راه ترقی

آخرين مطالب

نگاهی به برنامه «صبح ایرانی»؛ تلاش برای ایجاد انگیزه فرهنگ و هنر

نگاهی به برنامه «صبح ایرانی»؛ تلاش برای ایجاد انگیزه
  بزرگنمايي:

راه ترقی - فارس / یک منتقد سینما و تلویزیون گفت: برنامه «صبح ایرانی» تلاش می کند با ارائه اخبار و اطلاعات روز و ایجاد امید و نشاط به تقویت اراده مخاطب برای کار و کوشش بیشتر دست می زند و سعی می کند به مثابه یک برنامه انگیزشی عمل کند.
سیدرضا صائمی منتقد سینما و تلویزیون، درباره برنامه صبحگاهی «صبح ایرانی» نوشته است: در میان برنامه های صبحگاهی شبکه های تلویزیونی که اغلب ساختار و فرم و محتوی شبیه به هم دارند و از یک الگوی کم و بیش مشترک پیروی می کنند، برنامه صبحگاهی شبکه ایران کالا با نام «صبح ایرانی» تلاش کرده متفاوت باشد و این تفاوت را هم با توجه به ماهیت و ماموریت شبکه به سمت تخصصی شدن پیش برده است.
گرچه این تخصصی بودن به معنای خشک و کلاس گونه نیست و اتفاقا تلاش کرده با توجه به خشک و زمخت بودن مباحث و مسائل اقتصادی و صنعتی، آنها را در بیانی شیرین و هم فهم و البته کاربردی ارائه دهد. با توجه به شرایط دشوار معیشتی در حال حاضر و اینکه اغلب مردم دغدغه های ذهنی فراوانی در حوزه اقتصاد و معیشت خانواده دارند این برنامه با رویکرد و گفتمانی که انتخاب کرده می تواند در همان ابتدای صبح که شهروندان برای رفتن به سر کار و کسب رزق و روزی آماده می شوند به آنها امید و نشاط بدهد. از مجموع آیتم های متنوع این برنامه و رویکردی که دارد می توان سه مولفه مهم را از حیث مفهومی برای آنها به مثابه کارکردها و اثربخشی برنامه صورت بندی کرد.«آگاهی»، «امید» و « اراده».
به عبارت دیگر برنامه صبح ایرانی تلاش می کند با ارائه اخبار و اطلاعات روز در حوزه اقتصاد و صنعت و ایجاد امید و نشاط به تقویت اراده مخاطب برای کار و کوشش بیشتر دست می زند و سعی می کند به مثابه یک برنامه انگیزشی عمل کند. این مسئله با توجه به شرایط کرونایی، تعطیلی و کساد بازار و تضعیف روحیه عمومی، شدت و حدت بیشتری هم پیدا کرده است مثلا آیتم موسیقی که با حضور خواننده اجرا می شود. «صبح ایرانی» یک برنامه زنده-ترکیبی صبحگاهی است که با ماموریت های تخصصی شبکه در زمینه اقتصاد و صنعت و تولید و بازار را با چاشنی شادی و طنز و نشاط آمیخته تا تلخی روزگار را تلطیف کند. اتفاقا یکی از جذاب ترین بخش های برنامه به همین قسمت مربوط می شود که با آیتم «خبر طنز» شناخته می شود.
ضمن اینکه با تکیه بر ماهیت ورویکرد شبکه دست به ساختارشکنی خلاقانه هم زده است. مثلا به جای ورزش صبحگاهی که یک آیتم ثابت و همیشگی در برنامه های صبحگاهی است، انجام حرکات اصلاحی در محیط کار و کارخانه و متناسب با کارگرانی که در آن خط تولید کار می کنند جایگزین کرده تا ورزش را هم در خدمت وضعیت کار و کارگران قرار داده و با محیط آنها مماس و کارساز کند. یا در آیتم«تغذیه و صبحانه» تلاش کرده با توجه به جیب و سفره کارگران، سفره های غذایی ویژه معرفی کند که هم مغزی باشد و هم به صرفه. به عبارت دیگر می توان گفت برنامه «صبح ایرانی» تلاش کرده بر اساس دو گزاره مخاطب شناسی و ماهیت شبکه ای ایران کالا به طراحی و تولید محتوای برنامه خود دست بزند تا متناسب با حال و قال مخاطبان خاص خود باشد.
گرچه این برنامه تخصصی است اما مخاطبان آن اختصاصی نیست و هر ایرانی می تواند مخاطب این برنامه بوده و از آن بهره ببرد. اتفاقا به دلیل پیوند نزدیک محتوا و رویکرد برنامه با اقتصاد و معیشت، این برنامه هم می تواند همدلی برانگیزتر باشد و هم کاربردی تر و تماشای آن، نشاط و امید و در نهایت حال بهتر برای شروع یک صبح دیگر باشد.
در واقع «صبح ایرانی» را می توان یک برنامه آموزشی و مهارت آموز صبحگاهی هم دانست. مصداقی دیگری از این مدعا آیتمی به اسم «خریدانه» است که شامل دو بخش می شود. ابتدا به شکل دوربین مخفی وارد یک فروشگاه و مغازه ای حضور پیدا می کند تا گزارشی واقعی از فرهنگ خرید و فروش را به شکل مستند روایت کند و در بخش دوم درباره شیوه های درست خرید و فروش را در ارتباط با همان مغازه آموزش می دهد و در واقع تلاش می کند با ارتقاء مهارت های معیشتی و کسب و کار دست به فرهنگ سازی در این زمینه بزند. همچنین در آیتم دیگری به نام «حال و هوای بازار» به سراغ بازار و اصناف مختلف می رود و قیمت های روز ارتباط با تولید و خدمات صنف ها را اطلاع رسانی کند.
یکی از آیتم های قابل تامل برنامه که می توان گفت بخشی از ساختار آن است سر زدن به یک کارخانه و گزارش دادن از آن است. ضمن اینکه مهمان هر روز نیز از همان کارخانه انتخاب شده و با او گپ و گفت صمیمانه صورت می گیرد. ضمن اینکه در آیتم «مشاغل» نیز به معرفی یک شغل پرداخته شده و درباره مزایا و معایب آن صحبت می شود.
اگرچه برنامه «صبح ایرانی» یک برنامه صبحگاهی شبکه ای تخصصی است اما موضوع آن محدود به قشر و صنف و طبقه خاصی نمی شود و اتفاقا محتوای و موضوعات آن بیشتر نسبت و نزدیگی را با زندگی روزمره مردم دارد. استفاده از اینفوگرافی در معرفی صنعت یا دابسمش که ساختار مسابقه ای دارد بر غنای آیتمی و تنوع محتوایی برنامه افزوده و در نهایت صبح ایرانی را به برنامه مفرح و آگاهی بخش تبدیل کرده است. برنامه ای که می توان صبح خود را با تماشای آن آغاز کرد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/288135/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیگنال مثبت به بورس تهران

هشدار بانک جهانی درباره نفت 100 دلاری

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

پوستر فدراسیون فوتبال برای دیدار امروز فوتسال ایران و ازبکستان

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

پخش برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از فردا

بازسازی سکانس مشهور ترانه علیدوستی توسط صهبا شرافتی

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

فروش 9 میلیاردی «مست عشق» در دو روز

این چه سوزشی است که بر جان من پدید آمد؟!

عکسی از بازیگر سریال «جومونگ» پس از سال‌ها

آقای ناخدا ما آدمای بدی نیستیم

این کار را با مدیرتان نکنید!

موزیک ویدئوی متفاوت از قطعه وطنیِ همایون شجریان

موسیقی بی‌کلام زیبا و آرامش‌بخش «بهشت» با هنرمندی پیدر بی هلند

نماهنگ تماشایی آرون افشار بنام «شب رویایی»

پیامدهای تعطیل شدن روز پنجشنبه

رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور آغاز شد

دستگیری 4 نفر سر جلسه کنکور

داستان عجیب گم شدن حلقه ازدواج

وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین 1403 با واردات

به کار گیری منشی های خانم در ادارات کرمانشاه ممنوع شد

کشف مکان دقیق دفن افلاطون

پیش‌بینی وضعیت آب و هوا؛ سامانه بارشی جدی سه شنبه وارد کشور می‌شود

خبر خوش رئیس سازمان سنجش برای بازماندگان از کنکور به خاطر سیل

ماجرای قمه‌کشی در ارومیه

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969