنون محاسبات اطلاعاتی ، ارتباطاتی و حکمرانی با همدیگر همخوانی ندارند و این در حالی است که بایستی برای توفیق در امر مبارزه با فساد ، دستگاه های اطلاعاتی ، ارتباطاتی و سازمان محاسبات را به عنوان یک ید واحده در کنار هم داشته باشیم. هر چند که هم اکنون دچار کاستی هایی در این زمینه هستیم اما بر این باورم در دولت سیزدهم به سبب همگرایی که با مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه صورت خواهد گرفت ؛ دیگر شاهد عدم توفیقات همچون سالیان گذشته در امر مبارزه با فساد  نخواهیم بود.

بر اساس این گزارش رهبر معظم انقلاب اسلامی در بخش دیگری از این بیانیه در مورد استقلال و آزادی می فرمایند: استقلال ملّی به معنی آزادی ملّت و حکومت از تحمیل و زورگویی قدرتهای سلطه‌گر جهان است و آزادی اجتماعی به‌معنای حقّ تصمیم‌گیری و عمل کردن و اندیشیدن برای همه‌ی افراد جامعه است؛ و این هر دو از جمله‌ی ارزشهای اسلامی‌اند.

سیاست استکباری نفوذ بر ذهن تصمیم گیرندگان جدی گرفته شود

"محمدحسین قدیری ابیانه"، فعال سیاسی اصولگرا نیز در همین زمینه اظهار داشت: استقلال ایران در ابعاد مختلف از قدرت های بیگانه که جزو  اهداف اولیه انقلاب بوده در گام دوم نیز بدان اشاره شده است. البته استقلال به معنای نداشتن رابطه نیست بلکه نپذیرفتن تحمیل نظرات مستکبران است و رابطه بایستی بر اساس مصالح و منافع و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران باشد. هر زمانی این مصالح و منافع ملی با کشورهای دیگر همسو شد می تواند به رابطه ، معامله ، قرارداد و تفاهم و غیره منجر شود.طبیعتا جمهوری اسلامی ایران هیچگاه نباید زیر بار حرف زور برود یا اینکه این تلقی را در دشمنان ایجاد کنیم که می تواند زورگویی کند؛ یعنی حتی ایجاد چنین تلقی هم دارای اشکال است چرا که سبب طمع می شود و یا تلاش می کند که چنین رویه ای ایجاد کند.

سفیر اسبق ایران در کشورهای مکزیک و استرالیا افزود: مبحث آزادی نیز در عرصه بین المللی دارای ابعاد مختلفی است اما آن چه مسلم است نباید اجازه نفوذ دشمن را در افکار داخل کشور اعم از مردم و مسوولان دهیم.

این کارشناس علوم دفاعی استراتژیک اظهار داشت: سوق دادن اذهان مردم و مسوولان نظام از راه های مختلفی همچون شبکه های نفوذ و رسانه های گروهی از جمله عملکردها و سیاست های دشمنان نظام است.دلیل این گونه سیاست ورزی پنهان بدان سبب است تا تصمیم های مردم ، مسوولان و مدیران کشور به گونه ای اتخاذ شود که در راستای اهداف آنان بوده و به صورت غیر مستقیم و ناآگاهانه در خدمت منافع شان باشد.

وی با تاکید بر سیاست نفوذ بر ذهن تصمیم گیرندگان افزود: شناخت این شیوه استکباری بسیار مهم بوده و نیازمند دانش کافی است چرا که در غیر اینصورت تصمیم هایی صورت می پذیرد که فقط در ظاهر امر به نفع مردم و شهروندان است.

عضو شورای بین‌الملل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: این سیاست نفوذ در برخی از کشورها عملیاتی شد که سبب سازماندهی و بروز انقلاب های رنگی شد. [6]

وی خاطرنشان کرد: شکل گیری و ارایه شبکه های مختلف رادیویی و تلویزیونی فارسی زبان از سوی معاندان نظام که برنامه های رایگان را در اختیار شهروندان قرار می دهند؛ در همین راستا است؛ به طور مثال عربستان سعودی که هنوز هم در عصر جاهلیت بوده و هیچ زیربنای آزادی ندارد و حتی هیچ انتخاباتی در آن کشور انجام نمی پذیرد؛ برای ایرانیان شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال با هزینه های بسیار گزاف راه اندازی می کند.

قدیری ابیانه اظهار داشت: مسوولان و مدیران دولت سیزدهم که بر اساس سخنان حجت الاسلام والمسلمین دکتر ابراهیم رییسی مقرر شده تا بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب خدمتگزاران ملت ایران باشند؛ بایستی تصمیم گیری هایشان با ذهنیت باز و مبتنی بر دیدگاه اسلام و نیاز کشور و مشورت گیری از نخبگان در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و مصالح کشور باشد. لازمه چنین روندی انتخاب افرادی صالح ، سالم ، مومن و دلسوز انقلاب و رهبری از سوی رییس جمهوری است که سابقه دست درازی به بیت المال و یا حضور در فتنه ها را نداشته باشند. پایبندی به ارزش های اسلامی ، منافع ملت و عدالت ورزی نیز از دیگر خصایصی است که در انتخاب مسوولان و مدیران دولت سیزدهم ضروری به شمار می رود.

قدیری ابیانه یادآور شد: خوشبختانه بر اساس رویه هایی که در خبرهای انتخاب افراد برای اعضای هیات دولت سیزدهم شنیده می شود ؛ سعی و اهتمام رییس جمهوری نیز بر همین اساس است تا افرادی را با چنین ویژگی هایی انتخاب کنند. افرادی هم که دارای چنین ویژگی های هستند و در سابقه آنان نیز هویداست باز هم ممکن است طی مسیر اجرا در معرض خطر قرار گیرند و بر همین اساس علاوه بر مراقبت شخصی خودشان شایسته است تا عملکردشان دائما سنجیده شود تا اگر دچار خطایی شدند با بازخورد قاطع مواجه شوند.

وی در مورد مبحث آزادی نیز خاطرنشان کرد: داشتن آزادی اندیشه با آزادی ترویج اندیشه مبحث جداگانه ای است ؛ اینکه شهروندی چگونه می اندیشید را نمی توان تفتیش عقایدش کرد اما برخی به طور مثال ممکن است قوم گرا و یا نژاد پرست بوده و در پی تحقیر قومیت های دیگر باشند و یا برخی دفاع از تشیع را در توهین به هل سنت می پندارند ، اگر این افراد در پی ترویج عقایدشان باشند در اصل به وحدت ملی آسیب می رسانند.

این کارشناس علوم دفاعی استراتژیک اظهار داشت: حفظ امنیت ملی و تمامیت ارضی و دامن نزدن به مسایل نژادی و قومی ، اختلاف مذهبی جزو خطوط قرمزی است که قطعا در دولت سیزدهم بدان توجه ویژه می شود چرا که فعالیت در پوشش آزادی بیان در خلاف این موارد ذکر شده جزو آزادی های فردی محسوب نمی شوند. امیدوارم در دولت سیزدهم هم چاره ای برای چگونگی امر آزادی بیان در شبکه های اجتماعی اندیشیده شود تا همچون قوانین مطبوعاتی دارای چارچوب معین و مشخصی باشد.

وی افزود: برخی هرگونه کنترل بر روی شبکه های اجتماعی را مخالف آزادی بیان تلقی می کنند که اینگونه نیست چرا که در بسیاری از کشورهای جهان شاهد قوانینی هستیم که حافظ حقوق شهروندانشان در فضای مجازی است.

بر پایه این گزارش حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در بخش دیگری از بیانیه گام دوم انقلاب به عزت ملی، روابط خارجی و مرزبندی با دشمنان اشاره کردند و فرمودند: این هر سه، شاخه‌هایی از اصلِ «عزّت، حکمت، و مصلحت» در روابط بین‌المللی‌اند.

دست دوستی به سوی تمامی ملت ها و کشورهایی که در پی همزیستی مسالمت آمیز هستند

"حمیدرضا ترقی"، دبیر بین الملل حزب موتلفه نیز در همین زمینه به ایرنا اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران بر مبنای تفکر اسلام ناب محمدی در کشور شکل گرفته و طبیعتا اهدافش نیز در عرصه های داخلی و بین المللی روشن و مشخص است. همانگونه که در قانون اساسی نیز سیاست خارجی کشور به روشنی بیان شده که جمهوری اسلامی ایران موظف است تا با فراهم کردن حاکمیت مستضعفان جهان به آنان برای دستیابی به استقلال و آزادی کمک و یاری رساند.

وی افزود: بر اساس قانون اساسی با توجه به محتوای اسلامی انقلاب ایران که حرکتی برای پیروزی تمامی مستضعفین بر مستکبرین بود زمینه تداوم این انقلاب را در داخل و خارج کشور فراهم می‌کند؛ به ویژه در گسترش روابط بین‌الملی، با دیگر جنبش‌های اسلامی و مردمی می‌کوشد تا راه تشکیل امت واحد جهانی راهموار کند و استمرار مبارزه در نجات ملل محروم و تحت ستم در تمامی جهان قوام یابد. طبیعی است که این مسیر جمهوری اسلامی ایران با منافع استکبار جهانی و نظام های سلطه گر در تعارض باشد و بر همین اساس هم از ابتدای تشکیل حکومت اسلامی توسط امام خمینی (ره) تاکنون با این نظام سر جنگ و ناسازگاری داشته اند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی تصریح کرد: آن چه که مسلم است جمهوری اسلامی ایران در مسیر تحقق این اهداف در عرصه های بین المللی باید ضمن حفظ استقلال و جلوگیری از تحمیل خواسته های سلطه گران ، اهتمام ویژه برای پیشرفت و توسعه داشته باشد تا بتواند از مظلومان و مستضعفان جهان  به ویژه مسلمانان که در زیر چکمه های نژرادپرستان و صهیونیست ها هستند ؛ حمایت کند.
وی اظهار داشت: جمهوری اسلامی بر اساس عزت ملی در برابر هرگونه زورگویی مستکبران مقاومت و ایستادگی پیشه می کند و دست دوستی به سوی تمامی ملت ها و کشورهایی که در پی همزیستی مسالمت آمیز به همراه به رسمیت شناخته شدن تمدن و فرهنگ هستند؛ دراز می کند.

ترقی گفت: امیدوارم در دولت سیزدهم هم همانگونه که انقلاب اسلامی سبب سربلندی جهان اسلام بوده شاهد حمایت کامل از مواضع مسلمانان مظلوم در عرصه های بین المللی باشیم و اجازه نفوذ استکبار جهانی برای ناتوان ساختن پیشرفت های ایرانیان در عرصه های مختلف را ندهد.

دبیر بین الملل حزب موتلفه افزود: در امر روابط خارجی نیز مرزبندی ها توسط رهبر معظم انقلاب مشخص شده است و حتی ایشان در مذاکراتی که مربوط به برجام بود نیز شروطی را تعیین کرده بودند که امیدوارم حجت الاسلام والمسلمین دکتر ابراهیم رییسی این چارچوب ها را در مذاکره و گفت و گو ها با قدرت های جهانی را مد نظر قرار دهد. عزت ملی ایجاب می کند که علاوه بر مرزبندی با دشمنان اگر در روابط خارجی نیز نیاز به مذاکره بود با دوراندیشی ، آینده نگری و تحلیل دقیق و علمی همراه شود و از موضع قدرت و اقتدار حضور یافت.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد سبک زندگی نیز در این بیانیه فرموده اند: تلاش غرب در ترویج سبک زندگی غربی در ایران، زیانهای بی‌جبران اخلاقی و اقتصادی و دینی و سیاسی به کشور و ملّت ما زده است؛ مقابله با آن، جهادی همه‌جانبه و هوشمندانه میطلبد

الگوی دولت سیزدهم ساده زیستی امام و رهبری باشد

حجت الاسلام "مجید نصیرایی" سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در همین زمینه اظهار داشت: سبک زندگی دارای ابعاد مختلفی همچون بینش ها ، ارزش ها ، مبانی ، افکار و غیره است که پیاده سازی آنان امر مهمی به شمار می رود که آن هم نیازمند پرداخت بدان در تمامی حوزه ها است. برای نسل جوانی که قبل انقلاب و دوران دفاع مقدس را ندیده و به واسطه فضا های مجازی درصدد مقایسه هستند، باید برنامه های تدوین شود که آنان را با اصل موضوع آشنا سازیم ، چرا که هم اکنون دستگاه های غرب با پخش تبلیغات رنگارنگ و فریبنده در پی تحریف حقایق است.

نماینده مردم فردوس و سرایان و طبس و بشرویه در مجلس شورای اسلامی افزود: غرب بواسطه ابزارهای مختلف تبلیغاتی تمامی ، داشته های اندک خویش را بزرگنمایی می کند تا داشته های سایر کشورها از جمله مسلمانان و علی الخصوص ایرانیان را به چالش کشیده و تحقیر کنند.

وی با بیان اینکه شاید نسل جوان در چنین شرایطی و با این هجمه های سنگین رسانه ای دچار بی اعتمادی و ناکارآمدی شده و شعار ما نمی توانیم را در دل و جانش رسوخ کند، یادآور شد: طبیعی است که برای مقابله با این دسیسه های دشمنان و بدخوا هان ملت ایران بایستی هزینه های گزافی صورت گیرد تا با داشتن برنامه هایی علمی، متقن و دقیق ، داشته ها و توانمندی هایمان ، تخصص و پیشرفت ها ،  اصالت و تمدنی که جامعه ایران با آموزه های اسلامی داشته را  معرفی کنیم.

عضو فراکسیون روحانیت مجلس شورای اسلامی با اشاره بر اینکه بایستی بتوانیم راه پیشرفت را به نسل جوان کشور نشان دهیم که سعادت حقیقی در سایه تعالیم اسلامی است، اظهار داشت: اگر این تفکر و نگاه را در فرهنگ ، سیاست ، مدیریت ، اقتصاد و سایر حوزه هایمان داشته باشیم ، می شود لز آن به عنوان سبک زندگی نام برد.  امروز هر جا که نابسامانی و یا گلایه مندی در حوزه های مختلف وجود دارد اگر دقیق بررسی شود بدون تردید ریشه اصلی آن در فرهنگ است ؛ بر همین اساس باید قوای سه گانه کشور در کنار یکدیگر برای طراحی و برنامه ریزی سبک زندگی ایرانی و اسلامی برای آحاد جامعه و علی الخصوص جوانان و نوجوانان همکاری کنند.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: محصول افکار و اندیشه های مدیران دستگاه ها و نهاد ها در کف جامعه خودشان را نشان می دهند و بر همین اساس باید حاکمان و مدیران سیاسی ، قضایی ، مجلس و غیره مراقب رفتار و کردارشان باشند. مدیران نظام اسلامی ما باید در زندگی فردی و اجتماعی دارای الگو باشند و اگر همانگونه که امام راحل زندگی می کردند و یا آنگونه که رهبر معظم انقلاب در نهایت ساده زیستی زندگی می کنند ، سرمشق خویش قرار دهند ، به طور حتم بخش زیادی از معضلات و مشکلات حل و برطرف می شوند.

نماینده مردم فردوس و سرایان و طبس و بشرویه در مجلس شورای اسلامی افزود: طی چهل سال گذشته حتی یک نفر در داخل یا خارج از کشور نبوده که مطلب مستدلی در مورد عدم ساده زیستی رهبر انقلاب بیان کند و یا اینکه ایشان یا اطرافیانش سوء استفاده اقتصادی کرده باشند. دشمنان نظام حتی یک جمله در مورد زندگی رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکنون پیدا نکرده اند اما متاسفانه برخی از مدیران کشور در دستگاه های مختلف چه سواستفاده ها ، ویژه خواری و رانت خواری هایی که نمی کنند و همین امر به کف جامعه سرازیر می شود.

نصیرایی با تاکید بر اینکه دولت باید در وهله نخست خودش را رصد کند، یادآور شد: خوشبختانه بر اساس شناختی که از حجت الاسلام والمسلمین دکتر ابراهیم رییسی دارم ؛ وی فردی پاکدست ، ضدفساد ، خوش فکر ، جهادی و انقلابی است؛ لذا این رویه را هم باید وزرا و مدیرانش نیز داشته باشند.

1.  https://farsi.khamenei.ir/message-content?id=41673

2. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در اسفند ماه سال گذشته از تدوین سند برنامه هفتم توسعه کشور خبر داد و گفت: سیاست‌ های کلی برنامه هفتم توسعه کشور در سال آینده به مجلس و دولت ابلاغ می‌شود.

3. در ماده 2 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران که برای سال های 1390 تا 1394 تدوین شده بود آمده است : "دولت موظف است بر اساس نقشه مهندسی فرهنگی کشور و نظامنامه پیوست فرهنگی که تا پایان سال اول برنامه به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌رسد نسبت به تهیه پیوست فرهنگی برای طرحهای مهم و جدید اقدام نماید. "

4. اصل هشتم قانون اساسی :
در جمهوری اسلامی ایران دعوت به خیر، امر به معروف و نهی از منکر وظیفه‌ای است همگانی و متقابل بر عهده مردم نسبت به یکدیگر، دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت. شرایط و حدود و کیفیت آن را قانون معین می‌کند. «وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أوْلِیاءُ بَعْضٍ یَأمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ».

5. اصل دهم قانون اساسی : 

از آن جا که خانواده واحد بنیادی جامعه اسلامی است ، همه قوانین و مقررات و برنامه ریزی های مربوط باید در جهت آسان کردن تشکیل خانواده ، پاسداری از قداست آن و استواری روابط خانوادگی  بر پایه حقوق و اخلاق اسلامی باشد.

6. انقلاب های رنگی به یک رشته از تحرکات مرتبط باهم اطلاق می شود که در جوامع پسا کمونیستی در اروپای شرقی، مرکزی و آسیای مرکزی توسعه یافت .

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/292514/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ادعای ستاره سابق لیورپول درمورد جانشین کلوپ

مدیرعامل مس: مشخص شد مشکل ما بازیکنان نبودند

رکورد سنگین‌ترین مشت جهان شکسته شد

عبدولی در فینال جام تختی؛ هدایت به محمودی رسید

پوچتینو: در چلسی فقط من نباید خودم را ثابت کنم

هدیه به حسینی قبل از پرسپولیس

آلگری: اول صعود به چمپیونزلیگ، بعد قهرمانی جام حذفی

تشکیل جلسه در مازندران درخصوص ضرب‌وشتم داور کشتی

پوستکوگلو: نمی‌خواهیم اجازه بدهیم آرسنال قهرمان شود

اعتراف پپ: انتظار نداشتم برای قهرمانی بجنگیم

پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال

تناقض سازمان‌ لیگ و سردرگمی تیم‌ها

ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

آیا ماه به زمین نزدیک است؟

تشخیص نارسایی قلبی توسط هوش مصنوعی با اسکن پا

فرود زیبای مجدد فالکون 9

چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

عشق زندگی می بخشد

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

داستانک/ راه نجات

سیگنال مثبت به بورس تهران

هشدار بانک جهانی درباره نفت 100 دلاری

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

پوستر فدراسیون فوتبال برای دیدار امروز فوتسال ایران و ازبکستان

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد