راه ترقی

آخرين مطالب

250 جت شخصی در ایران نوشتارها

250 جت شخصی در ایران
  بزرگنمايي:

راه ترقی - همشهری /متن پیش رو در همشهری منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
آزاد‌سازی‌ خرید و فروش جت های گران قیمت و هواپیماهای شخصی
خرید و فروش جت‌های شخصی در ایران آزاد شد. اعلام این خبر کافی بود تا حسابی بحث‌های فضای مجازی درباره این مسئله بالا بگیرد؛ از چانه‌زنی‌ها درباره قیمت این هواپیماهای لاکچری تا ضرورت آزاد‌سازی‌ خرید و فروشش آن. خیلی‌ها خرده گرفته‌اند که ایرانی‌ها اصلا از جت شخصی استفاده نمی‌کنند و ضرورتی نداشت این امر؛ اما رئیس سازمان هواپیمایی کشور می‌گوید: درست است که به تازگی خرید و فروش جت‌های شخصی در ایران آزاد شده و حالا هر که توان خریدش را داشته باشد می‌تواند صاحب یکی از این جت‌های 7نفره جمع و جور بشود اما به این معنی نیست که ایرانی‌ها تا حالا جت‌سواری نمی‌کردند چراکه تا پیش از این هم طرفداران جت‌های شخصی در ایران قابل توجه بودند ؛ از تاجران و فعالان اقتصادی گرفته تا برخی از مسئولان و تیم‌های ورزشی.
عده‌ای هم معتقدند وقتی هواپیماهای فوق سبک بود چه نیاز به جت شخصی داشتیم ؟ اما جالب است بدانید در حال حاضر 250فروند هواپیمای فوق سبک در ایران فعالیت دارند اما از این هواپیماها صرفا برای پروازهای تفریحی و آموزشی استفاده شود و برای مسیرهای سفری کاربردی ندارند؛ اما هواپیماهای بیزنس جت 6 و 7نفره هواپیماهایی هستند که قابلیت پروازهایی در اندازه سفر و جابه‌جایی‌ها در مسافت دور را هم دارند. البته استفاده از این جت‌ها شرط و شروطی هم دارد. اپراتور این جت‌ها صرفا بعد از اخذ گواهینامه صلاحیت پروازی، تعمیر ، نگهداری ، عملیاتی و امنیتی می‌توانند مجوز پرواز کردن با آن را داشته باشد.
با وجود همه این توضیحات طی 2 روز گذشته شوخی‌های کاربران در فضای مجازی درباره این خبر حسابی داغ است و حتی هشتگ‌هایی هم در این زمینه راه انداخته‌اند. برخی‌ها به شوخی و جدی گفته‌اند:«پس بریم پرایدهای عهد بوقمان را بفروشیم و جت شخصی بخریم». کاربر دیگری هم به شوخی گفته است:«حالا کجا پارکش می‌کنن؟ گرفتارشده‌ایم».
معامله جت شخصی برای عموم آزاد شد
نمای سایت پرواز به تصویری کارت‌پستالی شباهت دارد که آسمانی پر از ابرهای کوچک و بزرگ در پس‌زمینه آن قرار گرفته است. در مرکز این تصویر رویایی هواپیماهای آماده پرواز جا خوش کرده‌اند که سرنشینان و مسافران زیادی ندارند. اینجا فرودگاه بین‌المللی پیام، یکی از آشیانه‌های مجاز نشست و برخاست هواپیماهای شخصی است و این هواپیماهای تیزپرواز متعلق به افرادی هستند که وسعشان به تهیه و خرید هواپیمای شخصی می‌رسد و می‌توانند از آن برای تفریح، گشت و‌گذار یا مسافرت‌های تجاری و اقتصادی خود استفاده کنند.
این هواپیماها جزو 250 فروند هواپیمای شخصی هستند که در 25سال اخیر و پس از رواج معاملات غیررسمی هواپیمای شخصی در آشیانه‌ها و سایت‌های پرواز کشور در رفت‌وآمدند، اما حتما پس از این و به موازات انتشار خبر آزاد شدن خرید و فروش هواپیماهای جت، شاهد افزایش شمار این نوع هواپیمای شخصی در سایت‌های پرواز کشور خواهیم بود. خبر آزاد شدن خرید و فروش هواپیماهای جت شخصی برای عموم مردم را رئیس سازمان هواپیمایی کشور دیروز اعلام کرده است:سال1379 برای نخستین بار هواپیماهای شخصی پرواز در آسمان ایران را تجربه کردند؛ البته آزاد شدن خرید و فروش این پرنده‌های آهنی به ‌طور رسمی اعلام نشده بود و متمولانی که از چراغ سبز قانون برای معامله این وسیله نقلیه خاص باخبر شده بودند، فقط برای آموزش و پروازهای محدود در مسافت و مسیری مشخص می‌توانستند این مرکب غیررایج را مورد استفاده قرار دهند. شمار بالای مشتریان این نوع هواپیماها سبب شد 3سال بعد وزارت راه وقت، به فکر تدوین لایحه‌ای برای آزادسازی معاملات هواپیمای شخصی بیفتد که اگر چه این لایحه به فرجام نرسید، اما باعث شد شرط و شروط مالکیت و بهره‌برداری هواپیماهای شخصی در قالب صدور آیین‌نامه‌ای رسمی، تعیین و معاملات هواپیماهای شخصی قانونمندتر از گذشته شود. در این آیین‌نامه هر شخص حقیقی یا حقوقی دارای تابعیت کشور مجاز است با رعایت قوانین و مقررات، برای خرید و مالکیت هواپیمای شخصی غیرنظامی اقدام کند. براساس آمار رسمی پس از صدور این آیین‌نامه معاملات این وسایل نقلیه لاکچری به میزان 50درصد افزایش پیدا کرده و اکنون شمار آنها در 23آشیانه مجاز کشور به 250فروند رسیده است.
مالکان خاص و متمول
اگر چه خرید و فروش جت شخصی از دیروز برای عموم آزاد شده، به‌نظر می‌رسد هزینه کلان خرید و نگهداری این پرنده‌های آهنی اجازه ندهد معامله آنها هم بیش از گذشته عمومیت پیدا کند. قیمت هواپیمای شخصی از نوع تک‌موتوره فوق سبک که کاربرد تفریحی دارد، در بازار‌های جهانی 100 تا 150 هزار دلار است و در ایران بین 5 تا 7.5میلیارد تومان فروخته می‌شود. البته خرید هواپیمای شخصی علاوه بر پول کلان به مقدمات قانونی نیاز دارد و خریداران در نخستین قدم باید هواپیمای شخصی خود را در سازمان هواپیمایی کشوری ثبت و مجوز‌هایی مانند لایسنس پرواز با هواپیمای شخصی و صلاحیت پرواز را کسب کنند. صدور مجوز اولیه 6 ماه زمان می‌برد و هر بار پرواز هواپیما به اخذ مجوز نیاز دارد. محل نگهداری هم فرودگاه است. اجازه پرواز هواپیمای شخصی پس از تأیید قابلیت‌های فنی و صلاحیت عوامل پرواز توسط سازمان هواپیمایی کشور صادر می‌شود. تعمیر، نگهداری و تامین قطعات هواپیمای شخصی هم باید زیرنظر سازمان هواپیمایی انجام شود. تعداد همسفران خلبانان هواپیماهای شخصی به شمار انگشتان 2 دست هم نمی‌رسد و حداکثر 6 نفر می‌توانند آنها را در پروازهایشان همراهی کنند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/866596/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نامه رسمی پرسپولیس با اشاره به استقلال!

اولین تلاش هری کین در نیمه دوم بی نتیجه ماند

دو سیو دیدنی نویر اجازه ورود توپ رئال را نداد

شور و هیجان حفیظ دراجی، گزارشگر معروف عربی هنگام گزارش بازی رئال مادرید و بایرن مونیخ

گل اول بایرن مونیخ به رئال مادرید

گل رئال مادرید به بایرن مونیخ که مورد قبول قرار نگرفت

ضربه خطرناک هری کین که نتوانست بایرن را به گل دوم برساند

ضربه کرنر بایرن مونیخ به تیرک افقی دروازه خورد

گزارش زنده: رئال مادرید 0-1 بایرن مونیخ

عصر ایران: به جای سرک کشیدن به «بستر» دیگران ، حواس تان به «سفره» مردم خودمان باشد

ترور یک اسرائیلی در مصر همزمان با آغاز یورش به رفح

آمریکا و اسرائیل به نقطه شکست رسیدند؟

ترکیب رئال مادرید و بایر ن مونیخ در بازی امشب

موقعیت بسیار خوب برای رئال که به تیر خورد

ایکر کاسیاس درمیان ازدحام هواداران رئال مادرید وارد برنابئو شد

ازدحام شدید هواداران رئال مادرید پشت درب های ورزشگاه سانتیاگو برنابئو

جو سکو های ورزشگاه سانتیاگو برنابئو، لحظاتی قبل از شروع بازی رئال مادرید و بایرن مونیخ

ضربه زیبای هری کین که از کنار دروازه به کرنر رفت

سیو فوق العاده نویر باز هم بایرن را نجات داد

هاشمی: بیشترین بودجه به فدارسیون کشتی می‌رسد

قربانی: همه بازی کثیف را دوست دارند

لونین کین را ناکام گذاشت در ثانیه های آخر نیمه اول

گزارش زنده: رئال مادرید 0-0 بایرن

نظرات پورمحمدی دربارۀ شخصیت‌های معروف: فردوسی‌پور باسواد و خاص، فروغی خیلی سیاسی و جبلی کم زور است

گامبو!! درُ میزنی واسه چی؟

ویژه برنامه‌های تلویزیون در دهه کرامت

‏‎بیکاری من در سینما ارتباط مستقیم داشت با متاهل بودنم!

اجرای قطعه پرطرفدار «دسپاسیتو» توسط نوازنده اکوادوری رائول تورس

این وسیله یک نجات غریق در مواقع اضطراری است

شاعرانه/ عمق تاریک تمام خوابها را لمس می سازم

راه بازار اجاره از بازار مسکن جدا شد؛ آمارهای نگران‌کننده برای مستاجران

میزان واردات هواپیما و هلی‌کوپتر به کشور در دولت سیزدهم اعلام شد

دعوت مدیر ورزشگاه دستگردی به جلسه بازی پرسپولیس

اینتر قرارداد اینزاگی را 5 دقیقه‌ای تمدید می‌کند!

رئیس بایرن از صعود تیمش به فینال سی‌ال مطمئن نیست

رئیس اتلتیکومادرید امشب طرفدار رئال است!

از افشاگری داور فوتبال تا بدل صدام حسین در ورزشگاه

امباپه دوست داری رئال به فینال برود یا بایرن مونیخ؟

اینستاگرام vs واقعیت!

رئال یا بایرن؛ برای دورتموندی‌ها مهم نیست

لیگ یک؛ فرار از منطقه خطر با یک امتیاز

شکایت استقلال از مدیرعامل و معاون پرسپولیس

خبرنگار عراقی مدعی شد: بارزانی در سفر به ایران، تعهداتی داد

اتفاقی که برای احمدی‌نژاد در مجارستان افتاد

در کدام حوزه‌ها، مرحله دوم انتخابات مجلس برگزار می‌شود؟

باقری: همکاری ایران و تاجیکستان برای مقابله با تروریسم ضروری است

اقدام غیرمنتظره جنیفر لوپز درباره یک روحانی ایرانی

سکانسی از شهر زیبای اصغر فرهادی

سهیل موفق به سیفژ پیوست

تغییر چهره بازیگر «شهرزاد» پس از 9 سال