راه ترقی

آخرين مطالب

سدهای تشنه نوشتارها

سدهای تشنه
  بزرگنمايي:

راه ترقی- در ادامه گزارش 29 شهریور 1400روزنامه همشهری آمده است: آمارها از خالی‌ماندن 61درصد مخازن سدهای کشور در روزهای پایانی سال آبی 1400– 1399 حکایت دارد. کاهش شدید بارندگی، مخازن سدهای کشور را خالی‌تر کرده و حالا فقط 39درصد از ظرفیت مخازن، آب دارد؛ این در حالی است که سال قبل 55درصد مخازن سدها پر آب بود.

به گزارش همشهری، براساس آمارهای وزارت نیرو، بارش‌های جوی از ابتدای سال آبی 1400–1399 تاکنون (اول مهر 1399 تا شامگاه 27شهریور 1400) نسبت به‌مدت مشابه در سال آبی قبل 50درصد کاهش پیدا کرده و در سایه این کم‌بارشی قابل‌توجه، حجم ذخیره آب در مخازن سدهای کشور نیز با کاهش 29درصدی، از 27.7میلیارد مترمکعب در سال‌ قبل به 19.6میلیارد مترمکعب در سال‌جاری رسیده است.

بارندگی به روایت آمار
آخرین اطلاعات شرکت مدیریت منابع آب ایران از وضعیت بارندگی کشور حاکی از این است که در 362روز سپری‌شده از سال آبی 1400– 1399، میانگین ارتفاع ریزش‌های جوی ایران به 156میلی‌متر رسیده که نسبت به‌مدت مشابه در سال آبی قبل 50درصد و نسبت به میانگین بارندگی در دوره‌های مشابه 52سال اخیر 34درصد کاهش نشان می‌دهد. براساس این آمارها، در این بازه زمانی وخیم‌ترین وضعیت بارندگی در حوضه آبریز «مرزی شرق» واقع در حاشیه شرقی استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی تجربه شده که 70درصد کمتر از سال قبل و 57درصد کمتر از میانگین 50سال اخیر بوده است. همچنین حوضه آبریز «قره قوم» واقع در شرق استان خراسان رضوی نیز با کاهش 65درصد بارندگی نسبت به سال قبل و افت 53درصدی بارش‌ها نسبت به میانگین بلندمدت شرایط بسیار نامساعدی را تجربه کرده است.

رتبه سوم بیشترین کاهش بارندگی نیز به حوضه آبریز «فلات مرکزی» تعلق داشته که بارندگی‌های آن 57درصد نسبت به سال قبل و 35درصد نسبت به میانگین بلندمدت کاهش پیدا کرده است. از نکات قابل‌توجه این است که در سال آبی 1400– 1399 میزان بارندگی‌های حوضه آبریز «خلیج‌فارس و دریای عمان» به‌عنوان دومین حوضه پرباران کشور نیز شرایط بدی را تجربه کرده و بارندگی‌های آن 53درصد نسبت به سال قبل و 41درصد نسبت به میانگین بلندمدت کمتر شده است. این حوضه آبریز نوار غربی و جنوبی کشور از استان کرمانشاه و ارتفاعات زاگرس جنوبی تا جنوب سیستان و بلوچستان را شامل می‌شود.

در این میان حوضه‌های آبریز «دریای خزر» و «دریاچه ارومیه» نسبت به میانگین کشور شرایط مساعدتری را تجربه کرده‌اند اما بارندگی‌های این دو حوضه نیز نسبت به سال قبل و دوره‌های بلندمدت کاهش ملموسی داشته است. براساس آمارها، بارش‌های حوضه دریای خزر به‌ترتیب 31 و 20درصد و بارش‌های حوضه دریاچه ارومیه 17 و 12درصد نسبت به سال قبل و میانگین دوره‌های بلندمدت کاهش پیدا کرده است.

تراز منفی سدهای کشور
در شرایطی که میزان بارش‌های جوی نسبت به سال قبل نصف شده، وضعیت ذخیره آب در مخازن سدها نیز با وجود همه تدابیر سختگیرانه رهاسازی آب کاهش قابل‌توجهی پیدا کرده است. براساس آخرین آمارهای وزارت نیرو، از مجموع ظرفیت 50.5میلیارد مترمکعبی سدهای کشور، فقط 39‌درصد آب دارد و ورود هفتگی آب به سدها نیز نسبت به‌مدت مشابه سال قبل نصف شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد مجموع ورودی آب به سدهای کشور در هفته گذشته 200میلیون مترمکعب بوده که 50درصد کمتر از ورودی 300میلیون مترمکعبی در هفته مشابه سال قبل است. در مقابل خروجی آب از سدها نیز در سایه سیاست‌های انقباضی رهاسازی آب، در هفته گذشته به 590میلیون مترمکعب رسیده که 42.7درصد کمتر از خروجی یک میلیارد و 30میلیون مترمکعبی هفته مشابه در سال قبل است.

به گزارش همشهری، اطلاعات وزارت نیرو حاکی از این است که کل ورودی آب به سدهای کشور از ابتدای مهر 1399 تا 26شهریور امسال 29میلیارد و 350میلیون مترمکعب بوده که نسبت به ورودی 55میلیارد و 610میلیون مترمکعبی سال قبل 47.2درصد کاهش نشان می‌دهد. همچنین میزان خروجی آب از مخازن سدهای کشور در این بازه زمانی، به 36میلیارد و 830میلیون مترمکعب رسیده است درحالی‌که این شاخص در مدت مشابه سال قبل معادل 56میلیارد و 100میلیون مترمکعب بوده و امسال 34.3درصد کمتر شده است.

سدها خالی‌تر شدند
بررسی آمارهای مربوط به حجم ذخیره آب در مخازن سدهای کشور نشانگر آن است که باوجود افزایش ضریب منابع برفی موجود در ارتفاعات مشرف ‌به سدهای کشور به‌دلیل افزایش دمای هوا، بازهم تراز منفی ورود و خروج آب از مخازن به کاهش میزان ذخایر آب منجر شده است. براساس آخرین آمارهای وزارت نیرو، فعلا میزان ذخیره آب در مخازن سدها حدود 19میلیارد و 630میلیون مترمکعب آب در مخازن سدها وجود دارد که این میزان در مقایسه با ذخیره 27میلیارد و 750میلیون مترمکعبی مدت مشابه سال قبل 29.2درصد کاهش نشان می‌دهد.

اطلاعات منتشرشده از سوی وزارت نیرو از وضعیت سدهای مهم شرب و کشاورزی کشور تا 26 شهریور امسال نشان می‌دهد که وضعیت مخازن سدها در استان‌های خراسان رضوی و شمالی، خوزستان، هرمزگان، تهران، سیستان و بلوچستان، گیلان، مرکزی و همچنین وضعیت مخزن سد کوچری گلپایگان نامناسب است و فقط سد رئیس‌علی دلواری بوشهر، سد زاینده‌رود اصفهان و سد یامچی اردبیل با افزایش ذخیره مخازن نسبت به سال قبل مواجه بوده‌اند. البته براساس آخرین گزارش‌ها، باوجود بهبود ذخایر سد زاینده‌رود اصفهان، این سد فقط 241‌میلیون مترمکعب آب دارد و 16.6‌درصد مخزن آن پر است.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/302644/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیگنال مثبت به بورس تهران

هشدار بانک جهانی درباره نفت 100 دلاری

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

پوستر فدراسیون فوتبال برای دیدار امروز فوتسال ایران و ازبکستان

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

پخش برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از فردا

بازسازی سکانس مشهور ترانه علیدوستی توسط صهبا شرافتی

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

فروش 9 میلیاردی «مست عشق» در دو روز

این چه سوزشی است که بر جان من پدید آمد؟!

عکسی از بازیگر سریال «جومونگ» پس از سال‌ها

آقای ناخدا ما آدمای بدی نیستیم

این کار را با مدیرتان نکنید!

موزیک ویدئوی متفاوت از قطعه وطنیِ همایون شجریان

موسیقی بی‌کلام زیبا و آرامش‌بخش «بهشت» با هنرمندی پیدر بی هلند

نماهنگ تماشایی آرون افشار بنام «شب رویایی»

پیامدهای تعطیل شدن روز پنجشنبه

رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور آغاز شد

دستگیری 4 نفر سر جلسه کنکور

داستان عجیب گم شدن حلقه ازدواج

وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین 1403 با واردات

به کار گیری منشی های خانم در ادارات کرمانشاه ممنوع شد

کشف مکان دقیق دفن افلاطون

پیش‌بینی وضعیت آب و هوا؛ سامانه بارشی جدی سه شنبه وارد کشور می‌شود

خبر خوش رئیس سازمان سنجش برای بازماندگان از کنکور به خاطر سیل

ماجرای قمه‌کشی در ارومیه

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969