راه ترقی

آخرين مطالب

جنگ کریدورها در خاورمیانه نوشتارها

جنگ کریدورها در خاورمیانه
  بزرگنمايي:

راه ترقی - دنیای اقتصاد /متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
علی یوسف-اقتصاددان و تحلیلگر امور مالی عمومی| رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، مسیری به طول 1200کیلومتر را که خلیج‌فارس را از طریق جاده، راه‌آهن و بنادر به ترکیه وصل می‌کند، به عنوان «جاده ابریشم جدید» توصیف می‌کند. «پروژه جاده توسعه» عراق در نهایت تلاش می‌کند کانال سوئز را در زمینه حمل‌ونقل از آسیا به اروپا به چالش بکشد. با اختلالات اخیر در عبور کالا از دریای سرخ، سیاستمداران هر دو کشور امیدوارند که کریدور اقتصادی عراق-ترکیه به جایگزین مناسبی برای آن تبدیل شود. به این منظور، بغداد و آنکارا باید ابتدا بر اختلافات سیاسی، مناقشات مربوط به حقوق آب و مسائل امنیتی که می‌تواند تهدیدی بر پروژه پیشنهادی «جاده توسعه» باشد غلبه کنند؛ پروژه‌ای که می‌‌‌تواند ده‌‌‌ها میلیارد دلار در سال ارزش داشته باشد. «پروژه جاده توسعه» پس از تکمیل، زمان سفر بین آسیا و اروپا را کوتاه می‌کند.
در اواخر ماه مارس، نخست‌وزیر محمد السودانی با رئیس‌جمهور اردوغان در آنکارا دیدار کرد. این دیدار چند ساعت به طول انجامید و در نهایت اردوغان اعلام کرد که کار «پروژه جاده توسعه» آغاز خواهد شد. با وجود اینکه ترکیه نقش اصلی را در اجرای این پروژه دارد، اما دولت عراق به دنبال مشارکت سایر بازیگران منطقه‌ای در این پروژه بوده است؛ در درجه اول برای جذب سرمایه‌گذاری و بودجه، سپس برای ایجاد منافع مشترک اقتصادی و تقویت روابط به عنوان حائلی در برابر درگیری‌های احتمالی.
این پروژه دارای پتانسیل اقتصادی عظیمی برای عراق در زمینه ایجاد اشتغال، توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل و تامین مواد وارداتی از خارج است. البته ذکری از بازده مالی مستقیم از طریق کارمزد و مالیات به میان نمی‌آوریم. به گفته احمد الراوی، اقتصاددان، «جاده توسعه در صورت جدیت در اجرا، نمایانگر چشم‌‌‌اندازی بلندپروازانه است و در توسعه زیرساخت‌‌‌های کشور در حوزه حمل‌‌‌ونقل و ایجاد فرصت‌‌‌های شغلی عالی با ایجاد بیش از 250‌هزار شغل (با تکمیل پروژه) نقش عملی خواهد داشت.» بخشی از «پروژه جاده توسعه» ایجاد یک «کانال خشک» در جنوب عراق است که بندر بزرگ «فاو» را از طریق تونل‌های غوطه‌ور به بندر «ام‌قصر» متصل می‌کند. این مسیر در مقایسه با حمل‌ونقل از طریق کانال سوئز، دوهفته در زمان صرفه‌جویی می‌کند.
اجرای پروژه‌ای با چنین مقیاس، به‌ویژه در عراق، با چالش‌هایی مواجه است. از آنجا که «جاده توسعه» به تکمیل بندر بزرگ فاو وابسته است، اولین مانع کمبود بودجه بوده است. تاکنون تنها پنج اسکله از 99اسکله‌ای که پیش‌بینی شده، ساخته شده است. اگر بودجه در این سطح ضعیف ادامه یابد، تکمیل بندر بزرگ فاو بیش از 20سال طول خواهد کشید. در مورد چالش‌‌‌های منطقه‌‌‌ای، بندر «مبارک» در کویت که در حال ساخت است، قصد دارد ترافیک کشتیرانی را به سمت کویت هدایت کند. کویت با پیش‌بینی اینکه بندر مبارک قبل از بندر بزرگ فاو به بهره‌برداری می‌رسد، تلاش کرده است دولت عراق را متقاعد کند که بندر مبارک را از طریق راه‌آهن به «جاده توسعه» متصل کند. این کار می‌تواند بندر بزرگ فاو را به‌شدت تضعیف کند؛ زیرا کویت کنترل بیشتری بر خطوط کشتیرانی خواهد داشت و مزیت‌های اقتصادی عراق در «جاده توسعه» را کاهش خواهد داد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/872025/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عجیب اما باورنکردنی؛ قیمت انواع خودرو 40 سال قبل را ببینید

تنیس روی میز انتخابی المپیک؛ شکست نیما و برد نوشاد عالمیان

ترک سالن از سوی نمایندگان فوتبال ایران هنگام سخنرانی صهیونیست‌ها

بازیکن سابق لیورپول در لینکدین به دنبال تیم است

رونمایی از لباس جدید دورتموند برای فصل بعد

مدیر تیم ملی والیبال ناپدید شد؟

فقط پورحمیدی در نیمه تراکتور مانده بود!

مهاجری: مجلس دوازدهم رئیس نخواهد داشت و مبصر خواهد داشت

بازدید امیرعبداللهیان از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

نظر مردم روستایی که دیگر بیکار ندارد درخصوص دولت

«مگالوپولیس» کاپولا با تشویق 7 دقیقه‌ای در کن دیده شد!

ماجرای دعوای بچه با بهزاد بچه پرروی محله

خودروهای شوتی در محورهای پایتخت نقره داغ می‌شوند

سازمان امور مالیاتی: پزشکان بدون کارتخوان متخلفند

‌ مالیاتی که می‌دهیم کجا خرج می‌شود؟

برزیل میزبان جام جهانی فوتبال زنان شد

تکمیل ترکیب آمریکایی‌ها در پاریس و راه مسدود استیوسون

راز فروش ساعت‌های ارزشمند میشائیل شوماخر

واکنش سرپرست فدراسیون روستایی به برگزاری یک مسابقه حاشیه‌دار

سون هیونگ مین: عاشق روش بازی پوستکوگلو هستم

پرسپولیسی‌ها پیگیر وضعیت سعید صادقی

توقف بلیت‌فروشی دیدار بلژیک-اسرائیل به دلایل امنیتی

بزرگترین انگیزه رونالدو در 39 سالگی چیست؟

مستند زندگی سرمربی پیشین پرسپولیس ساخته شد

لیورپول اعلام کرد؛ جدایی دو ستاره از آنفیلد

خبر تازه درباره سفارت جمهوری آذربایجان در ایران

خلجی: در دولت سیزدهم صبح جمعه تعطیل نیست

پیشنهاد به رئیس جمهور برای برکناری 10 مدیر ناکارآمد در مازندران

چهره ها/ نازنین بیاتی با این تصاویر اینستاگرام خود را به روز کرد

زری خوشکام همسر علی حاتمی درگذشت

فرزاد حسنی مجری آیین اختتامیه جشنواره پژواک شد

سریال‌های جدید به سیما رسید؛ از قصه امنیتی تا کمدی «بدل» و یزدی‌ها

گیلکی خواندن بهنام بانی در کنسرت و اجرای «میرزا کوچک خان»

اطلاعیه اداره زندان‌های اصفهان درباره توماج صالحی

متوسط بارش‌های امسال به شرایط نرمال رسید

حواشی یک مصاحبه جنجالی؛ مدیر بحران شهرداری مشهد با دستور استاندار خراسان رضوی عزل شد

آخرین مهلت تعویض پلاک‌های مخدوش

چرا بشر هنوز به مریخ نرسیده‌ است؟

ساعت بازدید نمایشگاه کتاب در پایان هفته تمدید شد

انتقاد بالاک از دعوت نشدن هوملس برای یورو

گل فرشاد احمدزاده برای سپاهان مقابل ملوان از دو زاویه متفاوت

اولین قهرمانی سرالکس فرگوسن به عنوان سرمربی منچستریونایتد

احتمال حضور جوکوویچ در یک تورنمنت پیش از رولان گاروس

دوران آلگری در یوونتوس به پایان رسیده است

واکنش آرون بروکس به شایعه دوپینگش

حذف زودهنگام دومین تکواندوکار المپیکی ایران از قهرمانی آسیا

لاپورتا: مشکلی با ژاوی ندارم اما به مربی فصل بعد فکر می‌کنم

اعلام دستمزد 10 بازیکن برتر MLS

خبر تازه درباره فعالیت دیپلماتیک سفارت جمهوری آذربایجان در ایران

سفر دوم رئیس جمهور به مازندران پربار خواهد بود